دانشگاه باید محور حرکت جامعه باشد/ پایه‌های تشویقی اساتید ارتقا می‌یابد

تهران - ایرنا - وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه باید محور حرکت و مدار جامعه باشد، اگر می خواهیم نقش دانشگاه‌ها در جامعه پررنگ باشد باید ابزار و وسایل آن را مهیا کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم آموزش ایرنا، ‌ محمدعلی زلفی گل روز دوشنبه در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی های اخیرشان تمام قد از دانشگاه و وضعیت علمی و جهاد علمی دفاع کردند.

وی تصریح کرد: رشته های علوم پایه و علوم انسانی بنیان پیشرفت علمی و  اجتماعی جامعه هستند، چنانچه توزیع متوازن استعدادها را نداشته باشیم و به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی اعمال شود، استعدادهای کشور آسیب می بینند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشجویان و داوطلبان تحصیل در دانشگاه ها بر اساس علاقه، رشته  تحصیلی خود را انتخاب نمی کنند. آنها دنبال آن هستند که کدام رشته را برای ادامه تحصیل  انتخاب کنند که در آینده  شغل بیشتر برای آن وجود دارد و بر مبنای شغل آینده رشته را انتخاب می کنند که این ظلم بزرگی به علم است.

زلفی گل ابراز امیدواری کرد که در آینده با سیاست های جدید دولت این توزیع متوازن استعدادها  در رشته های مختلف اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دانشگاه تهران را نماد و نمود آموزش عالی کشور توصیف کرد و ادامه داد: همه کسانی که دل در گروه میهن دارند باید احترام ویژه ای برای این نماد آموزش عالی کشور قائل باشند،

وزیر علوم یادآور شد: این دانشگاه را سمبل علم، فرهنگ، ادب و اخلاق می دانیم و به همین دلیل جایگاه دانشگاه تهران متفاوت است. استادان شهید مطهری، مفتح، علی محمدی و عزیزانی از این دست باعث شدند که دانشگاه تهران متفاوت باشد.

زلفی گل افزود: از نظر شخصیت علمی دانشگاه تهران جامع الاطراف و یک هارمونی علمی خاص خود را دارد که در کمتر دانشگاهی این هارمونی و شخصیت علمی متوازن وجود دارد.

وی ادامه داد: همه رشته های علمی در این دانشگاه حضور دارند، اما در طی سالیان گذشته با توجه به محدودیت ها و شرایط خاص کشور  برخی رشته ها  بیشتر مورد توجه داوطلبان قرار گرفته و رشته های علوم پایه و رشته های علوم انسانی مورد بی مهری قرار گرفته است.

وزیر علوم تصریح کرد: در آسیب شناسی که انجام دادیم، مشخص شد کسی که در رشته ریاضی المپیاد جهانی مدال طلا می گیرد در رشته غیر مرتبط درس می خواند. چه کسی پاید پاسخگو باشد که این اتفاق می افتد. آیندگان ما را مورد مواخذه خواهند کرد که شما چه مدیرانی بودید که باعث شدید علوم پایه و علوم انسانی و اخیرا رشته های فنی مهندسی و ریاضی آسیب ببیند.

زلفی گل همچنین گفت: همه کسانی که به دلیل تعارض منافع این ویژگی ها و شرایط را رقم می‌زنند در مقابل آیندگان مسوول هستند و باید پاسخگو باشند. باید تلاش کنیم توزیع استعدادها متوازن شود.

وی با تاکید بر این که توسعه با توصیه نمی شود، گفت: نمی توانیم به استاد دانشگاه بگوییم که ارتباط با صنعت بسیار مهم است، سعی کنید ارتباط را برقرار کنید. داوطلبی که می خواهد ادامه تحصیل بدهد، بگوییم رشته ریاضی، فیزیک، زیست شناسی،   زمین شناسی،   رشته های علوم انسانی، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی،   علوم سیاسی و روابط بین الملل بسیار مهم است.

وزیر علوم با یادآوری این که در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند که مدیریت کلان جامعه را در دست بگیرند، گفت: نخبگان رشته های علوم تجربی را از کشورهای دیگر جذب می‌کنند و مهاجر می پذیرند اما  رشته های علوم انسانی را از نخبگان خود استفاده می کنند.

زلفی گل ادامه داد: اما در ایران برعکس عمل می شود و در دبیرستان های تیزهوشان معمولا رشته علوم انسانی وجود ندارد حتی رشته های ریاضی هم کمرنگ شده است.

وی با تاکید بر این که اگر علوم پایه در کشور تضعیف شود، کل علم تضعیف می شود، اظهار داشت: چرا باید دانشگاه تهران با دانشگاه علوم پزشکی تهران مرز داشته باشد. چه دلیلی وجود دارد که در دانشگاه علوم پزشکی تهران از میان رشته های ریاضی، فیزیک، معارف، زبان ادبیات فارسی، ادبیات انگلیسی استاد استخدام کند و دانشگاه تهران هم همین رشته ها را استخدام کند.

وزیر علوم یادآور شد: چرا امکانات کشور باید به هرز برود و امکان استفاده از امکانات همدیگر و تحقیقات بین رشته ای نداشته باشیم، چرا نباید آدرس این دو دانشگاه یکی باشد تا از نظر رتبه علمی جایگاه بالاتری را در میان دانشگاه های دنیا داشته باشیم و بتوانیم داوطلبان تحصیل را از سایر کشورها به دلیل رتبه بالای دانشگاه تهران بپذیریم.

زلفی گل با بیان این که جامعه را می توان با قانون مدیریت کرد نه با توصیه، گفت: توسعه با توصیه نمی شود. بعضی موضوعات در اختیار وزارت علوم نیست و بحث فرابخشی است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی یکی از برنامه هایی که مدنظر من بود، آموزش های دانشگاهی از حالت نظری صرف خارج و مهارت محور شود اما  وقتی که وارد کار شدم و خواستم برای رشته مهندسی نفت به مدت یک سال دانشجویی را برای کاروزی بفرستم، این موضوع مطرح شد که آیا بخش صنعت می پذیرد؟ آیا  خوابگاه، غذا، ‌ وسیله ایاب و ذهاب در اختیار یک دختر دانشجو قرار می دهد؟ اجازه می‌دهند که فرآیند در بخش صنعت را ببیند.

وزیر علوم با طرح این سوال چرا وزارت بهداشت نسبت به صنایع دیگر موفق تر بوده است، گفت: به دلیل این که بیمارستان ها دست خود آنها است. دانشجویان در کنار پزشک کارورزی می کنند. صنعت آنها که بیمارستان ها است در اختیار خود آنها است و به همین دلیل موفق بودند، بنابراین ما باید چه کار کنیم که در رشته های دیگر موفق باشیم، اینجا نیاز به عزم فرابخشی داریم.  

زلفی گل از استادان رشته علوم انسانی مخصوصاً اساتید دانشگاه تهران خواست که این آسیب ها را  مورد واکاوی قرار دهند و مقاله بنویسند و منعکس کنند تا شرایطی ایجاد شود که بخش‌های مختلف در خدمت دانشگاه قرار گیرد و دانشجویان بتوانند در بخش های مختلف کارورزی کنند.

وی در ادامه با بیان این که رهبر معظم انقلاب تمام قد از دانشگاهیان دفاع کردند، گفت: باید حواسمان را جمع کنیم، دشمنان  و ایادی استکبار تلاش می‌کنند که دانشگاه را در مقابل نظام قرار دهند، رهبر معظم انقلاب با حمایت تمام قد از دانشگاه ها این توطئه ها را نقش بر آب کردند.

وزیر علوم با بیان این که  چه کار کنیم که خودباوری و هویت مداری که مدنظر رهبر معظم انقلاب و دغدغه های ایشان است، برطرف شود، گفت: باید جهاد علمی کنیم. کسی که می خواهد جهاد علمی کند، دیگر بهانه نمی آورد که امکانات نیست، اگرچه امکانات وجود ندارد، چندسال است که نتوانستیم دانشگاه ها و آزمایشگاه را به روز کنیم.

زلفی گل تصریح کرد: دنیای علم در حال پیشرفت است و همانگونه که علم امروز فناوری فردا است، برای تولید علم جدید فناوری به روز نیاز است، وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی به روز نیاز دارد.

وی افزود: دانشگاه تهران که الگو و سمبل جامعه علمی کشور است با جهاد علمی توانست بیش از ۷۶ هزار سند علمی در سال ۲۰۲۱ در دنیا منتشر کنند. این در حالی است که درآمد ناخالص ملی که صرف پژوهش شده کمتر از نیم درصد بوده است.

وزیر علوم یادآور شد: طبق برنامه های توسعه کشور باید بیش از سه درصد صرف این کار می شد، چه کسی را باید بازخواست کرد که چرا سه درصد اختصاص پیدا نکرده است. اگر سه درصد از درآمد ناخالص ملی صرف پژوهش و آموزش می شد اکنون به جای ۷۶ هزار سند علمی، ما بیش از این رقم داشتیم.

زلفی گل تاکید کرد: چرا باید در دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور برای یک پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری مبلغ بسیار ناچیزی داده شود. از طرف دیگر می پرسیم چرا  ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار نمی شود. حاکمیت باید بداند که هر گونه هزینه کردن برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه گذاری برای کشور است.

وی با بیان این که بیش از ۲۰ میلیون تحصیلکرده دانشگاهی داریم، گفت: در این دوره در وزارت علوم تلاش خواهیم کرد سقف پیشرفت و ارتقا را برای اساتید و یاوران علمی بالا ببریم. یک استاد دانشگاه وقتی می تواند اثر بیشتری در پیشبرد اهداف علمی، فناوری و نوآوری داشته باشد که دیده شود، متاسفانه در قانونگذاری ها گاهی اوقات سقف می گذاریم.

وزیر علوم یادآور شد: آیین نامه جدیدی را ابلاغ می کنیم که پایه های تشویقی اساتید به جای ۱۰ به ۳۲ ارتقا پیدا کند. ۵ پایه برای فعالیت های کیفی پژوهش، پنج پایه برای مرجعیت علمی، ۵ پایه برای دیپلماسی علمی، ۵ پایه برای فناوری و نوآوری، ‌۳ پایه برای سرآمدی آموزشی، ۵ پایه برای افتخارات علمی و ۲ پایه برای مدیریت اثربخش در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ۶۷ برگزیده با اعطای تندیس جشنواره تقدیر شد.

این ۶۷ نفر از میان اساتید بازنشسته، اعضای هیات علمی برگزیده آموزشی و مدیران و کارکنان منتخب دانشگاه تهران برگزیده شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha