شهروندان زنجانی چشم انتظار تکمیل طولانی ترین پروژه شهری تا پایان امسال

زنجان – ایرنا – بنا به گفته مسوولان مدیریت شهری زنجان قرار است بخش اعظم پروژه سبزه میدان(حدود ۹۰ درصد) که قدمت اجرای آن به سه دهه می‌رسد، تا پایان امسال تکمیل و به بهره برداری برسد.

سبزه میدان پروژه ای است که کلنگ اجرای آن در مقاطع مختلف بر زمین زده شد ولی در عمل کاری از پیش نمی رفت. با این حال در ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ اقدام جدی و عملیاتی برای به نتیجه رساندن پروژه سبزه میدان با برآورد هزینه ۶۴ میلیارد تومان توسط مدیریت اجرایی و شهری در استان شکل گرفت.

مدیر پروژه سبزه میدان در خصوص وضعیت حاضر این طرح به خبرنگاران گفت: پس از شروع به کار اجرای طرح، کم و کسری های آن در طراحی مشخص شد، از این رو برای ارتقای کیفیت پروژه تغییراتی در طرح اولیه داده شد و این تغییرات باعث طولانی شدن اجرا گردید.

احمد صفا با بیان اینکه قرار بود از شهریور ۹۸، ظرف ۲ سال پروژه سبزه میدان به سرانجام برسد، اظهار داشت: با تغییراتی که در طراحی جدید پروژه ایجاد شده پیش بینی ما این است که حداکثر امسال شاهد بهره برداری از بخش اعظم این پروژه  معادل ۹۰ درصد طرح، باشیم. 

 وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: بزرگترین عامل کُند شدن اجرا، وجود معارضات در بخش تملک زمین ها و نیز بخش تاسیسات است.

صفا ادامه داد: تا کنون به ارزش ۵۰ میلیارد تومان زمین پیرامون پروژه سبزه میدان را تملک کرده ایم، ۹۳ میلیارد تومان بابت پرداخت صورت وضعیت پیمانکار هزینه شده و برای تکمیل مابقی پروژه نیز ۱۳۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی با بیان اینکه در تامین اعتبارات پروژه سبزه میدان مشکلی وجود ندارد، افزود: طی دو سه ماه گذشته با نظر مساعد شورای شهر و نیز عنایت ویژه استاندار زنجان، اجرای طرح شتاب بیشتری گرفته و اگر حمایت ها را داشته باشیم، کیفیت پروژه نیز بالا خواهد رفت.

گفتنی است کل پروژه سبزه میدان زنجان در یک محدوده ۶.۶ هکتاری اجرا می شود که برای سه هزار و ۷۰۰ متر در این محدوده در قالب حجره هایی، کاربری تجاری با زمینه فعالیت عرضه محصولات صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفته شده است.

محدوده میانی این پروژه نیز عرصه ای به وسعت ۲ هکتار را شامل می شود که قرار است مکانی برای اجرای برنامه های فرهنگی و آیینی باشد.

در بخش شمالی پروژه نیز تالار شهر با ابعاد هفت هزار متر مربع در حال ساخت است که کاربری فرهنگی خواهد داشت.

این مسئول زیربنای موجود در پروژه را ۱۰ هزارو ۳۰۰ مترمربع و فضای سبز آن را ۲۲هزار مترمربع عنوان کرد و اضافه کرد: ۳۳ درصد فضای پروژه سبزه میدان به فضای سبز اختصاص داده شده است.

استاندار زنجان نیز به واسطه اهمیت پروژه سبزه میدان در همان روزهای آغاز به کار خود در استان از این پروژه بازید کرد.

محسن افشارچی با بیان اینکه زمان افتتاح کامل این پروژه توسط دستگاه متولی امر مشخص خواهد شد که امیدواریم در اسرع وقت به عنوان جاذبه گردشگری شهر معرفی شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه به رغم کارهای انجام گرفته برای پروژه سبزه میدان کارهای زیادی برای اتمام آنها باید انجام شود، ادامه داد:  این پروژه به لحاظ فنی و لجستیکی مشکل خاصی ندارد و بیشترین مساله به هماهنگی بین بخشی با دستگاههای اجرایی دیگر باز می گردد که باید این کارها به سرعت انجام گیرد.

افشارچی با تاکید بر اینکه نباید به دلیل عدم هماهنگی بین بخشی پروژه راکد بماند، ادامه داد: در زمان حاضر کارگاه پروژه مربوط به سبزه میدان فعال است و اولویت من نیز این است نخواهم گذاشت حتی یک روز به دلایل فنی و غیرفنی پروژه غیرفعال شود.

شهردار زنجان نیز اجرای پروژه سبزه میدان و اتمام به موقع آن را منوط به پای کار بودن دستگاه‌های خدمات‌رسان دانست و تصریح کرد: شرکت برق گلوگاه زیادی در این پروژه دارد و برای تکمیل پروژه سبزه میدان، امکان ایجاد شبکه فاضلاب نیست، با این وجود صحبت‌هایی با پیمانکار در خصوص مصالح مورد استفاده انجام شده است و اگر مشکلی پیش نیاید سال آینده فاز یک این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا فیروزفر با بیان اینکه پروژه های نیمه تمام از عمده مشکلات شهری در زنجان است، گفت: اجرای برخی پروژه ها مثل سبزه میدان، مشارکت عوامل دخیل دیگری مثل شرکت برق و آب را هم می‌طلبد و امیدواریم با پیگیری های انجام شده شاهد افتتاح فاز یک این پروژه در سال آینده باشیم.  

وی گفت: با توجه به اینکه قراردادهای قبلی این پروژه رو به اتمام است، در حال تدارک مناقصه برای اجرای مراحل بعدی این پروژه هستیم.  

شهردار زنجان با بیان اینکه سبزه میدان پروژه شاخص شهرداری است، گفت: این پروژه با قرارداد ۶۴ میلیارد تومان آغاز شده و تاکنون برای اجرای آن ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: این پروژه برای ادامه کار حداقل به ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد و جمع‌آوری آب و فاضلاب، تأسیسات و کف‌سازی این پروژه به تنهایی چندین طرح را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر به گفته صفا، مدیر پروژه سبزه میدان، با تغییرات وسیع صورت گرفته و افزایش قیمت مصالح و تعدیل صورت وضعیت ها و خریدهای کارفرمایی، نورپردازی فضای سبز مبلمان شهری و آبنما ( که در قرارداد اصلی نبوده) و تملکات اخیر و قرارداد متمم ۲۵ درصد افزایش قرارداد اصلی، قرارداد تکمیلی اخیر، خیابان های پیرامونی(که در قرارداد اصلی نبوده) اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل پروژه به حدود ۴۰۰ میلیار تومان خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha