۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۱۱
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 84750316
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

حوض آب‌انبار روستای کهک گرمسار ثبت میراث ملی شد

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۱۱
کد خبر: 84750316
حوض آب‌انبار روستای کهک گرمسار ثبت میراث ملی شد

سمنان- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: حوض انبار روستای کهک شهرستان گرمسار در فهرست میراث ملی ثبت شد.

به‌گزارش ایرنا، مصطفی یغمائیان روز پنجشنبه به رسانه ها افزود: اثر تاریخی- فرهنگی حوض آب ‌انبار روستای کهک واقع در ۸ کیلومتری جنوب گرمسار، ساخته شده در دوره قاجاریه به شماره ۳۳۵۱۷ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه مخزن این آب انبار نسبتاً کوچک و عمیق است، افزود: حوض آب انبار کهک در واقع آب انباری با ساختار ساده‌تر است.

وی ادامه داد: این اثر تاریخی در واقع حوض سرپوشیده‌ای با گنبد پله‌ای مدور به ارتفاع ۶.۳۰ متر و قطر ۷.۳۰ متر است که دارای چهار درگاه ورودی بوده است.

یغمائیان گفت: مصالح به کار رفته در حوض آب انبار خشت خام و آجر است و این بنا هم اکنون کاربری خود را از دست داده اما با تغییراتی جزئی می‌توان کاربری‌های امروزی به آن اختصاص داد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تأکید کرد: این اثر تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث‌فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

مرمت و بازسازی این اثر نیز فقط با تائید و نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ممکن خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha