۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۱۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84757013
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پرونده انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا (۱) / انتخابات مقدماتی ایالت تگزاس

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۱۷
کد خبر: 84757013
محمدمهدی عباسی
پرونده انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا (۱) / انتخابات مقدماتی ایالت تگزاس

نیویورک - ایرنا - انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده آمریکا در روز سه شنبه، ۸ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. در این انتخابات، برای تعیین تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا رای‌‍‌گیری صورت خواهد گرفت.

همچنین در این انتخابات، تکلیف فرماندارانِ آینده ۳۶ ایالت آمریکا مشخص خواهد شد. این انتخابات اولین انتخابات پس از سرشماری ۲۰۲۰ در آمریکاست و از این حیث نیز بسیار حائز اهمیت است.

مطابق قوانین انتخاباتی ایالات متحده، ابتدا انتخابات در درون هر حزب برگزار می‌شود و در نهایت در روز ۸ نوامبر، نامزدهای نهایی احزاب به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در این گزارش به نتایج رقابت‌های مهم مقدماتی در ایالت تگزاس می‌پردازیم.

انتخابات فرمانداری:

انتخابات مقدماتی در ایالت تگزاس روز ۱ مارس برگزار شد. در انتخابات مقدماتی فرمانداری در حزب دموکرات، بتو اورورک، که یکی از نامزدهای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بود، با کسب ۹۱ درصد آراء پیروز رقابت شد. در میان جمهوری‌خواهان نیز، گرگ ابوت، فرماندار کنونی این ایالت با کسب ۶۶ درصد آراء، نامزد نهایی جمهوری‌خواهان برای انتخابات فرمانداری شد.

چند ماه قبل، فرماندار کنونی ایالت تگزاس یعنی گرگ ابوت، قانونی را امضا کرد که به موجب آن سقط جنین پس از هفته ششم بارداری در این ایالت ممنوع شد. تصمیمی که جنجال زیادی در این ایالت جنوبی به پا کرد و در این انتخابات نیز یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد اختلاف میان بتو اورورک و گرگ ابوت، همین مسئله است. چرا که اورورک از موافقان سرسخت قانونی بودن سقط جنین و ابوت از مخالفان سرسخت آن است. همچنین این دو نامزد در موضوعاتی چون ورود مهاجرین غیرقانونی از مرزهای جنوبی، اختلافات زیادی دارند که بیش از پیش موجب حساسیت انتخابات فرمانداری ایالت تگزاس خواهد شد.

پرونده انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا (۱) / انتخابات مقدماتی ایالت تگزاس

پرونده انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا (۱) / انتخابات مقدماتی ایالت تگزاس

انتخابات مجلس نمایندگان:

از اتفاقات عجیب انتخابات مقدماتی امسال مجلس نمایندگان در ایالت تگزاس که مشهور به سنگر اصلی محافظه‌کاران است، پیروزی یک نامزد ترقی‌خواه و راه یافتن یک نامزد ترقی‌خواه دیگر به انتخابات دور دوم بود. گرگ کازار، نامزد جدید ترقی‌خواهان از منطقه ۳۵ این ایالت، با کسب ۶۱ درصد آراء توانست به طور قاطع در رقابت مقدماتی حزب دموکرات پیروز شود.

جسیکا سیسنروس، دیگر نامزد ترقی‌خواهان از منطقه ۲۸، در انتخابات مجلس نمایندگان توانست ۴۶ درصد آراء را به خود اختصاص دهد و از آنجا که حریف قدرتمند او، یعنی هنری کوئلار کمتر از ۵۰ درصد آراء را به دست آورده بود، انتخابات دور دوم میان این دو در تاریخ ۲۴ می برگزار خواهد شد. جالب است بدانید هنری کوئلار یکی از باسابقه‌ترین نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان است که از سال ۲۰۰۵ میلادی در این مجلس حضور داشته است.

همانطور که اشاره شد، چنین نتایجی شاید برای ایالت‌هایی چون نیویورک و کالیفرنیا در آمریکا عادی باشد اما نتایج خوب دو نماینده ترقی‌خواه در ایالتی چون تگزاس که یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های رای محافظه‌کاران است، زنگ خطری جدی برای جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید. به ویژه که این دو نامزد از حمایت مستقیم رهبران ترقی‌خواهان همچون برنی سندرز و الکساندر کورتز نیز بهره می‌بردند.

تنها رقابت مهم جمهوری‌خواهان تگزاس برای کرسی‌های مجلس نمایندگان، در منطقه ۸ این ایالت بود. منطقه ۸ ایالت تگزاس ناحیه‌ای بسیار محافظه‌کار در شمال شهر هیوستون است. مورگان لوترل، کهنه سربازی که پیشتر در وزارت انرژی ترامپ مشغول به کار بود و ترامپ مستقیماً از او حمایت کرده بود، توانست با کسب ۵۲ درصد آراء، به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه از این منطقه انتخاب شود.

انتخابات مجلس سنا:

در ایالت تگزاس در این دوره انتخابات مجلس سنا برگزار نخواهد شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha