امام جمعه تبریز: کمبود نیروی انسانی ابرچالش نظام آموزشی کشور است

تبریز-ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش را ابرچالش نظام آموزشی کشور خواند که باید با راهکارهای درست، سنجیده و در راستای ارتقای انگیزه معلمان و کاهش مشکلات معیشتی آنها چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم روز یکشنبه در دیدار تعدادی از معلمان و مسئولان آموزش و پرورش استان،  هزینه در آموزش و پرورش را سرمایه گذاری بلندمدت دانست و ادامه داد: آموزش و پرورش دستگاهی مولد است و نباید دچار سیاست های اقتصادی انقباضی شود و هر گونه هزینه در این وزارتخانه در حقیقت سرمایه گذاری است و باید در راستای ارتقای کیفیت آموزش ها، سرمایه گذاری بلندمدت و تمدن ساز انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه باید معلمانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم، یکی از اهداف کلان، راهبردی و حیاتی برای انقلاب اسلامی را تربیت نسلی متناسب و هماهنگ با آموزه های اسلام و مکتب تشیع در کنار علوم جدید  قلمداد کرد و افزود: برای داشتن کشوری غنی و سربلند و مردم فهیم و شجاع باید زیرساخت های اصلی جامعه درست شود و این زیر ساخت ها در نظام آموزشی و در دوران کودکی و نوجوانی درست می شود.

وی لزوم پاک دستی مدیران در همه عرصه ها اقتصادی و سیاسی را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه تربیت نسلی متناسب و هماهنگ با آموزه های اسلام و مکتب تشیع از اهداف و راهبردهای نظام اسلامی است، یادآور شد: شکوفایی نظام آموزشی بر پایه آموزه های اسلام و انقلاب با نقش آفرینی معلمانی است که خود با تربیت اسلامی فعالان جبهه انقلاب پا به عرصه تعیلم و تربیت گذاشته اند.

آل هاشم اهمیت و جایگاه مدارس ابتدایی به لحاظ تاثیرپذیری کودکان از آموزه های دینی و تربیتی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: جامعه شناسان، آموزش و پرورش را مهمترین نهاد یک جامعه موفق می دانند، چراکه جنبه های اعتقادی، اجتماعی، فکری و جسمانی زیرنظر این نهاد مهم شکل گیری و استخوان بندی می شود.

وی با تاکید بر اینکه در نظام تربیتی و آموزشی نباید به کارهای جزیی سرگرم شد، افزود: در این سازمان مهم و تاثیرگذار باید در سطح کلان تصمیم های بزرگ گرفت تا بهره وری زیرمجموعه نیز افزایش یابد و نباید کلیات را فدای جزییات کرد.

امام جمعه تبریز گفت: پرهیز و اجتناب از هر گونه مدیریت ذره بینی در نظام آموزش و پرورش ضروری است.

وی با ابراز خرسندی از خارج شدن سند ۲۰۳۰ از دستور کار دولت و فراهم شدن مقدمات اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، اظهار داشت: نیاز اصلی آموزش و پرورش وجود معلمان پاک قلب و پاک اندیش است که خوبی ها را در ذهن کودکان نهادینه کنند و آموزه های ایرانی و اسلامی را در بین دانش آموزان ترویج دهند.

آل هاشم بر تقویت برنامه های تربیتی، قرآنی، عترت، نماز، حجاب و عفاف در مدارس تاکید و اضافه کرد: دوران شکل گیری شخصیت و روحیات کودکان در دوران ابتدایی است که از این رو باید از همان سنین به مسائل تربیتی و آموزش آموزه های اسلامی از سوی معلمانان دلسوز،  توجه ویژه شود.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم با اشاره به اهمیت سرمایه های اجتماعی این سازمان گفت: در آموزش و پرورش سرمایه های نهفته زیادی وجود دارد که استفاده از آنها هنر مدیریتی خاص می خواهد.

علیرضا صیادی گفت: آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با 43هزار و 500 نفر نیروی خود سرمایه انسانی بزرگی را در خود جای داده است که باید در کنار آن به نیازهای مختلفی که برای این نیروها وجود دارد توجه شود.

وی در خصوص کسری نیرو در آموزش و پرورش گفت: در این مورد هرچقدر آمار ما به حقیقت نزدیک باشد به بهره‌وری آموزش و پرورش کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در استان حدود ۸ هزار و ۷۰۰ مدرسه در حال فعالیت هستند که نباید گزارش غلطی از وجود معلم در آنها وجود داشته باشد زیرا ارائه آمار غلط در مورد نیروی انسانی باعث مشکلات زیادی خواهد شد.

صیادی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز پیش بینی نیروی انسانی در آموزش و پرورش آسان است و دانشگاه فرهنگیان باید برای تربیت معلمان مورد نیاز برنامه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha