به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین به عنوان راهبرد اصلی دانشگاه، در حوزه های مختلف مشغول تدوین برنامه های تحولی هستیم. یکی از این محورها بسته تحول آموزش کارآفرینانه است. ترکیب شورای سیاستگذاری و نوآوری آموزش دانشگاه تهران مشخص شده است و در حال تعیین زیرکمیتهها برای تحقق تحول آموزش کارآفرینانه هستیم.
مقیمی ادامه داد: همانطور که در شعار دانشگاه وعده دادیم که رویکرد ما استفاده از جهاد علمی و مدیریت جهادی است، سه مولفه عقلانیت، معنویت و عملگرایی را باید توامان با هم انجام دهیم.
رییس دانشگاه تهران گفت: آسیبی که همواره برنامههای ما داشته، این بوده است که در مرحله برنامه نویسی متوقف شدیم؛ در واقع برنامه نویس های خوبی بودیم اما در مرحله اجرا توفیق کمی داشتیم. تلاش ما این است که اگر برنامه ها در حد رضایت بخش و اقناع کننده بود، در جهت عمل گرایی اقدام ویژهای انجام دهیم.
مقیمی در ادامه با بیان اینکه یکی از بحث هایی که در محیط دانشگاه ها به اشتباه به آن پرداخته می شود، تفاوت بین بحث آموزش کارآفرینی و آموزش کارآفرینانه است، افزود: زمانی که موضوع آموزش کارآفرینی است، این به ذهن متبادر می شود که میخواهیم سیر تحول و شکل گیری و تاسیس و به سامان رساندن کارآفرینانه را مورد بررسی قرار داده و آموزش هایی ارایه دهیم؛ در حالی که رویکرد دانشگاه تهران خیلی بیشتر از این است که بخواهیم آموزش های کارآفرینانه ارایه دهیم.
رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: در بحث آموزش کارآفرینانه تلاش ما این است که تمام فرآیندها و نظام آموزشی دانشگاه را در جهتی متحول کنیم که خروجی آن فارغ التحصیلان کارآفرین باشند. کسانی که بتوانند متناسب با آن تخصصی که کسب میکنند، در بازار کار البته نه با رویکرد کارمندگرایی مشغول به کار شوند.
مقیمی گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، چشم انداز تمدن نوین اسلامی را ترسیم کردند و تاکید کردند که باید فارغ التحصیلانی را تربیت کنیم که در خدمت این تمدن نوین اسلامی باشند؛ بنابراین باید در این فضا برای اساتید نقش مشخصی در آموزش و تربیت مشخص کنیم.
رییس دانشگاه تهران در ادامه گفت: ما اساتیدی مانند شهید مطهری نیاز داریم که بتوانند آیین نامه ها را متحول کنند؛ بنابراین در خصوص استاد و نقش فرهنگی که باید داشته باشد، متاسفانه غفلت کردیم و فکر می کنیم که اساتید در سر کلاس ها باید فقط به جنبه آموزشی بپردازند.
وی یادآور شد: البته در بخش های تربیتی و فرهنگی معمولاً تعاملی نشده و گاهی اوقات حمایتهای لازم هم صورت نمی گیرد. باید اصول و قواعد آن را ترسیم کنیم و در این زمینه به یک وحدت رویه برسیم و در این زمینه مکانیزم و سازوکارهای قانونی را فراهم کنیم.
مقیمی در ادامه گفت: قوانین بسیار خوب و کارآمدی داریم اما مشکل ما در اجرای این قوانین است و برای عملیاتی کردن این قوانین سازوکارهای اجرایی لازم است. در واقع هم ریسک پذیری و جسارت و هم منابع مالی لازم است که باید به صورت پیوسته ایجاد شود تا بتوانیم برنامه های خود را محقق کنیم.
رییس دانشگاه تهران با بیان این که قطعاً این ظرفیت هایی که برای تحول نظام آموزشی است، در قوانین بالادستی نیز وجود دارد، افزود: رویکرد آموزشی و فنون تدریس ما باید متحول شود.
نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، اعضای هیات رئیسه دانشگاه، روسای دانشکدگان، دانشکدهها و پردیسهای دانشگاهی و جمعی از اساتید و کارکنان دانشگاه تهران در محل تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
نظر شما