۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۰۳
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84741884
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امسال چهار هزار واحد مسکونی روستایی در کردستان مقاوم سازی می‌شود

سنندج- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن کردستان گفت: طرح مقاوم سازی واحدهای مسکونی در ۴۰ درصد روستاهای استان اجرایی شده و امسال نیز چهار هزار واحد را در برنامه داریم.

رضا قادری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ۱۲۱ هزار واحد مسکن روستایی استان تاکنون ۴۸ هزار و ۶۹۵ واحد مقاوم سازی شده  است و هنوز ۶۰ درصد از خانه های روستایی در برابر حوادث و بلایای طبیعی مقاوم نیستند.

وی با اشاره به پراکنش مقاوم سازی در مناطق مختلف استان، گفت: در حال حاضر شاخص مقاوم سازی در مناطق شرقی استان ۶۰درصد و در غرب استان زیر ۲۰درصد است که علت این تفاوت، عدم استقبال مردم ساکن در غرب از وامهای بانکی به دلیل شبهات مذهبی است.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان افزود: مردم ساکن در مناطق غربی استان که خطر زلزله برای آنان به دلیل قرارگرفتن بر روی گسل مریوان- سیرجان بیشتر است، به دلیل شبهه مذهبی استفاده از تسهیلات بانکی را دارای مشکل می دانند و برای همین از تسهیلات مقاوم سازی مسکن کمترین استفاده را دارند.

قادری افزود: ساکنان ۲۰۰ روستا از مجموع یک‌هزار و ۷۰۰ روستای استان تسهیلات مقاوم سازی را به دلیل شبهه سود بانکی دریافت نمی کنند که نیازمند ورود ویژه شورای افتای استان است و در همین زمینه راهکارهایی را دنبال می کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان با تاکید بر اینکه هشت هزار و ۴۱۹ واحد مسکونی در استان نوسازی شده، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر ۴۰ واحد مسکن محرومین در سنندج و ۲۰ واحد نهضت ملی مسکن بنیاد ساز و ۲۰۰ واحد در شهرهای سقز ، بانه و مریوان که براثر زلزله سال ۱۴۰۰ استان آسیب دیده در دست احداث و نوسازی است.

قادری با اشاره به نبود مشکل در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی اضافه کرد: در ۱۸۰ روستای زیر ۲۰ خانوار استان نیز تسهیلات پرداخت شده است.

وی گفت: در ۲۵۰ روستای استان پنج هزار و ۲۹۸ قطعه زمین برای ساخت مسکن به مردم واگذار شده است و امسال هم ۲۵۰ قطعه به متقاضیان واگذار می شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اولین نهاد سازندگی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد و با توجه به اهمیت مسأله مسکن محرومان به فاصله ۱۰ روز پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی طی پیام مهمی در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ اقدام به افتتاح حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردند.

استان کردستان یک‌هزار و ۶۵۹ روستای دارای سکنه دارد که هزار و ۳۱۵ روستای آن دارای ۲۰ خانوار به بالا بوده و از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان ۷۱ درصد معادل یک میلیون و ۱۳۵ هزار نفر در ۳۱ شهر و ۲۹ درصد معادل ۴۶۸ هزار نفر در یک هزار و ۷۰۳ روستا سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha