۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۰
کد خبر: 84747971
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایان "بن‌بست دیپلماتیک" چین و استرالیا

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۰
کد خبر: 84747971
پایان "بن‌بست دیپلماتیک" چین و استرالیا

تهران- ایرنا - چین و استرالیا در اقدامی نادر با برگزاری مذاکرات دیپلماتیک، ظاهرا به "بن‌بست روابط دوجانبه" خود پایان داده‌اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری «سی جی تی ان» چین، وزارت امور خارجه چین تایید کرد که دیپلمات‌های امور آمریکا و اقیانوسیه این کشور روز جمعه با مقام های وزارت امورخارجه و تجارت استرالیا پیرامون تبادل دیدگاه ها در منطقه جنوب اقیانوسیه جلسه ای برگزار کردند.

این جلسه مجازی هفته ها پس از امضای رسمی پیمان امنیتی میان چین و جزایر سلیمان در چارچوب توافقنامه همکاری امنیتی میان دو کشور برگزار شد. استرالیا و آمریکا ادعا کرده بودند این توافقنامه خطراتی برای منطقه آزاد هند-اقیانوسیه به شمار می رود و کشورهای دیگر از جمله ژاپن و نیوزیلند نیز با این پیمان امنیتی موافق نبودند. 

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در کنفرانس خبری در پکن اظهار کرد: «چین موضع خود را درخصوص پیمان امنیتی با جزایر سلیمان اعلام کرده و به دنبال ایجاد نفوذ و یا اعمال زور نیست؛ بلکه قصد افزایش همکاری با کشورهای جزیره اقیانوس آرام جنوبی را دارد.»

براساس این قرارداد، چین به جزایر سلیمان کمک خواهد کرد تا امنیت خود را افزایش دهد و همچنین تجهیزاتی را به نیروهای پلیس این کشور ارائه کند تا بتوانند با هرگونه بی‌ثباتی در آینده مقابله کنند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه استرالیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات استرالیا و چین گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را برگزار کردند.
در این بیانیه آمده است:«مقام‌های استرالیایی صراحتا در گفت‌وگو با همتایان چینی خود به مسائلی از جمله توافقنامه امنیتی چین- جزایر سلیمان اشاره کرده‌اند. هر دو طرف همچنین درخصوص همه گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی، مسائل دریایی و توسعه زیرساخت‌ها  نیز گفت‌وگو کرده‌اند.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha