۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84753717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گسترش ناتو، روسیه را ترغیب به حملات سایبری خواهد کرد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۱۷
کد خبر: 84753717
گسترش ناتو، روسیه را ترغیب به حملات سایبری خواهد کرد

تهران-ایرنا- تارنمای آمریکایی نوشت: عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نگرانی ها را درباره احتمال اقدام تلافی جویانه روسیه با انجام حملات احتمالی سایبری برانگیخته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای هیل نوشت: مسکو گسترش ناتو را تهدیدی مستقیم علیه امنیت خود قلمداد می کند.

کارشناسان می گویند هر چند هنوز زود است درباره استفاده روسیه از توانایی سایبری خود علیه فنلاند، سوئد یا اعضای دیگر ناتو از جمله آمریکا قضاوت کنیم اما این کشور احتمالا حملات سایبری در مقیاس کوچک و غیرپیچیده را در اعتراض به این عضویت ها انجام خواهد داد.

به گفته کارشناسان بعید است که این حملات به شدت تلاش های سایبری مسکو علیه اوکراین همزمان با حمله به این کشور باشد.

جیسون بلسینگ کارشناس اندیشکده آمریکایی اینترپرایز در این زمینه گفت علت این است که در این جا اهداف متفاوت هستند. با توجه به این که روسیه دستکم فعلا قصد ندارد به فنلاند و سوئد حمله کند ممکن است از تاکتیک دیگری در حملات سایبری استفاده کند که متفاوت از زمان حمله به اوکراین خواهد بود.

به نظر می رسد روند عضویت فنلاند و سوئد با سرعت بیشتری پیش برود و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو ماه گذشته گفت اگر این دو کشور درباره عضویت در این سازمان تصمیم گیری کنند از آنها استقبال خواهد شد.

با این حال چشم انداز اقدامات تلافی جویانه روسیه برای سوئد و فنلاند نگران کننده است.

هیل نوشت از آنجایی که روسیه در جنگ اوکراین سرگرم است ممکن است انجام حملات مخرب سایبری علیه این دو کشور اسکاندیناوی و عضو ناتو برای این کشور میسر نباشد.

کارشناسان می گویند فنلاند و سوئد قابلیت سایبری قوی تری نسبت به اوکراین دارند و در وضعیت بهتری برای دفاع از خود در مقابل هر گونه حمله سایبری روسیه هستند.

این در حالیست که آمریکا و دیگر اعضای ناتو نیز ممکن است در صورتی که این دو کشور نوردیک نیاز به کمک سایبری داشته باشند به آنها کمک کنند.

با این حال فعلا روند پذیرش هر دو کشور در ناتو و تصویب آن توسط ۳۰ کشور عضو ناتو شرط گسترش ائتلاف است اما این روند ممکن است آسان نباشد به ویژه اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه مخالفت خود را با گسترش این ائتلاف ابراز کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha