۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۱۲
کد خبر: 84755949
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات پایان سال دانش‌آموزان استان مرکزی اندیشده شد

اراک - ایرنا - تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه بهتر امتحانات و جلوگیری از اضطراب دانش آموزان استان مرکزی در امتحانات پایان سال تحصیلی جاری اندیشیده شده‌ است.

به گزارش ایرنا، آموزش و امتحان مجازی در مدت ۲ سال گذشته به دلیل حضور دانش آموزان در منزل از آرامش و دوری از جو امتحانات کاهش یا عدم اضطراب آنان را در دوران امتحانات به همراه داشت که اکنون با حضوری شدن امتحانات، دانش‌آموزان اضطراب فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند و ارایه راهکار برای کاهش اضطراب دانش آموزان از خواسته‌های اولیا است.

۲۵۰ هزار دانش آموز در دوره های مختلف آموزش و پرورش استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند که ۱۳۰ هزار نفر این دانش آموزان در دوره ابتدایی، حدود ۶۰ هزار نفر متوسطه اول و ۵۰ هزار نفر متوسطه دوم تحصیل می کنند.

به گفته مسئولان آموزش و پرورش استان مرکزی تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه بهتر امتحانات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اندیشیده شده و توصیه‌های لازم نیز به طراحان سوال برای کاهش اضطراب دانش آموزان در استفاده کمتر از شیوه دشوار در طراحی سوالات ارایه شده است.

مادر یکی از دانش آموزان پایه هفتم آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه کلاس‌ها در طول سال تحصیلی جاری به صورت مجازی برگزار شده انتظار می رود سوالات به ۲ صورت تستی و تشریحی طرح شود تا دانش آموزان بتوانند نمره مناسب کسب کنند.

«زهرا حسینی» افزود: نیاز است زمان بندی امتحانات به گونه‌ای انجام شود که دانش آموزان با برنامه‌ریزی و آمادگی بیشتر بتوانند در این آزمون‌ها حضور یابند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در مدت ۲ سال گذشته امتحانات و کلاس‌ها در بستر مجازی برگزار شده نیاز است به گونه‌ای برنامه ریزی شود که دانش آموزان بتوانند با استرس کمتری در آزمون امتحانات حضور یابند.

مادر این دانش آموز اراکی گفت: مسئولان و طراحان سوالات نیز عدم استفاده از شیوه طراح سوالات دشوار را در دستور کار خود قرار دهند تا دانش آموزان بتوانند موفقیت بیشتری در این حوزه کسب کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: مقطع متوسطه ۲ دوره متوسطه اول و دوم را شامل می شود که در متوسطه اول دانش آموزان کلاس هفتم، هشتم و نهم و متوسطه دوم دانش آموزان کلاس‌های دهم، یازدهم و دوزادهم به تحصیل اشتغال دارند.

«احمد حسینی» افزود: برگزاری امتحانات هفتم و هشتم از سی و یکم اردیبهشت تا بیست و هشتم خردادماه توسط شورای مدرسه انجام می‌شود و معلمان سوال‌ها را طرح و امتحانات توسط مدرسه برگزار و تصحیح می شود.

وی ادامه داد: امتحانات پایه نهم به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شود و سوالات توسط آموزش و پرورش طرح و توسط معلمان تصحیح و نمره پایان ترم دانش آموزان اعلام می شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: متوسطه دوم دوره‌های کاردانش، فنی و حرفه ای و نظری را شامل شده و امتحانات دانش آموزان پایه دهم و یازدهم توسط مدرسه به صورت داخلی و پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار می2شود.

حسینی گفت: امتحانات پایه دوازدهم در هر حوزه امتحانی استان مرکزی با حضور ۱۵۰ دانش آموز برگزار می‌شود و تصحیح برگه امتحانات دانش آموزان به صورت متمرکز و کشوری انجام می شود.

وی ادامه داد: بخشنامه‌ای در خصوص حذفیات دروس برای آموزش و پرورش ارسال نشده و از تمام محتوای کتاب‌های درسی امتحان گرفته می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری کلاس‌های مجازی برای دانش آموزان به دلیل شیوع کرونا، به طراحان سوال امتحانات پایان سال توصیه شده از شیوه دشوار در این دوره از امتحانات کمتر استفاده کنند.

حسینی یاد آور شد: ۲۵۰ هزار دانش آموز در دوره های مختلف آموزش و پرورش استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند که ۱۳۰ هزار نفر این دانش آموزان در دوره ابتدایی، حدود ۶۰ هزار نفر متوسطه اول و ۵۰ هزار نفر متوسطه دوم تحصیل می کنند.

وی رعایت موارد بهداشتی در برگزاری امتحانات پایان سال را از برنامه های اولویت دار اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد و گفت: استفاده از ماسک و مواد بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش آموزان الزامی است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: با توجه به بهبود شرایط کرونا فاصله صندلی‌ها در آزمون امتحانات پایان سال از ۲ متر به یک متر و ۲۰ سانتیمتر کاهش یافته‌ است.

حسینی با یادآوری برگزاری هفت نوبت امتحانات نهایی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان مرکزی خاطرنشان کرد: تدارک اتاق قرنطینه برای افراد مشکوک به کرونا در هنگام امتحانات پایان سال تحصیلی در دستور کار آموزش و پرورش استان است و در صورت مشاهده افراد دارای علایم، در این اتاق‌ها نسبت به اخذ امتحان از آنان استفاده می شود.

وی ادامه داد: در صورت عدم حضور دانش آموزان پایه دوازدهم مبتلا به ویروس کرونا در امتحانات غیبت آنان موجه در نظر گرفته نشده و امتحان مجدد برای این افراد در شهریورماه برگزار می شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: همچنین در صورت عدم حضور دانش آموزان پایه نهم مبتلا به ویروس کرونا در امتحانات پایان سال، غیبت آنان نیز موجه در نظر گرفته شده و این امتحانات از بیست و هفتم خرداد تا اوایل تیر برای آنان برگزار می شود.

حسینی افزود: برگزاری امتحانات مجدد برای سایر دانش آموزان مبتلا به ویروس کرونا بر اساس نظر شورای مدرسه برگزار می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: پروتکل جدیدی در خصوص برگزاری امتحانات پایان سال به آموزش و پرورش این استان ابلاغ نشده و آخرین پروتکل‌های دی ماه امسال به این اداره کل ابلاغ شده‌ است.

«مهدی دمنه» افزود: ضد عفونی، گندزدایی، ایجاد تهویه مناسب در هنگام برگزاری امتحانات و استفاده از محیط‌های روباز از جمله پروتکل‌های ابلاغی برای برگزاری امتحانات به اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی است و با توجه به برگزاری این دوره از امتحانات در فصل بهار امکان ایجاد تهویه و برگزاری امتحانات در فضای باز وجود دارد.

وی به دانش آموزان تاکید کرد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، در هنگام حضور در آزمون امتحانات ماسک، مکمل های بهداشتی و ملزومات شخصی همراه داشته باشند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی رعایت حداکثر موارد بهداشتی در مدارس آموزش و پرورش به خصوص دوره ابتدایی را از برنامه‌های اولویت دار آموزش و پرورش این استان عنوان کرد و گفت: نیاز است اولیا، دانش آموزان را ملزم به استفاده از ماسک و ملزومات شخصی از جمله آب انفرادی و لوازم شخصی کنند تا از ابتلای آنان به ویروس کرونا جلوگیری شود.

دمنه اظهار داشت: نیاز است برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا دانش آموزان از تجمع پس از برگزاری امتحانات و تحلیل سوالات خودداری کنند.

وی ادامه داد: تجهیز مکان برگزاری آزمون پایان سال تحصیلی جاری به مواد ضدعفونی کننده و ایجاد اتاق قرنطینه برای افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ از برنامه های آموزش و پرورش استان مرکزی برای برگزاری این دوره از امتحانات است.

 رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله یک نیم متر تا ۲ متر صندلی ها، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در هنگام برگزاری امتحانات در زمان شیوع کرونا در دستور کار آموزش و پرورش این استان قرار داشت.

«علی فراسیجانی » افزود: فاصله صندلی‌ها در برگزاری امتحانات پایان سال جاری به قبل از شیوع ویروس کرونا بازگشته و امتحانات پایان سال تحصیلی جاری بر اساس شیوه‌نامه‌های ابلاغی از ابتدای خرداد ماه تا پایان این ماه برگزار می شود.

وی ادامه داد: امتحانات پایه ششم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت منطقه‌ای، پایه هفتم و هشتم متوسطه اول به صورت داخلی و پایه نهم به صورت هماهنگ استانی و در زمان خاص توسط مدرسه برگزار می‌شود.

 رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: برگزاری امتحانات پایه دهم و یازدهم نیز توسط مدارس و پایه دوازدهم به صورت نهایی و سوالات به صورت کشوری و هماهنگ در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود و نظارت و تعیین حوزه برعهده استان است.

فارسیجانی گفت: امتحانات و ارایه نمره در شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش نیز به ۲ گروه پودمانی، توسط هنرآموزان در هنگام فرآیند تحصیل انجام و ارزشیابی و دروس پایه با برنامه‌ریزی مدرسه در خردادماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کلاس‌های دوره ابتدایی تا پایان اردیبهشت ماه برگزار و از ابتدای خردادماه امتحانات علوم، ریاضی و فارسی برگزار و ارزشیابی بر اساس کیفی و توصیفی انجام می شود.

۲۵۰ هزار دانش آموز در دوره های مختلف آموزش و پرورش استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند که ۱۳۰ هزار نفر این دانش آموزان در دوره ابتدایی، حدود ۶۰ هزار نفر متوسطه اول و ۵۰ هزار نفر متوسطه دوم تحصیل می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha