۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84740602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شرایط حضور علویان در اردبیل فراهم می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در حاشیه بازدید جمعی از علویان کشور ترکیه از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از تلاش‌ها برای برطرف کردن موانع حضور گسترده آنها در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر فلاحی روز سه‌شنبه در این زمینه گفت: با توجه به اهمیت مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برای علویان ترکیه و در راستای توسعه گردشگری خارجی در تلاش هستیم تا با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهیم، موانع حضور آنها در اردبیل برطرف شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت بزرگ گردشگران علوی، افزود:‌ بیش از ۲۵ میلیون نفر علوی در کشور ترکیه وجود دارد که علاقه دارند به اردبیل سفر کنند و مجموعه شیخ صفی را ببینند که می‌توان از این ظرفیت مهم برای رونق گردشگری استان بهره‌برداری کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بیان کرد:‌ تعدادی از علویان ترکیه که برای زیارت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به شهر اردبیل سفر کرده‌اند، از این مجموعه جهانی بازدید داشتند و ضمن ابراز علاقه به حضور بیشتر و تبلیغ این مجموعه، شرایط حضور در اردبیل را مثبت ارزیابی کردند.

وی اضافه کرد: این گردشگران معتقدند که نیاز است مجموعه جهانی شیخ صفی در کشور ترکیه بیشتر معرفی شود تا گردشگران بیشتری به اردبیل سفر کنند و از این رو توافق شد که از ظرفیت آنها برای تبلیغ بیشتر مجموعه استفاده شود تا در سال ۲۰۲۳ میلادی همزمان با رویداد اردبیل ۲۰۲۳ میزبان گردشگران بیشتری از آن کشور باشیم.

جمعی از جامعه علویان ترکیه پس از بازدید از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و زیارت قبور مفاخر مدفون، گوسفندی را در محوطه مجموعه قربانی نموده و یک ساز قوپوز را به صحن آن اهدا کردند.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن به‌شمار می‌رود و سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی، صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند و به همین علت، این اثر تاریخی رابطه‌ای مستقیم با سلسله صفوی دارد.

مریدان شیخ صفی‌الدین اردبیلی که از زمان حیات جد خاندان صفوی در آناتولی ساکن هستند، اغلب علوی مذهب بوده و همه آنها ارادت ویژه‌ای به شهر اردبیل و شیخ صفی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha