۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۲:۲۲
کد خبر: 84752821
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همه افراد هیاتی روشنگر اسلام ناب هستند

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۲:۲۲
کد خبر: 84752821
همه افراد هیاتی روشنگر اسلام ناب هستند

تهران-ایرنا- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیات، خیمه‌گاه حق و مروج اسلام ناب و عاشورایی است؛ نه فقط مداحان و منبری‌ها، که همه افراد هیاتی روشنگر اسلام ناب هستند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام محمد قمی شنبه شب در مراسم اختتامیه نخستین مهرواره هوای نو در تالار وحدت گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمود هیات، کانون تبیین و مزیت هیات، رجوع به معیار است. 
وی افزود: رهبر انقلاب درباره امام خمینی (ره) فرمود او به همه فهماند علی وار زیستن افسانه نیست و زمانی که این نوع زیستن معیار باشد به آن شک نمی‌کنیم و جای شهید و جلاد عوض نمی شود.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرهنگ و هویت جامعه حسینی و مهدوی پرداخت و از ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ سخن گفت که مورد تاکید رهبر انقلاب است.
وی ادامه داد: فرو کاستن این ضرورت به تغییرات اداری و ساختاری نارواست و باید رشد و رفعتی بر پایه توحید، ولایت و محبت در این جامعه رقم بخورد. مقدمه این رشد و تحول در ساختارهای بین الاذهانی در مقابل تحریف و جنگ روایت هاست. 
قمی افزود: تبیین و تواصی به حق و صبر با مجامع تخصصی و کتاب های خلوت نشین اساتید دانشگاه اتفاق نمی افتد. تبیین زینبی با شدت جهاد در مقابل دشمنی اتفاق می افتد که به هیچ خیری راضی نیست و لذا هیات بهترین محل تبیین است.
وی با اشاره به این سخن شهید قاسم سلیمانی که ما ملت امام حسینیم، گفت: هیات، هویت و شناسنامه این جامعه است. 

 تجلیل از غلامرضا سازگار

محسن طاهری رییس خانه مداحان به اخلاص و خدمات غلامرضا سازگار در حوزه شعر و مداحی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های این مهرواره تکریم از این پیرغلام اهل بیت است.
این تجلیل با اهدای تندیس درخت زرین با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، مرتضی طاهری مداح اهل بیت، ماشاءالله عابدی و علی انسانی از شاعران و ذاکران انجام شد و انسانی با سرودن اشعاری در وصف سازگار به مداحی و مرثیه سرایی پرداخت.
 همچنین یک تندیس درخت زرین به پاس خدمات علی انسانی به وی اهدا شد.
در ادامه این مراسم با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، علی نیکزاد نایب رئیس  مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی از برگزیدگان نخستین مهرواره هوای نو تجلیل شد.

 برگزیدگان بخش هیات

در رشته ساختار و تشکیلات هیات ثارالله مازندران، در رشته هیات و هنر مجموعه فرهنگی عاشوراییان اصفهان، رشته هیات و رسانه هیات ثارالله زنجان، رشته هیات و خدمات اجتماعی هیات رهروان امام و شهدا از زنجان، رشته مضمون و محتوا هیات انصار الولایه از استان یزد، رشته هیات و تولیدات هیات هنر تهران و در رشته هیات و اقتصاد هیات پیروان عترت رزمندگان اسلام رضوانشهر به عنوان هیات های برگزیده معرفی شدند.
کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز در رشته هیات و خانواده، هیات انصار المهدی از چهار محال و بختیاری در رشته هیات و نوجوانان، حسینیه انقلاب اسلامی دختران از استان قم در رشته هیات و بانوان، هیات یا مهدی از استان تهران در رشته هیات و کرونا و هیات یا مهدی از استان تهران در رشته نسل حسینی به عنوان برگزیدگان بخش هیات تجلیل شدند. 
همچنین در این مراسم از آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا، حجت الاسلام حسین انصاریان و حجت الاسلام علی ثمری به عنوان منبری های شاخص تجلیل شد.

 برگزیدگان بخش کتاب

در رشته ادبیات داستانی از سیدمحمد سادات اخوی برای نوشتن کتاب گوشه ششم عاشقی، در رشته مستندنگاری و روایت از فائضه غفار حدادی برای کتاب سر بر خاک دهکده، رشته کودک و نوجوان از حجت‌الاسلام سید محمد مهاجرانی برای مجموعه کتاب های دسته های گل و بوته های خار، رشته آثار هنری مکتوب از حجت الاسلام علی اصغر دشمیر برای مجموعه کتاب های ششمین سوگواره عکس و پوستر عاشورایی و در رشته شعر و نوحه از سید اکبر میرجعفری برای کتاب امان نامه تجلیل شد.
همچنین در رشته ادبیات نمایشی از غلامرضا امامی برای ترجمه سفر خروج، در رشته پژوهش از ابراهیم صالحی حاجی آبادی برای کتاب طعنه رقیب یا خطای تاریخ، در رشته مستندنگاری از حجت الاسلام مهدی عباسی برای کتاب تاریخ تکایا و عزاداری قم و در رشته متون آموزشی پژوهشی از  غلامرضا محمودی برای کتاب روانشناسی ستایشگری تقدیر شد.

 برگزیدگان بخش ستایشگران
علیرضا اسفندیاری از اردبیل،کاظم اکبری از مازندران،  امیرحسین امیدعلی از لرستان،  شهریار حسن زاده از اردبیل، مهدی رسولی از زنجان، مهدی شوقی از اردبیل، سعید عباسزاده از تهران و حسن عطایی از قم به در رشته مدیحه خوانی شایسته تقدیر شناخته شدند.
در رشته شهید قاسم سلیمانی از خانواده شهید پورجعفری از کرمان تجلیل و در رشته نسل حسینی از مسعود پیرایش از استان مرکزی و میثم مطیعی از تهران تجلیل شد و همچنین در رشته نغمه پردازان برتر  غلامرضا سازگار، علی انسانی، حیدر توکلی، محمد مهدی صمیمی،  مهدی زنگنه و محسن عرب خالقی شایسته تجلیل شناخته شدند و در رشته اقدامات شاخص از تلاش های مهدی امین فروغی تقدیر شد.

مهرواره هوای نو به عنوان نخستین مهرواره هیات‌ها و تشکل های دینی  از ابتدای پاییز سال گذشته با هدف اصلی آشنایی عموم مردم با هیات‌ها و بهتر دیده‌شدن فعالیت هیات‌ها آغاز به کار کرد و قرار بود بهمن ۱۴۰۰ به کار خود پایان دهد ولی کرونا باعث تاخیر در برگزاری مراسم اختتامیه شد و به همین دلیل با تاخیری چند ماهه امشب پایان یافت. 

این مهرواره از سه بخش هیات، کتاب هیات و ستایشگران اهل بیت (ع) تشکیل شده که هر بخش شامل محورها و رشته هایی تخصصی هستند. بخش ستایشگران اهل بیت (ع) در محور اصلی شامل مداحی و مدیحه خوانی و در محور ویژه شامل تقدیر از نغمه سرایان، تقدیر از اقدامات شاخص، نسل حسینی و شهید حاج قاسم سلیمانی است. شاخصه های مدیحه خوانی در این مهرواره شامل تسلط در اجرا، رعایت آداب و شئون مداحی، انتخاب شعر و توانمندی صداست. 

بخش کتاب دارای دو محور اصلی است که موضوع محور اول، کتاب سال عاشورا شامل رشته های پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت و همچنین آثار هنری مکتوب است و در محور اصلی دوم مربوط به کتاب سال هیات و شامل محتوای کاربردی هیات، مستندنگاری هیات و متون آموزشی و پژوهشی هیات است. البته این بخش یک محور ویژه با عنوان تاریخ شفاهی هیات دارد.

بخش هیات نیز دارای محورهای اصلی، ویژه و جنبی است که در محور اصلی موضوع هایی همچون ساختار و تشکیلات، مضمون و محتوا، هنر هیات، رسانه هیات، تولیدات هیات، هیات و اقتصاد، هیات و خدمات اجتماعی، هیات و خانواده، هیات و نوجوانان و همچنین هیات و بانوان مطرح می شود. محور ویژه شامل سه رشته نسل حسینی، کرونا و بزرگان عرصه منبر است و محور جنبی نیز مربوط به خدمات آموزشی پژوهشی، خدمات هنری رسانه ای، خدمات حمایتی سازمان دهی و همچنین بانیان و حامیان است. 

بیش از ۲۹ هزار اثر در سه بخش به دبیرخانه مهرواره رسیده که مجموع شرکت کنندگان هفت هزار و ۴۹۹ نفر بودند. دو هزار و ۲۸۵ نفر در بخش ستایشگران اهل بیت (ع)، چهار هزار و ۲۸۵ هیات در بخش هیات و ۶۳۵ کتاب در بخش کتاب. تعداد آثار رسیده به مهرواره سه هزار و ۹۰۳ اثر  به بخش ستایشگران، ۲۴ هزار و ۵۲۲ اثر به بخش هیات و ۸۵۵ اثر به بخش کتاب هیات است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha