حجازی‌فر شیفته حضور خودش است/ مهدویان ژانر را می‌شناسد

تهران- ایرنا- منتقد سینما گفت: حجازی‌فر به این دلیل شیفته ساخت «موقعیت مهدی» شده است چراکه خودش می‌توانسته نقش مهدی باکری را بازی کند؛ مهدویان در «مردبازنده» نشان می‌دهد که واقعا سینما را بلد است و به خوبی ژانر را می‌شناسد.

صوفیا نصرالهی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در تحلیل دو فیلم سینمایی موقعیت مهدی و مردبازنده که این روزها درحال اکران هستنند، بیان کرد: موقعیت مهدی برآمده از دل کاراکتری است که محمدحسین مهدویان در فیلم ایستاده در غبار از هادی حجازی فر خلق کرده بود؛ به نظرم حجازی فر به این دلیل شیفته ساخت این فیلم شده است که خودش می توانسته نقش مهدی باکری را بازی کند؛ همانگونه که پیشتر  نقش احمد متوسلیان را بازی کرده بود.

این منتقد سینمایی تصریح کرد: از سوی دیگر هادی حجازی فر کارش را با محمدحسین مهدویان آغاز کرد و اولین فیلمش در مقام کارگردان تاثیر گرفته از اولین فیلمش در مقام بازیگر با محمدحسین مهدویان بوده است.

وی ادامه داد: نقش حجازی فر در این فیلم پررنگ تر از مهدی باکری است؛ وقتی داستانی را به صورت دراماتیک پردازش می کنید، شخصیت شما باید آنقدر قوی باشد که آن شخصیت نقطه پررنگ آن قصه باشد و فردیت شما پشت آن داستان پیدا نباشد.

این منتقد تاکید کرد: موقعیت مهدی بسیار زیاد فیلم خود هادی حجازی فر است تا این که اثری از مهدی باکری داشته باشد؛ سکانس های جنگ این فیلم بسیار خوب کارگردانی شده است و سکانس های عاطفی مهدی باکری با همسرش بسیار خوب از کار درآمده است اما در میزانسن های داخلی یک نقص هست و آن این که این میزانسن‌ها حالت های جاه طلبانه سینمایی باقی فیلم را ندارد و مشکل اساسی این است که کاراکترهای فرعی مانند دو نوجوان (خسرو و احمد)به لحاظ برانگیختن احساسات در تماشاگر نسبت به مهدی باکری موفق تر ظاهر می شوند.

نصرالهی یادآور شد: موقعیت مهدی پایان بندی خوبی ندارد به اضافه این که جزئیاتی مانند موسیقی متن به شدت به این فیلم ضربه زده است. در حقیقت موسیقی متن این فیلم برازنده آن نیست.

حجازی‌فر شیفته حضور خودش است/ مهدویان ژانر را می‌شناسد

مهدویان کارگردانی‌ست که ژانر را می‌شناسد

این منتقد در ادامه و در تحلیل فیلم سینمایی مردبازنده، اظهار داشت: مهدویان در مرد بازنده نشان می دهد که واقعا سینما را بلد است و به خوبی ژانر را می‌شناسد.

وی افزود: گرچه سینمای ایران خیلی پایبند به ژانر نیست اما مرد بازنده فیلمی در ژانر پلیسی کاراگاهی است که با همه ظرافت هایی که در این ژانر وجود دارد از شیوه دکوپاژ ، کارگردانی، فیلمبرداری و صحنه آرایی - مانند باران تند و لباس های کاراکترها - گرفته تا شخصیت پردازی خود بازرسی که جواد عزتی نقش آن را بازی می کند، ساخته شده است.

نصرالهی با تایید شیوه شخصیت پردازی که در این قصه به تصویر کشیده شده است، گفت: شخصیت بازرس در مردبازنده به خوبی پرداخته شده است؛ مثلا ظرافتهایی مانند دندان درد او و این که دائم به آن ضربه می زند (و این یک حرکت فیزیکی است که به آن شخصیت برد می دهد) تا رابطه ای که با خانواده اش دارد که رابطه ای پر فراز و نشیب است دارد، نشان از جزئیات این شخصیت دارد.

وی ادامه داد: در واقع هرچقدر که داستان جلو می رود و به همان اندازه که پرونده پیچیده می شود قصه بازرس با خانواده اش هم به موازات جلو می رود و پیچیده می شود و این ادم در همه جنبه ها درگیر اتفاقات و مشکلات می شود.

نصرالهی خاطرنشان کرد: فیلم به لحاظ کارگردانی، درام و بازی ها واقعا جزو کارهای خوب مهدویان است؛ منتهی باید از آن توقع یک فیلم پلیسی داشته باشیم و نباید دنبال حرف های عمیق تر بگردیم چراکه این فیلم یک فیلم به تمام معنا پلیسی و سرگرم کننده است. البته سرگرم کنندگی ویژگی مثبت این فیلم است که پس از شیشلیگ (هنوز اکران نشده است)  که فیلم ناموفقی است مردبازنده دوباره نشان می دهد که مهدویان تا چه اندازه کارگردان موفقی است.

حجازی‌فر شیفته حضور خودش است/ مهدویان ژانر را می‌شناسد

به گزارش ایرنا، موقعیت مهدی و مردبازنده دو فیلمی هستند که پس از اولین اکران در چهلمین جشنواره فیلم فجر در روزهای انتهایی همین سال و در قالب اکران نوروزی به نمایش درآمدند و همچنان تا به امروز و اردیبهشت ۱۴۰۱ روی پرده سینماها قرار دارند.

موقعیت مهدی اولین ساخته هادی حجازی‌فر و از فیلم‌های تحسین‌شده چهلمین جشنواره فجر است که در ژانر دفاع مقدس برشی از زندگی یک قهرمان ملی را از زمان ترک مسوولیت شهرداری تا شهادت به دور از تکلف و خیال‌پردازی روایت می‌کند و گوشه‌ای از رشادت‌ رزمندگان در جبهه‌ها را به نمایش می‌گذارد.

این فیلم با محوریت چهار سال پایانی عمر مهدی باکری، در ۶ پرده موقعیت های مهم زندگی‌ شهید باکری و برادرش شهید حمید باکری را به تصویر می کشد.

مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا که منصب شهرداری ارومیه را برای رفتن به جبهه‌ها ترک می‌کند، از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد به رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد.

موقعیت مهدی فیلمی محصول سال ۱۴۰۰ به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد است. بازیگران این فیلم هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی هستند. این فیلم بر اساس بخش‌هایی از زندگی مهدی باکری ساخته شده‌است.

موقعیت مهدی نخستین‌بار در ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین جشنوارهٔ فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد. این فیلم در این مراسم از ۱۴ نامزدی برندهٔ پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد.

حجازی‌فر شیفته حضور خودش است/ مهدویان ژانر را می‌شناسد

محمدحسین مهدویان در  فیلم مرد بازنده، به عنوان تازه‌ترین اثر خود کوشیده است عناصر ژانر پلیسی، با عناصر درگیرکننده ای برای مخاطب مانند قتل، کاراگاه یا پلیس مصمم، خیابان‌های باران خورده، زن اغواگر و روابط مالی و عاطفی پیچیده را در فضایی ایرانی تلفیق کند.

شخصیت اصلی این فیلم، سرهنگی پا به‌ سن‌ گذاشته به نام احمد خسروی است که مخاطب، در جریان فیلم علاوه بر تلاش بی‌وقفه او برای یافتن قاتل و اسرار پشت پرده قتل، با مشکلات و چالش‌های زندگی شخصی او و اصطکاک او با فرزندانش نیز درگیر می‌شود؛ به طوری که بعد از گذشت مقداری از روند داستان، بر خلاف انتظار، دیگر کشف قاتل و اسرار قتل برای بیننده در اولویت نیست، بلکه او را بیشتر با آنچه بر شخصیت می‌گذرد همراه می‌کند.

مواجهه این شخصیت با دوراهی «عدالت» یا «قانون» از نکات کلیدی این فیلم است و تصمیم شخصیت اصلی و تنهایی او در اجرای عدالت را می‌توان یکی از پیام‌های اصلی فیلم دانست.

حجازی‌فر شیفته حضور خودش است/ مهدویان ژانر را می‌شناسد

مرد بازنده فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان محصول سال ۱۴۰۰ است. نوشتن فیلم‌نامهٔ این فیلم بر عهدهٔ ابراهیم امینی، حسین حسنی و مهدویان بوده‌است. بازیگران این فیلم جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی و ملیکا پازوکی هستند.

مجوز ساخت این فیلم در آذر ۱۴۰۰ دریافت شد و مراحل فیلم‌برداری نیز یک هفته بعد آغاز شد. تهران و مازندران از مکان‌های تصویربرداری این پروژه بوده‌است. این فیلم برای نخستین بار در ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha