عزم دولت برای احیای دشت قزوین با تخصیص ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار

قزوین - ایرنا- دولت سیزدهم برای احیای دشت حاصلخیز قزوین عزم خود را جزم کرده و در همین راستا به جز تسهیلات درنظر گرفته شده برای کشاورزان و بهره برداران، ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در جریان سفر رییس جمهور به این منظور اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، دشت حاصلخیز قزوین از توانمندی های بالایی برای کشت و زراعت برخوردار است به طوری که در صورت تامین آب و بهره وری مناسب، این دشت قادر به تامین غذا برای بیش از ۲۰ میلیون نفر می باشد.

این دشت حاصلخیز که با گستره ۴۴۰ هزار هکتار در بین پنج شهرستان از ۶ شهرستان استان قزوین (قزوین،آبیک، البرز، بویین زهرا و تاکستان) قرار دارد، طی دهه های اخیر با تهدیدات زیادی مواجه شده و صیانت و احیای آن نیازمند تخصیص اعتبارات و نگاه ویژه دولت است.

رییس جمهور در جریان سفر خود به قزوین که ماه جاری انجام شد، چندین بار با اشاره به اهمیت دشت قزوین در حوزه کشاورزی بر ضرورت احیا و تقویت این دشت تاکید کرد.

آیت الله رییسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سفر تاریخی به قزوین در سال ۸۲، به دغدغه و تاکیدات رهبری نسبت به دشت قزوین و احیای آن نیز اشاره کرد.

سفر رییس جمهور و مصوبات آن بدون شک نقش مهمی در کمک به احیا و تقویت دشت قزوین به دنبال خواهد داشت، به ویژه که رییس جمهور خود چندین بار بر این موضوع تاکید کرد و این مساله را یک ضرورت مهم دانست.

عزم دولت برای احیای دشت قزوین با تخصیص ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار

پیگیری برای ایجاد منطقه آزاد تجاری کشاورزی در دشت قزوین

اگرچه طرح احیای دشت قزوین به عنوان یک پروژه فرادستگاهی مطرح است، اما مهم ترین رسالت و وظیفه در این خصوص بر دوش سازمان جهاد کشاورزی است.

این سازمان با اجرای درست سیاست ها و برنامه های تعیین شده و ابلاغی و پیگیری برای اجرای مصوبات سفر رییس جمهور می تواند با سرعت بیشتری احیا و تقویت دشت قزوین را کلید بزند.

رضا افلاطونی رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دشت قزوین در سال ۵۴ به عنوان یکی از چهار دشت حاصلخیر برای توسعه کشاورزی کشور انتخاب شد که نشان گر قابلیت ها و توانمندی های این دشت برای تولید انواع محصولات به ویژه محصولات اساسی همچون گندم،جو و کلزا است.

وی اظهار داشت: دشت قزوین همچنین به دلیل نزدیکی به تهران پایگاهی برای کمک به تامین امنیت غذایی پایتخت نشینان به حساب می آید و از این منظر نیز در میان دشت های کشور از اهمیت خاص و منحصر به فردی برخوردار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، سفر ماه جاری رییس جمهور را در کمک به احیا و تقویت دشت قزوین بسیار موثر دانست و با بیان اینکه به جز تسهیلات مصوب ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نیز برای حمایت از بخش کشاورزی و احیای دشت قزوین در این سفر اختصاص یافته که رقم چشمگیری است، گفت: مصوبات راهگشایی در این زمینه تدوین و نهایی شد که به زودی به استان ابلاغ خواهد شد.

افلاطونی افزود: تکمیل و توسعه طرح های آبیاری های نوین به منظور ارتقای بهره وری در دشت قزوین و همچنین صرفه جویی در منابع آبی منطقه که نقش مهمی در حفظ و احیای این دشت دارد یکی از مصوبات مهم سفر رییس جمهور به استان بود که رقم و میزان آن به زودی اعلام می شود.

وی اضافه کرد: در این سفر موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری کشاورزی در دشت قزوین نیز مطرح شد که مقرر شد در دولت مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تصویب و موافقت گام بسیار بزرگی برای توسعه کشاورزی استان خواهد بود.

این مسوول گفت: مطالعه نام های بهره برداری و اجرای کانال های آبیاری فرعی شامل کانال های درجه سه و چهار در پایاب دشت قزوین و سد نهب از دیگر مصوبات این سفر در بخش کشاورزی به شمار می رود که در احیای دشت قزوین مفید و موثر واقع خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: انتقال آب از طریق کانال به دشت قزوین به منظور تامین آب مورد نیاز اراضی زراعی به طول ۱۵۰ کیلومتر از مصوبات کلیدی و مهم برای کمک به احیای دشت قزوین به شمار می رود.

وی اظهار داشت: تکمیل زیرساخت شهرک گلخانه ای و اجرا و آماده سازی فاز دوم این شهرک به مساحت ۵۰۰ هکتار از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین بود که بدون شک موجب تحول کشاورزی استان و احیای دشت خواهد شد.

این مسوول گفت: تخصیص اعتبار به منظور تکمیل طرح حدنگاری(کاداستر) و رفع تداخلات اراضی کشاورزی، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان دار با هدف کمک به تقویت سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش و تخریب خاک از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین بود که جزییات آن به زودی ابلاغ می شود و نقش مهمی در تقویت دشت قزوین به همراه خواهد داشت.

عزم دولت برای احیای دشت قزوین با تخصیص ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار

صیانت و احیای دشت قزوین مورد حمایت مجلس است

تقویت و احیای دشت قزوین بدون شک یک کار فرادستگاهی و حتی فراقوه ای است، تعیین تکلیف اراضی و اجرای طرح حدنگاری یا کاداستر و رفع تداخلات که موجب تثبیت مالکیت زمین های کشاورزی می شود نیازمند همکاری دستگاه قضا دارد و همچنین تدوین قوانین حمایت کننده از این بخش کشاورزان نیز به تصمیمات مجلس بستگی دارد و در کنار این ها اجرای طرح های مورد نیاز نیز برای تقویت این بخش به برنامه ریزی دولت متکی است.

در این بین نباید از نقش حمایتی مجلس به سادگی گذشت، نمایندگان مجلس می توانند برای پشتیبانی از بخش کشاورزی و اجرای اهداف و پرداختن به اولویت ها از جمله احیای دشت قزوین نقش مهمی ایفا کنند.

در همین رابطه، لطف الله سیاهکالی نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: صیانت و احیای دشت حاصلخیز قزوین را می توان با توجه به اهمیت بالای این دشت از اولویت های کشاورزی کشور است و ما این مساله را با جدیت پیگیری می کنیم.

وی اظهار داشت: با عملیاتی شدن این موضوع تقریبا تمامی بهره برداران و مردم استان از آن بهره مند می شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان سفر رییس جمهور به قزوین همچنین تصمیمات خوبی برای آبرسانی به دشت قزوین در قالب ایجاد کانال های آبیاری و همچنین توسعه و تکیل طرح های آبیاری نوین به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: در کنار آبرسانی و تامین آب از طریق کانال کشی و اجرای طرح های آبیاری نوین، باید توجه ویژه ای به اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری برای احیای دشت قزوین داشت که در این حوزه نیز مصوبات خوبی تدوین شده و نهایی می شود و امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.

سیاهکالی خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی به ویژه جهاد کشاورزی باید به طور مستمر پیگیر اجرای مصوبات سفر و سرعت بخشیدن به آنها باشد تا عقب ماندگی ها در این بخش جبران شوند و شاهد توسعه کشاورزی قزوین باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی برای تقویت بخش کشاورزی همکاری لازم را با دولت به عمل می آورد و در همین راستا از برنامه های دولت برای حمایت از این بخش از جمله احیای دشت قزوین حمایت می کند.

نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تامین امنیت غذایی جامعه امروزه یکی از دغدغه های اصلی و جدی حاکمیت ها و دولت ها به شمار می رود و در همین راستا باید برنامه ریزی مناسبی را در کشور شاهد باشیم که کمک برای احیا و تقویت دشت قزوین در این راستا ارزیابی می شود.

عزم دولت برای احیای دشت قزوین با تخصیص ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار

احیای دشت قزوین کار ویژه دولت در استان قزوین

نگاه استانداری و شخص استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان ها در اجرا و پیشبرد اولویت های یک استان بسیار مهم ارزیابی می شود.

استاندار قزوین نیز مانند دیگر مسوولان به اهمیت احیای دشت قزوین واقف است، به طوری که این مساله را یکی از کار ویژه های دولت در قزوین می داند که از اولویت های اساسی مدیریت این استان به شمار می رود.

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در این خصوص گفت: بواسطه وجود دشت حاصلخیز قزوین، کشاورزی از مزیت های زیادی در این استان برخوردار است و اجرای مصوبات سفر رییس جمهور می تواند آنها را افزایش دهد و به حفظ و حراست بهتر از این دشت کمک کند.

استاندار قزوین گفت: بهینه سازی مصرف آب در دشت قزوین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در جریان سفر رییس جمهور تصمیمات خوب و مهمی در این زمینه اتخاذ شد که به زودی در قالب مصوبات به استان ابلاغ می شود.

وی اظهار داشت: اعتبارات سفر رییس جمهوری در قالب مصوبات می تواند به ارتقای ضریب تبدیل آب به درآمد کمک کند.

اعلایی افزود: بدون شک احیای دشت قزوین از اولویت ها و کارویژه های دولت در استان قزوین به شمار می رود که در سفر رییس جمهور به استان نیز به این موضوع اشاره و تاکید شد.

استاندار قزوین گفت: تاکید رییس جمهور به ضرورت احیای دشت قزوین نشان از عزم دولت برای احیای این دشت دارد و ما در سطح استان نیز تمامی ظرفیت ها و امکانات لازم را برای تحقق این موضوع که ضروریات توسعه استان را بسیج خواهیم کرد و در این راه از منابع و ظرفیت های ملی نیز بهره خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سرعت بخشیدن به اجرای طرح های آبیاری نوین و تقویت بخش گلخانه ها و اجرای کانال های آبیاری از جمله مصوبات راهگشا برای تقویت کشاورزی و دشت قزوین در این سفر بود که موجب تقویت زیرساخت های بخش کشاورزی در استان خواهد شد و در نهایت به تامین بهتر امنیت غذایی منطقه کمک می کند.

اعلایی اظهار داشت: یکی از دیگر راهکارهای احیای دشت قزوین در کنار اجرای مصوبات سفر رییس جمهور، توجه به کشاورزی دانش بنیان است و در همین راستا امسال قرارگاه کشاورزی دانش بنیان در استان راه اندازی شده و از ظرفیت های علمی و فناوری موجود برای تحقق این مساله به شکل ویژه استفاده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha