۴۹ درصد فرانسوی‌ها خواهان انتخاب نخست وزیر از میان احزاب چپ هستند

تهران- ایرنا- نتایح نظرسنجی موسسه Ifop نشان می‌دهد که ۴۹ درصد فرانسوی‌ها خواهان انتخاب نخست وزیر جدید فرانسه از میان احزاب چپ این کشور هستند.

به گزارش ایرنا، انتخاب نخست وزیر جدید فرانسه پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور، نخستین چالش پیش‌روی الیزه است.

انتخاب چهره‌ای که با توجه به پیروزی نه چندان درخشان امانوئل مکرون در این انتخابات و قوت گرفتن احزاب چپ به رهبری ژان لوک ملانشون از حزب "فرانسه تسلیم ناپذیر" از یک طرف و افزایش محبوبیت مارین لو پِن از حزب راست افراطی "مجمع ملی" از طرف دیگر، احتمال کسب نکردن اکثریت کرسی‌های پارلمان جدید فرانسه توسط حزب رئیس جمهور جوان این کشور را افزایش داده است.

در صورتی که حزب مکرون موسوم به "جمهوری به پیش" که چندی پیش به "رنسانس" تغییر نام داد، نتواند اکثریت کرسی‌های پارلمان این کشور (۲۸۹ کرسی) را در انتخابات ماه آتی (روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن/۲۲ و ۲۹خرداد) کسب کند، چهره‌ای هماهنگ با پارلمان جدید این کشور به عنوان نخست وزیر انتخاب می‌شود.

این اقدام بر اساس سنت دیرینی است که بر  سپهر سیاسی فرانسه حاکم است تا تنش‌ها بین نهاد ریاست جمهوری و پارلمان کاهش یافته و فرآیند تصویب لوایح و طرح‌ها با چالش کمتری انجام شود.

همین اصل رقبای مکرون را بر آن داشته تا کارزار انتخاباتی خود را با هدف کسب اکثریت کرسی‌های مجلس ادامه دهند و در میان همه احزاب، تاکنون احزاب چپ با هدایت ملانشون در ایجاد ائتلاف و اتحاد با سایر احزاب از جمله "اروپ اکولوژی- سبزها" موفق‌تر از احزاب راست افراطی بوده است.

حال بر اساس نظرسنجی موسسه Ifop که برای "ژورنال دو دیمانش" انجام شده است، جوانان که بیشترین رای را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به ملانشون داده‌ بودند خواهان انتخاب نخست وزیری با گرایش‌های چپ هستند.

در همین پیوند ملانشون که پدیده انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه شناخته می‌شود، خواستار حمایت جامعه فرانسوی برای کسب اکثریت پارلمان این کشور توسط حزب مورد حمایتش شده است؛ راهبردی که وی از آن به عنوان دور سوم انتخابات یاد کرده و برای کسب کرسی نخست وزیری فرانسه تلاش می‌کند.

روزنامه پرشمارگان لو فیگارو نیز با تحلیل نتایج این نظرسنجی اینگونه پیش بینی کرده است که انتخاب نخست وزیر نباید زیاد طول بکشد.

این روزنامه فرانسوی با اشاره به اینکه مکرون حدود ۲۰ روز  پیش بار دیگر برای یک دوره پنج ساله به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد، می‌افزاید: مکرون به شهرت خود به عنوان استاد زمان وفادار است و وقت خود را برای انتخاب جانشین ژان کاستکس نخست وزیر کنونی که از سال ۲۰۲۰ در این سمت فعالیت دارد، صرف می‌کند.

مکرون روز دوشنبه هفته جاری در یک کنفرانس مطبوعاتی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در برلین اعلام کرد که نام نخست وزیر بعدی فرانسه را می‌داند اما از بیان جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

پیش‌بینی شده است که کاستکس پس از شام خداحافظی که عصر پنجشنبه در ماتینیون مقر نخست وزیری این کشور برگزار می‌شود، به احتمال زیاد استعفای خود و دولتش را در روزهای آتی به مکرون تقدیم کند و انتخاب تیم جدید باید در ساعات بعدی آن انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha