تکمیل پروژه ترمینال شرق با ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار/ اقراریان: چرا اصلاح‌طلبان پیگیر احداث پایانه جدید شرق نبودند؟

تهران- ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از وضعیت پروژه ترمینال شرق دریافت و پیشنهادها و نظرات خود را در این خصوص اعلام کردند.

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، با آغاز بررسی دستور جلسه شورا، گزارشی از وضعیت پایانه شرق تهران دریافت کردند.

 مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با ارایه این گزارش گفت: پروژه پایانه شرق با برآورد حدود ۱۰ میلیون مسافر در سال و در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار، یکی از بزرگترین پایانه های مسافربری بین شهری در ایران و منطقه است. 

وی افزود: مکان اجرای طرح در مجاورت محدوده قانونی شهر و بر روی محورهای اصلی و محل تلاقی معابر شریانی مانند بزرگراه شهید یاسینی، بزرگراه شهید زین الدین و خیابان دماوند است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: نقطه مورد نظر تنها گزینه منحصر بفرد در کل منطقه به لحاظ وسعت، قابلیت بهره گیری از زمین و امکان گسترش آتی است که با توجه به دسترسی های مناسب، مجاورت در حریم شهری و بلا معارض بودن آن برنامه ریزی شده است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات پایانه شرق فعلی، گفت: عدم امکان تعریض خیابان دماوند به دلیل قرار گرفتن پایانه شرق در مسیر طرح و واقع شدن پایانه در نقطه گرهی سه راه تهرانپارس که موجب ترافیک و کندی حرکت شده، از جمله مشکلات این پایانه است.

وی افزود: گسترش شهر به صورتی که پایانه در مجاورت بافت مسکونی و شهری قرار گرفته و تاثیر منفی آلودگی صوتی و هوا برساکنان بافتهای مجاور، از دیگر مشکلات است.

پیرهادی، عدم وجود سالن یکپارچه و استاندارد در پایانه شرق که موجب کاهش خدمات مطلوب به مسافران و مراجعان می شود را از دیگر مشکلات برشمرد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مزایای پایانه جدید شرق نیز اظهار کرد: انتخاب پایانه جدید شرق در نقطه گرهی سه راه آزمایش خارج از محدوده شهر تهران و دسترسی های مناسب به بزرگراه های یاسینی، زین الدین ، دماوند ، تلو و لشگرک با امکان برنامه ریزی سفر برای اقصی نقاط کشور، طراحی پایانه با بهره گیری از فناوری روز و پیشرفته (اولین پایانه هوشمند و پاک) برای خدمت رسانی به مسافران و مراجعان و به حداقل رسیدن پدیده های نامتعارف جار زنی و دلالی با پیش بینی های کالبدی  نزدیکی به جنگل سرخه حصار و بهره مندی از شاخص های تلطیف هوا و گردشگری، پیش بینی ایستگاه مترو در مجاورت سالن اصلی به جهت تسهیل ورود وخروج مسافران به پایانه از مزایای این پایانه است.

وی افزود: ادامه خط ۲ مترو تا پایانه جدید شرق نیز در حال مطالعه و باز طراحی است که از آخرین ایستگاه متروی خط  فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق ، ایستگاه Z۲-۳، در حدود ۳ کیلومتر فاصله می باشد.

پیرهادی عنوان کرد: همچنین در این محل، برای اتصال متروی تهران-پردیس (خط سریع السیر شهر جدید پردیس) به صورت ایستگاه جزیره ای پیش‌بینی گردیده است.

به گفته وی، در سال ۱۳۷۱ مطالعات مرحله اولیه پروژه پایانه آغاز و در سال ۸۰ نیز  عملیات محوطه سازی آغاز شد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پروژه تا پایان آبان ماه سال ۱۳۹۶ در حدود ۹۴ درصد می باشد که شامل دیوار حائل پیش ساخته شده به طول ۶۲۰ متر،  پوشش کانال سرخه حصار، ساختمان اصلی پایانه و پارکینگ با ظرفیت ۴۰۰ واحد پارکینگ به ارتفاع حدود ۷ متر در ۲ تراز صفر و منفی یک، سالن اصلی پایانه و محوطه سازی است.

وی، مبلغ اولیه قرارداد را ۷۷ میلیارد تومان دانست و گفت: شورای ششم برای سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۸ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته است.

پیرهادی گفت: در حال حاضر تخریب شیشه ها و سقف کاذب آبگرفتگی در طبقه دوم تخریب برخی از ستون های شیشه ای، تخریب کف سازی، تخریب به سقف کاذب در این پروژه مشاهده می شود.

عضو شورای تهران با اشاره به ضرورت و اولویت بندی تکمیل پروژه گفت: تکمیل ابنیه، تهیه انشعابات شامل آبرسانی و گازرسانی برق‌رسانی، تکمیل سیستم تصفیه آب، تکمیل سیستم اعلام و اطفاء حریق آتش نشانی، گرمایش و سرمایش، خرید پله برقی و آسانسور، ۲ دستگاه ترانسفورماتور فشار متوسط خشک، پست پاساژ تابلوها و تجهیزات مربوطه،  سیستم پیجینگ داخلی و دوربین‌ها، دو دستگاه ژنراتور برق از اولویت‌های اول تکمیل این پروژه است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که در اولویت دوم نیز تکمیل الباقی ابنیه، جاده دسترسی به ساختمان های جنبی و بخش مسطح پارکینگ شرکت واحد قرار دارد.

اصلاح طلبان در شهر چه کردند؟

پس از گزارش مهدی پیرهادی، مهدی اقراریان دیگر عضو شورای اسلامی تهران با اشاره وضعیت ترمینال جدید شرق گفت: جرم ترمینال جدید شرق تهران چه بوده است که در دوره اصلاح طلبان رها شده است؟

وی گفت: جرم این پروژه ها این بوده است که محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران آنها را به نتیجه رساند و آقایان در مراحل پایانی پروژه ها را رها کردند.

وی با بیان اینکه محمدباقر قالیباف امروز هم محل حمله ضد انقلاب است، گفت: تاریخ انسان هایی که خدمت می‌کنند را فراموش نمی‌کند و محمدباقر قالیباف بخشی از تاریخ بلدیه است.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز از این گزارش تشکر کرد و گفت: ترمینال شرق از دو جهت دارای اهمیت است.

وی تاکید کرد: ساخت ترمینال جدید به دلیل وجود آسیب های اجتماعی در ترمینال قبلی و دیگر دلیل بحث گردشگری بود .

این عضو شورای شهر تهران افزود: این ترمینال قرار بود سال ۹۶ افتتاح شود اما عدم توجه به پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه ها را افزایش داد که مدیریت شهری جدید باید به این موضوع توجه کند.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز از شهرداری خواست تا لیستی از پروژه های نیمه تمام تهیه و نسبت به اتمام آن اهتمام داشته باشد.

احمد علوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد که پیشرفت بالای پروژه ها دلیل بر اینکه پروژه در خدمت مردم قرار می‌گیرد نیست.

وی افزود: خدا باید به ما توفیقی دهد که ما بتوانیم پروژه‌ را در خدمت مردم بیاوریم، وقتی این توفیق را نداریم باید به نیت های خود بیشتر توجه کنیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: اشتباه است اگر بگوییم این پروژه متوقف بوده و روی ۹۶ یا ۹۴ درصد پیشرفت مانده است؛ بلکه این پروژه در طول ۴ سال گذشته پسرفت داشته و ۱۰ درصد به عقب بازگشته است.

علوی گفت: این پسرفت ۱۰ درصدی نتیجه ترک فعل است و نیازمند برخورد، چرا که بهره برداری نکردن از این پروژه موجب خسارت سنگین مالی شده است.

وی همچنین خطاب به مسئولان فعلی نیز گفت: هشت ماه از آغاز مسئولیت مدیریت شهری جدید گذشته و نیاز است که به سرعت در خصوص پروژه های آماده بهره برداری به جمع بندی برسیم و از آنها بهره برداری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha