۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84745176
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار اردبیل: عزت معلم نباید در حرکت چرخ‌های زندگی خدشه‌دار شود

اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل گفت: شغل معلمی در ذات خود دارای عزت و شان است و نباید بگذاریم این عزت در حرکت چرخ‌های زندگی خدشه‌دار شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید حامد عاملی روز یکشنبه در همایش استانی بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه تنها ویژگی که موجب عزت، شرف، قدر، ارج و منزلت مقام معلم می‌شود، توجه به درد انسان‌ها است، گفت: درد انسان‌ها بالاترین درد و دغدغه یک معلم است، دغدغه انبیا نیز همین موضوع بوده و از این رو می‌گوییم که معلمی شغل انبیا است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه تنها جایگاهی که می‌توان در برابر آن سر تعظیم فرود آورد جایگاه معلم است، اضافه کرد: بالاترین شان و عزت یک معلم این است که دغدغه درد و رنج انسان‌ها را داشته باشد، در هموار کردن مسیر رشد انسان‌ها ساعی باشد و این شرف به طور خاص ویژگی یک معلم است.

عاملی با تاکید بر لزوم توجه به مشکلات معیشتی این قشر گفت: در گذشته قصور شده و بنای غلط گذاشته شده است اما حل یک شبه آن هم امکان‌پذیر نیست؛ ولی خدای ناکرده اگر این قشر دوباره دچار فراموشی بشود، ظلم نابخشودنی به مملکت، آینده کشور، این بچه‌ها و جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه عزت و شان معلم نباید شکسته شده و خدشه‌دار شود، تصریح کرد: بحث نمایش نیست و دولت سیزدهم به واقع در پی تامین منابع و جبران بخشی از مشکلات معیشتی است ولی بنای غلطی گذاشته شده و اصلاح شرایط هم دشواری‌هایی به دنبال دارد.

استاندار اردبیل با اشاره به مشکلات و چالشهای آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: همه باید کمک کنیم که دغدغه هایی که در حوزه آموزش وجود دارد، برطرف شود؛ زیرا به لحاظ آموزش شرایط استان خوب نیست و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

برای ارتقای وضعیت آموزش باید برنامه‌ریزی شود

وی عنوان کرد: البته دلیل آن قصور نیست، بلکه برنامه‌ای برای ارتقای وضعیت آموزشی وجود ندارد و این وظیفه مسئولان است که با وجود این امکانات و نیروی انسانی دغدغه‌مند با برنامه این ساختار را طوری کنار هم قرار دهند تا خروجی مشخصی داشته باشد.

عاملی افزود: از مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل خواسته شده است تا به طور جدی به قضیه ورود کند و کارگروهی متشکل از صاحب‌نظران و معلمان در این زمینه چاره‌اندیشی کنند؛ زیرا در شان استان اردبیل نیست که برای مثال در علوم پایه میانگین نمره هفت و هشت داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید آسیب اصلی در حوزه تعلیم و تربیت شناسایی و برطرف شود، بیان کرد: در حوزه تعلیم و تربیت هر چقدر هم که معلم دغدغه داشته باشد، اما بدون برنامه همه امکانات و نیرو به هدر می‌رود؛ در این زمینه نیز باید کارگروهی تشکیل گردد، برنامه‌ریزی شود و پراکنده‌کاری نشود.

 وضعیت شاخص‌های اقتصادی استان خوب نیست/ متعهد به آینده جوانان کشور هستیم

استاندار اردبیل با بیان اینکه وضعیت نامناسب اقتصادی و فرهنگی استان موجب پذیرش مسئولیت از جانب او شد، اظهار کرد: استان اردبیل در شاخص‌های اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و با وجود این همه ظرفیت و امکانات، ۵۰ درصد از متوسط کشوری هم پایین‌تر است.

به گفته وی، در حوزه‌های کشاورزی و گردشگری استان اردبیل نیازمند تکمیل زنجیره‌ها است و اگر برخی حلقه‌های مفقوده برطرف نشود، این ظرفیت و امکانات تبدیل به ثروت نخواهد شد.

عاملی اظهار کرد: بر این اساس برای حوزه اقتصادی برنامه‌ریزی صورت گرفته و راهبردهایی تعیین شده است تا تبدیل به برنامه شود و منابع در آنها هزینه شده تا به تدریج ظرفیت‌ها به ثروت تبدیل گردد.

وی با بیان اینکه با ادامه روند و مسیر کنونی فاصله اردبیل با سایر استان‌ها همچنان حفظ خواهد شد، گفت: برای تغییر و تحول باید و برنامه جدیدی ارائه شود. البته ممکن است در این میان افرادی در پی سنگ‌اندازی باشند، اما اگر مردم بخواهند امور پیش می‌رود و این مسائل اهمیتی ندارد.

 استاندار اردبیل تصریح کرد: ما متعهد در برابر مردم، آینده مملکت و جوانان هستیم و باید تلاش کنیم با کاستن از مشکلات، زمینه را برای بالندگی آنها فراهم کنیم.

استاندار اردبیل: عزت معلم نباید در حرکت چرخ‌های زندگی خدشه‌دار شود

دولت و مجلس قوانین ارتقای جایگاه مادی و معنوی معلمان را اجرا کنند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به جمله‌ای از شهید مطهری مبنی بر ارزش آموزش اندیشه‌ورزی از سوی معلمان، گفت: کار و تلاش معلم با اندیشه‌های نوجوانان و جوانان به عنوان سرمایه‌های تعلیم و تربیت است.

کلام‌الله صفری اظهار کرد: کار در آموزش و پرورش بسیار سخت است چرا که ما با روح و جسم انسان سر و کار داریم و می‌خواهیم فردی مومن، عابد، سالم، خردمند، اندیشمند، متفکر، دارای بصیرت و با فضایل اخلاقی و ارزشی تحویل جامعه بدهیم.

وی بیان کرد: این کار فنی، پیچیده و تخصصی است زیرا که با موجودی به نام انسان سر و کار دارد و موضوع آن تربیت انسان است و از این رو باید مربیان مجرب و متخصص داشته باشیم و از این رو معلمی کار هر کسی نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنند تا در جامعه یک نوع تغییر ایجاد شود، اضافه کرد: اگر به دنبال کشوری در تراز جمهوری اسلامی هستیم و می‌خواهیم کشوری آباد، پیشرفته و مترقی داشته باشیم، باید تغییر نگرش، افکار و اندیشه‌ها نسبت به معلمان داشته باشیم و به آموزش و پرورش توجه کنیم.

وی اظهار کرد: کار معلم با اندیشه، رصد و آسیب‌شناسی است و تحت تاثیر عقاید غلط، تفکرات سنتی و تبلیغات سوء قرار نمی‌گیرد؛ اگر عده‌ای آن‌سوی مرزها در جهت تحریک افکار عمومی و ایجاد شائبه در افکار جامعه برای تهمت زدن و افت جایگاه مقدس معلمی کارهایی انجام می‌دهند، جزو معلمان نیستند.

صفری گفت: معلمان زیر پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران و در اطاعت از فرمان رهبری هستند؛ زیرا ما ولایت مطلقه فقیه داریم اما از مجلس و دولت نیز انتظار می‌رود تا هفت قانون مدونی که برای ارتقای جایگاه مادی و معنوی معلمان وجود دارد، برای وزارت آموزش و پرورش احیا شود.

وی افزود: این قوانین جامع از سوی دولت‌های گذشته در حق معلمان اجرا نشد و هشت سال در حق معلمان اجحاف صورت گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل یادآور شد: برای رتبه‌بندی معلمان در دولت قبل ۲۰ هزار میلیارد تومان اختصاص دادند اما اجرا نشد ولی دولت آیت‌الله رئیسی با تخصیص ۳۸ هزار میلیارد تومان آن را در مرحله اجرا قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی طرح مذکور معلم-محور تدوین شده است، اظهار کرد: اگر این روال ادامه پیدا کند، همه معلمان تحت شمول طرح رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و برای بازنشستگان نیز تلاش می‌شود که همسان‌سازی در حق آنها اعمال شود.

صفری تاکید کرد: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حل همه مشکلات خود نیست و با توجه به مشکلات آموزشی و زیرساختی که در استان اردبیل وجود دارد، همه مسئولان و دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

به گزارش ایرنا در ادامه این آیین  از جمعی از معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش قدردانی شد.

سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ به دست گروهک تروریستی فرقان، با عنوان روز معلم نام‌گذاری شده است.

۲۵۰ هزار دانش‌آموز در قالب ۱۰ هزار کلاس درس در سه هزار و ۴۰۰ واحد آموزشی با هدایت نزدیک ۲۰ هزار معلم در سال تحصیلی جاری در استان اردبیل مشغول تحصیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha