به گزارش خبرنگار ایرنا، عادل پیغامی روز پنجشنبه در همایش مردمی سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی در مشهد افزود: مردمی سازی در اقتصاد غیر از خصوصی سازی است که مارکسیستها و برخی دیگر مخالف خصوصی سازی هستند، اما همه مکاتب اقتصادی موافق مردمی سازی هستند.
وی ادامه داد: اقتصاد سرمایه داری بیش از همه ادعای مردمی بودن را دارند، آنها با حضور خُرد مردم، سیستم بانکی همگانی و بازار سرمایه گسترده مدعی مردمی سازی اقتصاد هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مردمی سازی اقتصاد جدای از مفهوم لغوی مردمی سازی است، این یک اصطلاح است و ما در کنار سایر مکاتب به دنبال اصطلاح مردمی سازی در مردمسالاری دینی مطابق با دیدگاه های انقلاب اسلامی هستیم.
پیغامی به تشریح مفهوم حکمرانی و حکومت و رابطه آن با مردم پرداخت و گفت: نگاه خطی از بالا به پایین، از وزیر به مدیرکل و کارمند و ابلاغ مصوبات برای اجرایی شدن به زیردست محکوم به شکست است، نظام ولایی و رابطه امت و امامت جدای از این رابطه خطی، عقب مانده و ساده انگارانه است.
وی گفت: نظامات تاریخی از غرب تا شرق عالم تاکنون مبتنی بر همین نگاه خطی از بالا به پایین بوده است، تمام این مسیر باطل، استثماری و سلطه گرانه که تاکنون در کشور شاهد آن بوده ایم از این نگاه خطی پیدا شده و همه در بعد اجتماعی در دو سوی نگاه خطی به دنبال منافع خود در جبهه کارگر و کارفرما هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حالا قرآن برای رفع این کشمکش بین فرودست و فرادست می گوید ای کارفرما اولویت با کارگر است و به کارگر می گوید که نانت در جیب کارفرما است و نباید راضی به ضرر وی باشی.
پیغامی خاطرنشان کرد: البته غرب نمی تواند این دو را به عنوان تعارض در کنار هم قرار دهد، برعکس در نگاه شرقی که عشق و عقل و علم و دین را در کنار هم جمع می کند، این تجمیع منافع در دیدگاه اسلامی انجام می شود.
علت جنجالها در برابر افزایش حقوق کارگران
وی گفت: در دیدگاه شرقی و تفکر اسلامی، کنار هم قرار دادن فرودست و فرادست را شاهد هستیم، اما غرب مدعی دوگانگی اینهاست، اگرچه در ذهنیت ما نیز تامین شدن منافع این دو همچنان وجود ندارد و نمی گنجد و مقاومت در برابر افزایش حقوق کارگران زاییده این نگاه است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر حقوق کارگر را ۵۷ درصد افزایش دهیم، تورم را الزاما ۵۷ درصد افزایش نداده ایم، باید با علم واقعی اقتصاد با مسائل برخورد کرد، اینگونه جنجالها علیه افزایش دستمزدها راه می افتد بدون اینکه واقعیت دستمزدها در عرصه اقتصاد دیده شود.
پیغامی گفت: در مردم سالاری دینی و نظام ولایی، آنچه مورد غفلت واقع شده این است که برخی مردم سالاری دینی را مردم سالاری به علاوه مسائل دینی دیده اند، حال آنکه مردم سالاری دینی همان دین سالاری مردمی است، همان طور که نمی توان جمهوریت و اسلامیت را از هم جدا کرد و ترکیب جمهوری اسلامی ترکیب واحدی است، مردم سالاری دینی نیز تفکیک ناپذیر است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود تئوریزه کردن جمهوری اسلامی توسط رهبر انقلاب و حتی در دوره های قبل، به وسیله افرادی شبیه شهید مدرس، هنوز در دانشگاه و حوزه ما مفهوم پیوسته مردم سالاری دینی مورد توجه قرار نگرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در الگوی مردم سالاری دینی در "اقتصاد سیاسی ولایی"، مطابق منابع دینی اقتصاد عین دین است و اصولا اقتصاد و زندگی مقتصدانه عین احکام اسلامی است.
پیغامی افزود: در جمهوری اسلامی مردم سالاری دینی در عرصه های مختلفی مثل انتخابات، امور انتظامی و حفظ امنیت مردمی و اداره جنگ با بسیج و سپاه و ارتش تمرین شد و به ظهور رسید اما در عرصه اقتصاد دچار مشکلاتی شدیم.
نظام ولایی مبتنی بر پیوند امام و امت
وی یکی از مشکلات در تجربه اقتصاد نظام ولایی را خود مفهوم ولایت دانست و گفت: برخی فکر می کنند ولایت در راس هرم جامعه اسلامی قرار دارد که به معصوم و یا به عالم جامع الشرایط اختصاص دارد، اما برخلاف تصور عموم، ولایت فقط به راس هرم محدود نمی شود بلکه ولایت و جامعه ولایی، جامعه ای است که پیوندهای ولایی بین امام و امت در آن جامعه شکل گرفته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسوولیت پذیری آحاد جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر ولی، شبکه سازی کرد این ولایت به صورت پیوندهای یاد شده بین امام و امت در جامعه شکل میگیرد ، یعنی ما هم یک ولی کوچک محسوب شده و زیر چتر اصلی ولایت قرار می گیریم.
این استاد دانشگاه گفت: یکی از مشکلات اقتصاد اسلامی این است که در این ایده تنها به حکمت نظری، و نه حکمت عملی و عرصه اجرایی کار اقتصادی آن توجه شده است، و آنچه که در باره شهید صدر شاخص و مطرح است ورود او به عرصه حکمت عملی اقتصاد اسلامی است.
پیغامی گفت: جمهوری اسلامی باید به دنبال به کارگیری حکمرانی نرم و افقی در کنار حکمرانی عمودی و از بالا به پایین باشد و لازم است مردم در این شبکه افقی و نرم به کار گرفته شوند.
وی افزود: البته برای تجلی مردمسالاری دینی در عرصه اقتصاد استفاده از روابط عمودی و افقی توامان در شیوه حکمرانی لازم است، این نگاه و تجلی اقتصادی مردم سالاری دینی در رابطه امام و امت با شبکه سازی ولایی صورت می گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد عدالت در کنار آزادی است و از طرف دیگر اگر مردمی شدن اقتصاد را به صورت جدی دنبال نکنیم، با ورود فناوری های جدید با مشکل مواجه خواهیم شد.
نخستین همایش ملی "مردمیسازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی" روز پنجشنبه به همت پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد که امروز به کار خود پایان میدهد.
نظر شما