به گزارش ایرنا، پیمان صالحی، روز شنبه در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه های برتر استان اصفهان در سالن اجتماعات دانشگاه اصفهان افزود: اصفهان بدلیل برخورداری از ظرفیت هایی مانند مراکز نوآوری و رشد فناوری، شهرک علمی و تحقیقاتی و پهنه نوآوری، در زمینه تبدیل ایده به فناوری و ایجاد نظام نوآوری، دستاوردهای زیادی داشته است.
وی یکی از نقاط ضعف موجود در کشور در زمینه پژوهش و اقتصاد دانش بنیان را دور بودن فاصله تحقیقات پایه و تجاری سازی ایده ها دانست و اظهار داشت: این در حالی است که اتفاق های خوبی برای رفع این مساله و تبدیل ایده به فناوری در اصفهان افتاده است.
وی با بیان اینکه در نظام نوآوری باید مراحل پژوهش، تولید علم و تجاری سازی ایده ها به ترتیب و با حفظ رابطه بین آنها انجام شود، تصریح کرد: متاسفانه رابطه بین بخش اول و آخر بسیار کم است بطوریکه از هر ۱۰ هزار مقاله، یکی به فناوری تبدیل می شود که این نقطه ضعف ما بشمار می آید.
همچنین معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر لزوم حرکت مدیران به سمت " نوآوری باز " گفت: در این مسیر، شرکت های دولتی یا خصوصی که کار تولیدی می کنند باید کارهای خود را برون سپاری کنند اما بر آنها مدیریت داشته باشند.
وی با بیان اینکه این اتفاق باید در کشورمان بیفتد، خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می دهد که در کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا و اروپایی، شرکت های دولتی و خصوصی در روش "نوآوری باز" کارهای خود را از طریق شرکت های کوچک و متوسط انجام می دهند و بیش از ۹۰ درصد اشتغال در این شرکت ها ایجاد می شود.
صالحی با اشاره به اینکه هنوز در کشورمان باور چندانی در بین شرکت های دولتی برای نوآوری باز وجود ندارد و برخی از آنها مخالف بخش خصوصی هستند، افزود: ما باید در استان ها این باور را بین مدیران بمنظور برون سپاری به سمت دانشگاه ها و بخش خصوصی ایجاد کنیم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه هیچگاه وزارت علوم تعیین کننده بودجه دانشگاه ها نیست بلکه توسط مجلس و سازمان برنامه و بودجه نوشته می شود، توضیح داد:با توجه به محدود بودن بودجه های وزارت علوم، ۲ منبع بودجه خوب برای دانشگاه ها در بخش پژوهش وجود دارد که شامل ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی و یک درصد بودجه همه سازمان های دولتی است که ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی بطور مستقیم در اختیار شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد و تا زمانیکه این شورا آن را تایید نکند هیچیک از قراردادها با دانشگاه ها نمی تواند اجرا شود.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این شرکت های دولتی هستند که تعیین می کنند این بودجه کجا هزینه شود، افزود: این موضوع بستگی به رابطه دانشگاه ها با این شرکت ها برای جذب هرچه بهتر بودجه های پژوهشی موجود دارد.
وی با اشاره به اینکه این بودجه مربوط به شرکت هایی مانند ایدرو، ایمیدرو و ملی نفت ایران و بانک هاست، ادامه داد: ما در حال شناسایی این بودجه و مبلغ کلی آن هستیم
به گفته وی، مبلغ بودجه مذکور پارسال ۳۰۰ میلیارد تومان بود که تصور می شود یک صفر آن کم است درحالیکه این بودجه، قانون است و هرکس اجرا نکند باید مواخذه شود.
صالحی اظهار داشت: تلاش می کنیم تا با هماهنگی مجلس ۲ منبع بودجه پژوهشی مذکور (۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی و یک درصد بودجه سازمان های دولتی) به اضافه منابع دیگر در سال ۱۴۰۲ به صندوق علوم، تحقیقات و فناوری برسد.
صالحی، بودجه ستادی معاونت پژوهشی وزارت علوم را ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امسال ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه ایجاد کردیم که بیشترین سهم برای دانشگاه های سطح یک است و برای رعایت عدالت، بودجه دانشگاه های تراز اول استان ها با تهران برابر است.
معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در بخش پژوهش این است که هنوز همرسانی درباره مسائل مختلف کشور مغفول مانده و بیشتر استادان ما مساله ای برای حل کردن ندارند و این موضوع تقصیر مدیران است.
وی با تاکید بر اینکه هیچکس خارج از اصفهان نمی تواند مشکلات این استان را حل کند، گفت: بعنوان مثال چرا باید منبع ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی در اصفهان را یک نفر یا شرکتی در استان دیگری بگیرد که رفع این موضوع به ارتباطات قوی دانشگاهیان با بخش های مختلف برمی گردد و باید این موضوع را پیگیری کنند.
وی به مشکلات اصفهان اشاره و اضافه کرد: اتفاق بدی که در این استان افتاد این بود که در گذشته فکر می کردند برای پیشرفت باید دودکش اضافه شود و در این خطه واحدهای پالایشگاه، پتروشیمی و فولاد ایجاد شد که آلوده کننده محیط زیست است و آب نیاز دارد درحالیکه مزیت مطلق و اولویت های اصفهان، مسائل فرهنگی، تاریخی و گردشگری بوده است.
صالحی با اشاره به کنسرسیوم محیط زیست که بین دانشگاه ها و مراکز علمی استان اصفهان تشکیل شده است، تصریح کرد: لازم است این کنسرسیوم به همه شناسانده شود و اگر به دبیرخانه ماموریت گرا کردن دانشگاه ها در استان ها متصل شود می تواند نقش آفرینی خوبی برای حل مشکلات این خطه داشته باشد.
نشست معاونان پژوهشی دانشگاه های برتر استان اصفهان روز شنبه با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با هدف بررسی نقش محوری دانشگاه ها در تحقق شعار سال، تشکیل دبیرخانه مشترک دانشگاه ها و استانداری در دانشگاه معین استان بمنظور تعیین ماموریت دانشگاه ها در جهت استفاده از مزیت ها و فرصت های استانی و فراخوان اعلام عنوان های طرح های پژوهشی و مطالعاتی مورد نظر دستگاه های اجرایی استان اصفهان برگزار شد.
اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است .
نظر شما