۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۴۵
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84741090
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیر فرودگاه یمن: ائتلاف سعودی در اجرای آتش‌بس جدی نیست

تهران – ایرنا- خالد الشایف مدیرکل فرودگاه بین‌المللی صنعا سه‌شنبه شب گفت که دولت نجات ملی یمن امتیازات زیادی برای کاهش بحران انسانی ارائه کرده است، اما ائتلاف متجاوز سعودی در اجرای آتش‌بس جدی نیست.

به گزارش ایرنا، الشایف به شبکه "المسیره" یمن گفت که دو پرواز در هفته چه دستآوردی برای ده‌ها هزار بیمار یمنی دارد؟ و تعلل ائتلاف متجاوز، جان بیمارانی که به موجب آتش‌بس انسانی، در انتظار انتقال به مراکز در مانی کشورهای منطقه هستند، تهدید می کند.

الشایف همچنین به یمنی‌های خارج نشین اشاره کرد و ادامه داد ، آنها در انتظار دیدار اقوام و بستگان خود در عید فطر بودند که برخی از آنها  سال های متمادی است، یکدیگر را به [خاطر محاصره یمن و جنگ در آن] ندیده‌اند.

وی اعلام کرد که قرار بود در صورت بررقراری پروازهای تجاری به فرودگاه صنعا ، یکهزار و ۴۰۰ مسافر به یمن بیایند و همین میزان نیز خاک کشورمان را ترک کنند.

الشایف پیشتر نیز گفته بود که ائتلاف سعودی در بازگشایی فرودگاه تعلل می کند و آتش‌بس را دور می‌زند.

پیشتر رائد طالب جبل معاون سازمان هواپیمایی یمن خبر داده بود که ائتلاف سعودی اجازه نشستن یک فروند هواپیما که قرار بود روز یکشنبه در فرودگاه بین الملی صنعا به زمین بنشیند، صادر نکرد.

وی این اقدام ائتلاف سعودی را نقض آتش‌بس اعلامی سازمان ملل متحد از سوی ائتلاف متجاوز دانست.

عبدالملک العجری عضو هیأت ملی مذاکره کننده انصارالله یمن نیز پیش از آن با انتقاد از نقش ضعیف سازمان ملل متحد و نماینده ویژه آن گفت که نقش ضعیف این سازمان و نماینده آن درخصوص آتش‌بس مستلزم بازنگری در نقش آنهاست.

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای از آغاز برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد.

 وی افزود که طرف‌های درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از دوم آوریل در ساعت ۱۹ اجرایی می شود، پاسخ مثبت دادند.

به گفته وی آتش بس بین صنعاء و ائتلاف سعودی به اجرا درآمد و به موجب آن همه عملیات‌های نظامی برای مدت دو ماه متوقف می‌شود.

در ادامه بیانیه فرستاده ویژه سازمان ملل متحد آمد: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی  هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند.    آنها همچنین برای ورود کشتی های سوخت به بنادر حدیده و  انجام پروازهای تجاری  در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.

وی تاکید کرد: من از طرفین می خواهم که به طور کامل به آتش بس و اصول آن پایبند باشند و به آن احترام بگذارند و تمام اقدامات لازم را برای اجرای فوری آن انجام دهند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha