ستاد فرماندهی و پایش نهاده‌ها و کالاهای کشاورزی در فارس تشکیل شده است

شیراز-ایرنا-رئیس جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در نظر داریم برای حل مشکلات این استان در وهله اول تمرکزگرایی را کاهش دهیم از این رو با تشکیل ستاد فرماندهی و پایش نهاده ها و کالاهای کشاورزی در فارس موضوع رصد بازار و کنترل قیمت و عرضه محصولات از سوی این ستاد مدیریت می شود.

مجتبی دهقان‌پور روز سه‌شنبه با بیان اینکه  عدالت توزیعی در یارانه‌ها و مردمی کردن یارانه‌ها یکی از طرح‌های مورد تأکید دولت سیزدهم است افزود: فعالیت این ستاد نیز در همین راستا تعریف شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سالیانه بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال ارز به محصولات و کالاهای اساسی تخصیص می‌یافت. اما زمانی که کالبدشکافی و واکاوی در این زمینه انجام می‌شد متوجه می شدیم مصرف کننده رضایت چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید با مشکلاتی مواجه بودیم، گفت: بدون شک هر جا یارانه ای را تخصیص می‌دهیم و در آن رانتی وجود دارد احتمال ورود به فساد هم ایجاد می‌شود. رشد نقدینگی در کشور نیز متأثر از ما به تفاوت نرخ ارز با نرخ ارز ترجیحی و تبدیل آن به ریال بود.

دهقان پور با بیان اینکه یکی از اهداف این طرح تحقق عدالت توزیعی در نهاده‌ها است، گفت: نباید فراموش کنیم که هر اقدامی که بخواهیم انجام دهیم تبعاتی به دنبال دارد اما ما بایستی کمک کنیم این تبعات کنترل شود و تلاش کنیم تا آثار سوء آن را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: با جلساتی که اخیرا برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که در وهله اول تمرکزگرایی را کاهش دهیم زیرا استان فارس استان پهناوری است و یکی از کارهای اساسی که برای مردم و اقتصاد استان اهمیت ویژه دارد استفاده از اقلام پروتیینی به ویژه گوشت سفید و گوشت مرغ است.

این مقام مسئول گفت: اگر می‌خواستیم بر اساس تمرکزگرایی این مسئله را مدیریت کنیم بدون شک دچار آسیب‌هایی می‌شدیم. در واقع تأمین مرغ و دیگر مواد پروتئینی به شیوه گذشته امکانپذیر نبود. 

دهقان‌ پور ادامه داد: با توجه به اینکه پراکنش واحدهای مرغداری در استان زیاد است تصمیم گرفتیم برای رصد بازار استان را به ۱۲ منطقه متناسب با تراکم واحدهای تولیدکننده تقسیم و برای هر منطقه کارشناس معین تعیین کنیم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی و کنترل گفت: این ستاد برای حل مسائل و مشکلات در کوتاهترین زمان و با دقت بیشتری تشکیل شده است.

دهقان پور اضافه کرد: پنج گروه از جمله حراست، روابط عمومی و رسانه، نظارت، توزیع کالایی و توزیع نهاده‌ها تشکیل شده است و برنامه‌ریزی‌ها را بر اساس وظایفی که گروه‌ها بر عهده دارند انجام می‌دهیم. 

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد: خوشبختانه با مدیریت و تمرکززدایی که شده هم‌اکنون وضعیت عرضه مرغ در استان وضعیت مطلوبی است و در حال حاضر بازار خوبی را به لحاظ وفور و فراوانی کالا در بحث مرغ داریم‌.

وی ضمن تشکر از تولیدکنندگان و مراکز کشتارگاه مرغ ادامه داد: جلساتی با افراد فعال در زنجیره عرضه و تولید مرغ برگزار کردیم و از آنها خواستیم برای تحقق اهداف در این حوزه همکاری لازم را با ما داشته باشند.

دهقان پور بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما پیش‌بینی کاهش تقاضا در شیر است. در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن نیز تولید شیر داریم و برای کاهش عرضه مازاد تبدیل شیر به شیر خشک را در اولویت داریم‌.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: رسانه ها نقش مهمی در ایجاد آرامش در بازار دارند. امیدواریم با همکاری رسانه‌ها و  با راهنمایی و هدایت استاندار فارس بتوانیم شرایط مطلوبی در استان فراهم کنیم.

رئیس‌جمهور شامگاه دوشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در پنجمین ⁧گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، ⁩ابعاد طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را به صورت شفاف با مردم در میان گذاشت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این برنامه تلویزیونی، تصمیم دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ها و نحوه تخصیص ارز ترجیحی را به نوعی مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه دانست و گفت: از این به بعد پول مستقیم به دست مردم می‌رسد و می توانند خود برای آن تصمیم بگیرند. ما مصرف سرانه مردم را لحاظ کرده‌ایم و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کرد به سه دهک نخست از ۱۰ دهک، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان در ماه اختصاص یابد و در دهک‌های چهارم به بعد هم هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha