آیین ۴۰۰ ساله «شیردوشان» نیمه دوم اردیبهشت در دیباج برگزار می‌شود

سمنان-ایرنا- شهردار دیباج گفت: هفتمین آیین شیردوشان (امامدر) در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در شهر دیباج از توابع شهرستان دامغان برگزار می‌شود.

به‌ گزارش ایرنا، محسن امینیان شامگاه شنبه در نشست خبری که در محل شهرداری دیباج برگزار شد، به رسانه‌ها بیان کرد: جشنواره امامدر یا آئین سنتی شیردوشان هرساله در اواخر بهار با انجام شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم بخشی از آن بین نیازمندان در جوار امامزاده محمد (ع) دیباج برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: این آیین پس‌از گذشت ۲ سال و تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، امسال افتخار میزبانی از مسافران، گردشگران و عموم مردم را دارد.

امینیان ادامه داد: این آیین همه ساله در جوار آستان مقدس امامزاده محمد دیباج و درخت کهن این شهر برگزار می‌شود که برگزاری این جشنواره ریشه در فرهنگ، تدین و اعتقادات مردم منطقه دارد. 

وی اضافه کرد: آیین شیردوشان با هدف شکرگزاری از خداوند متعال برگزار می شود که منظور از «امام» همان امامزاده و از «در»، درگاهی برای شروع فصلی جدید است.

امینیان خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار این جشنواره به‌صورت آیینی برگزار می‌شود و در آن هنرمندان مطرح ملی و استانی به اجرای برنامه می‌پردازند. 

وی افزود: شیردوشان با قدمت ۴۰۰ ساله یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های استان است که شیردوشی، پخت نان محلی، برپایی سیاه‌چادر، کره گیری و اجرای بازی‌های بومی و محلی، از جمله برنامه‌های این آیین است. 

شهردار دیباج تصریح کرد: نمایشگاه عرضه محصولات در حاشیه جشنواره شامل ۲۵ غرفه صنایع دستی و محصولات محلی دیباج نیز برگزار می‌شود. 

به گزارش ایرنا، دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان و در ۵۵ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

جشنواره امامدر به شماره ۸۹۰ سال ۹۱ در فهرست میراث معنوی ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha