وزیر آموزش و پرورش: رتبه بندی معلمان هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح می شود

تهران-ایرنا-وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی معلمان با هماهنگی مجلس و شورای نگهبان رتبه از شعار به عمل تبدیل شد و از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح می شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری امروز پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به مناسبت گرامیداشت هفته مقام معلم اظهار کرد: لوایح رتبه بندی فعلی از جهت کمی و کیفی با رتبه بندی پیشنهادی قبلی دولت متفاوت است.

وی افزود: طرح رتبه بندی معلمان برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی آغاز شده و به تصویب رسیده است، بی شک معلمان در این راستا گام برمی دارند و شاهد ارتقا این قانون برای ارتقا نظام آموزشی و معیشت معلمان خواهیم بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اقداماتی هم در حوزه رفاهی برای دانش آموزان صورت گرفته است، گفت: تغذیه رایگان هم پس از ۱۰ سال وقفه به مدارس بازمی گردد.

معلمی یک عطیه الهی است

نوری همچنین درباره مقام معلم خاطرنشان کرد: اولین معلم خداوند تبارک و تعالی بوده است و در سوره های الرحمن و علق آیاتی بر وجود پیامبر نازل شد که بیانگر این موضوع است که معلمی یک عطیه الهی از سوی خداوند به انسان ها است، پیامبران معلمان انسان ها برای تزکیه روح و هدایت افراد به اذن الهی بودند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش می تواند تاکید مقام معظم رهبری شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی بخش دوم یعنی پرورش جامعه دانش بنیان را محقق کند، آموزش و پرورش جامعه دانش بنیان ایجاد می کند تا جامعه تولید بهره ورانه و اشتغال فراوان داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: تازمانی که جامعه دانش بنیان نباشد، افزایش بهره وری نخواهد داشت، به همین دلیل افرادی مانند

شهید تهرانی مقدم با استفاده از حکمرانی دانش بنیان افتخاری آفریدند که در دنیا حکمرانی جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان می کشیم و همچنین مرحوم سعید کاظمی آشتیانی افتخار می کرد که هر چه دارد از معلمی است و با این اصل  در حوزه فناوری نوین و سلول های بنیادین ما را در کشورهای طراز اول دنیا قرار می دهد؛ این چنین قله های جهاد دانش ایجاد می شود.

نقش آموزش و پرورش در ساختن تمدن نوین اسلامی

نوری ادامه داد: نظام آموزش و پرورش با ۱۵.۲ میلیون نفر جمعیت واجب التعلیم، بیش از هفت میلیون نفر پیش از دبستان، ۹۷۰ هزار معلم شاغل و ۹۷۰ هزار نفر پیشکسوت و بازنشسته خدمات را ارائه می کند.

وی افزود: این جمعیت نقش بی بدیل در تمدن نوین اسلامی دارند که رهبری هم بارها به این موضوع اشاره کرد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این وزارتخانه در مواقعی  دچار افول هم شده است، بطور مثال سند تحول بنیادین که در سال ۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید باید اجرایی می شد اما گروهی، بدیلی را به نام سند ۲۰۳۰ پیدا کردند که با تیزبینی و درایت مقام معظم رهبری این موضوع به جامعه منتقل شد و در جامعه حلقه های میانی در مقابل آن ایستادند.

سند تحول بنیادین به برنامه ملی تبدیل شود

نوری یادآورشد:  در کنفرانس آیسسکو رفته بودم در آنجا دیدم که همه کشورها تعهد کردند تا سال ۲۰۳۰ اهداف توسعه هزاره را اجرا کنند و کشورما هم در این میان بوده و این درصورتی است که  ما نباید اینکار را انجام می دادیم.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۱۳۹۲ که رهبری سیاست های کلی تحول در آموزش و پرورش را ابلاغ کردند، بازهم اقدام بایسته ای که دیده شود، وجود نداشت.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بنابراین از زمانی که  فرصت خدمت فراهم شد،  مطالعات همه جانبه صورت گرفت و متوجه شدیم گروه های میانی، آتش به اختیار و گروه های متدین در قالب های مختلف بخشی از سند تحول را در گوشه ای از کشور پیاده سازی می کنند.

نوری افزود: برآن هستیم که منظور پاسخ به بیانات رهبری در شهریور ۱۳۹۹ که فرمودند سند تحول بنیادین باید با دوقید شاخص مندی و زمانبندی عملیاتی شود، تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: برآن هستیم که در تعدادی از مناطق داخل کشور ویک منطقه خارج از کشور با استفاده از ظرفیت های بیرونی مانند رسانه، خانواده، حکومت و سایر دستگاه های مرتبط و روحانیت و دانشگاهیان دست به  دست هم این سند به برنامه ملی تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره عدالت تربیتی یا نصیب آموزشی برابر توضیح داد: بسیاری از مناطق دور به دلایلی از نصیب برابر آموزشی کم بهره بودند و آموزش و پرورش معلم آماده  یعنی فارغ التحصیل از تربیت معلم را در اختیار آنها قرار نداده است.

نوری افزود: در سال ۱۳۹۴ تربیت معلم سه هزار و پانصد فارغ التحصیل داشت، درحالی که ۳۵ هزار نفر بازنشسته داشتیم و حدود صد هزار نفر دانش آموز جدید به نظام آموزشی افزوده شده بود.

وی ادامه داد: همچنین اکنون نیز ۲۶ هزار فارغ داریم درحالی که سال گذشته ۷۱ هزار نفر بازنشسته داشتیم و ۲۰۰ هزار نفر به دانش آموزان اضافه شده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با وزارت علوم هماهنگ کردیم که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزوده و قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب آموزشی هم برای جبران کمبود نیرو و امکانات، تجهیزات و مدارس ایجاد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha