نخست وزیر جزایر سلیمان: پیمان امنیتی با چین تضعیف کننده صلح منطقه‌ای نیست

تهران- ایرنا - «ماناسه سوگاوار» نخست وزیر جزایر سلیمان در پاسخ به ابراز نگرانی برخی کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، ژاپن و نیوزیلند تاکید کرد که تصمیم این کشور برای امضای پیمان امنیتی با چین به صلح و هماهنگی منطقه آسیب نخواهد زد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز» نخست وزیر جزایر سلیمان روز چارشنبه در سخنان خود در پارلمان با تائید امضای پیمان امنیتی میان وزیران امورخارجه دو کشور خاطرنشان کرد: تصمیم برای امضای پیمان امنیتی دو کشور به صلح و هماهنگی منطقه آسیب نخواهد زد. 

این اقدام از روزهای گذشته و قبل از سفر هیات آمریکایی متشکل  از «کرت کمپبل» هماهنگ کننده هند-اقیانوسیه به «هونیارا» پایتخت این کشور، موجب افزایش نگرانی های «کانبرا» درباره امکان و پتانسیل حضور نظامی چین در کمتر از ۲ هزار کیلومتری استرالیا شده بود. 

کاخ سفید پس از دیدار مقام‌های رسمی دو کشور آمریکا و جزایر سلیمان در «هنولولو» در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا، استرالیا، ژاپن و نیوزیلند نگرانی های خود را پیرامون "پیمان امنیتی" و خطرات جدی آن برای منطقه آزاد هند-اقیانوسیه مطرح کرده اند. 

«نانانیا ماهوتا» وزیرامور خارجه نیوزیلند نیز امروز گفت: کشورش نگرانی ها درباره پتانسیل هایی که این پیمان امنیتی برای بی ثبات کردن  امنیت منطقه اقیانوسیه خواهد داشت را با هر ۲ کشور چین و جزایر سلیمان درمیان گذاشته و شفاف‌سازی کرده است.

وی در ادامه سخنانش افزود: «نیوزیلند از دیرباز با جزایر سلیمان شراکت امنیتی طولانی مدتی داشته است و من از تصمیم این کشور بسیار غمگین شدم.»

وزیر امور خارجه نیوزیلند همچنین گفت: در جلسه پیش رو  رهبران کارگروه جزایر اقیانوسیه  درباره اینکه در برابر فشارهای ژئوپولتیک که بر روی کشورهایمان تاثیر می گذارند چه مدل انعطاف پذیری منطقه ای باید بنا کرد، به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. 

از سوی دیگر نمایندگان پارلمان جزایر سلیمان نخست وزیر این کشور را ترغیب کردند تا به شکل عمومی مفاد پیمان امنیتی را منتشر کند. در پاسخ به نمایندگان  «ماناسه سوگاوار» نیز وعده داد که پس از طی مراحل قانونی مفاد این پیمان به اطلاع عموم خواهد رسید. وی همچنین افزود همکاری امنیتی با چین در تعارض با هیچ کشوری نیست و تنها به نفع امنیت داخلی کشورمان است.

نخست وزیر این کشور در پایان گفت: «من از تمامی کشورهای همسایه، دوستان و شرکایمان می خواهم به منافع ملی و تمامیت ارضی ما احترام بگذارند و اطمینان می دهم این تصمیم هیچگونه تعارضی با صلح و ثبات منطقه مان نخواهد داشت.» 

چین و جزایر سلیمان روز سه‌شنبه توافقنامه ای مبتنی بر چارچوبی برای همکاری های امنیتی امضا کردند که باعث نگرانی آمریکا و متحدانش درخصوص ایجاد یک پایگاه دریایی چین در این کشور شده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دو کشور به طور رسمی یک قرارداد چارچوب همکاری امنیتی را امضا کرده اند.

استرالیا هم در واکنش به این اقدام مدعی شد که چین قصد دارد با ساخت یک پایگاه دریایی در جزایر سلیمان، تنش در این منطقه را افزایش دهد.

مقام های آمریکایی هفته گذشته نسبت به انعقاد پیمان امنیتی چین و جزایر سلیمان ابراز نگرانی کرده و ادعا کردند این توافق درها را برای استقرار نیروهای نظامی چین در اقیانوس آرام باز خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری گفت: ما معتقدیم که امضای چنین توافقی در واقع می‌تواند بی‌ثباتی در جزایر سلیمان را افزایش دهد و شرایط نگران‌کننده‌ای برای منطقه وسیع اقیانوس آرام ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha