افزایش بهره‌وری و ایجاد نوآوری در سازمان‌ها از وظایف اصلی روابط عمومی‌ها

تهران- ایرنا -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزایش بهره‌وری و کارآمدی سازمان ‌ها را از جمله وظایف روابط عمومی‌ها دانست و گفت: روابط عمومی‌ها باید بتوانند نوآوری را درون سازمان خود همراه با مشارکت دادن ذینفعان و مردم برای خلق نوآوری‌ها به وجود آورند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سعیدرضا عاملی در همایش و جشن ملی روابط عمومی که با حضور جمعی از اساتید و صاحب‌نظران این حوزه همراه بود ضمن تبریک و شادباش روز ملی روابط عمومی اظهار داشت: جا دارد اجتماع جامعه روابط عمومی در کنار هم را جشن بگیرد، اگرچه الزامات جشن شادی است اما باید جنبه‌های شادی‌آفرین در جشن ملی وجود داشته باشد که همین با هم بودن یک ظرفیت فرهیخته و توانمند است که باید آن را پاس بداریم.

وی، افزایش بهره‌وری و کارآمدی سازمان را نیز از جمله وظایف روابط عمومی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: بهره‌وری مفهوم پیچیده‌ای است ولی مدیریت کردن بین داده و ستانده و ستانده را افزایش دادن نسبت به داده از جمله مسوولیت حوزه بهره‌وری در سازمان است.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران تقویت نوآوری حرفه‌ای و نوآوری مردم را از جمله وظایف روابط عمومی‌ها ذکر کرد و گفت: روابط عمومی ها باید بتوانند نوآوری را درون سازمان و مشارکت دادن ذینفعان و مردم را برای خلق نوآوری‌ها به وجود آورند.

روابط عمومی ها باید حس همبستگی و افتخار متعلق بودن به یک سازمان را تقویت کنند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسأله اصلی روابط عمومی‌ها با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار گرفته‌ایم از جمله آزادسازی قیمت‌ها نمی‌تواند ما را بی‌تفاوت از کنار مسایل عبور دهد، برای پرداختن به موضوع روابط عمومی یا متاورس ابتدا لازم است روی مفهوم روابط عمومی متمرکز شویم.

عاملی افزود: ابتدا باید بدانیم مسأله اصلی روابط عمومی‌ها در طول تاریخ چه بوده و امروز چه هست؟ چند مسأله به عنوان مسایل اصلی می‌تواند برجسته شود که مسأله اول کمک کردن به ارتقاء کیفی و اجتماعی سازمان است یعنی روابط عمومی نهادی است که باید بتواند سازمان را آبرومند در درون و بیرون خودش قرار دهد.

وی گفت: مسأله دوم تأمین همبستگی سازمانی و احساس افتخار نهادی است زیرا این امور تصنعی و سوری نیست و روابط عمومی باید کمک کند تا احساس همبستگی و افتخار متعلق بودن به یک سازمان تقویت شود. مسأله سوم تقویت سرمایه انسانی و اجتماعی برای کارکنان سازمان است که در عین مهم بودن جزو مسوولیت‌های نهادی روابط عمومی است.

استاد دانشگاه تهران افزود: به عبارت دیگر سرمایه انسانی یعنی تراکم دانش و توان یک فردکه روابط عمومی بتواند آنها را به فعلیت درآورده و به نمایش بگذارد و ناشناخته‌ها را به سرمایه انسانی شناخته شده سازمان تبدیل کند. این همان حس عضویت درون سازمانی و حس عضویت ملی است. سرمایه اجتماعی سازمان ضمن اینکه تامین کننده اعتبار یک سازمان است اما ابعادی از امید به آینده، اعتماد اعضاء سازمان به سازمان، ریاست و ارکان سازمان و حس همدلی و همت همکاری مسئولانه با سازمان است که مسئولیت راهبری سرمایه اجتماعی سازمان بر عهده روابط عمومی ها است.

عاملی در توضیح مسأله چهارم حوزه روابط عمومی اظهارداشت: تقویت و توانمندی سازمان در ارائه خدمت، قطعات پیشران اصلی خدمات کیفی و بهینه سازمان است هر چند خدمات حرفه‌ای باشد باز هم جزو مسئولیت‌های روابط عمومی است که از این امر مهم صیانت کند و نقش راهبری و نظارت را داشته باشد.

وی در توضیح مسأله پنجم روابط عمومی بیان کرد: ایجاد فضای صمیمی درون سازمانی و برون سازمانی در پیوند با مردم از دیگر مسائل مرتبط با روابط عمومی است. به عبارت دیگر روابط عمومی ها نباید تبدیل به دستگاه‌های صوری، بوروکراتیک و خشک صنعتی شوند، که در این صورت قابلیت‌های کیفی خودشان را برای ایجاد صمیمیت در سازمان از دست می دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر با آزادسازی قیمت‌ها مواجه شده‌ایم. دولت سیاست آزادسازی قیمت‌ها را دنبال می‌کند، افزود: ۷۷ کشور این مسیر را طی کرده اند که برخی از آنها موفق بوده و برخی از آنها نیز شکست خورده‌اند.

عاملی در توضیح کشورهای موفق در این طرح گفت: مهم ترین متغیر موفقیت این کشورها، مردم و همراهی مردم بوده است. فرهنگی شدن این اقدام نجات‌بخش سرمایه ملی بوده و همه جانبه‌نگری در موضوع برای تغییر بزرگ اقتصادی لازم است.

امروز بخش عظیمی از دنیای پیشرفته متعلق به پویش های اجتماعی است

وی در ادامه با تاکید براینکه ما در قبال مردم مسوولیت سنگین داریم به خصوص در شرایط و  بحران‌های اجتماعی و فشارهای اقتصادی سنگینی که بر دوش مردم وارد می‌شود،   افزود: اما مسأله زمانی پیچیده می‌شود که تبعیض اجتماعی درباره مردم صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر قشری بهره‌مند هستند و قشری بی‌بهره و روابط عمومی‌ها در قبال مردم وظیفه دارند و مسوولیت اجتماعی روابط عمومی‌ها در همه وضعیت‌ها خصوصاً شرایطی که جامعه با فشار اقتصادی مواجه است اولویت پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه تهران همچنین درباره مسوولیت داشتن روابط عمومی ها در قبال مردم اظهار داشت: پویش اجتماعی و حمایتی هر سازمان، در درجه اول مرتبط با پرسنل خودش، ذینفعان و جامعه پیرامون آن است و باید حمایت کنیم تا پویش‌های اجتماعی راه اندازی شود و برای حمایت از مردم این پویش های اجتماعی را نباید دست کم گرفت.

عاملی ادامه داد: امروز بخش بزرگی از دنیای پیشرفته متعلق به پویش‌های اجتماعی است. در برخی کشورها مانند آمریکا، ۴۰ درصد مردم در پویش‌های اجتماعی عضویت دارند. کمپین‌های اجتماعی در این کشورها عمدتاً برای یک مسوولیت اجتماعی است، مانند حمایت از محیط زیست، جلوگیری از تخریب زمین و حمایت از خانواده‌های تک سرپرست که ما نیز هم اکنون با یک جامعه تک سرپرست بزرگ مواجه شده‌ایم.
وی با این توضیح که پویش‌های اجتماعی یک دولت دوم هستند، افزود: گاهی اوقات در برخی کشورها، این پویش‌های اجتماعی، دولت اول محسوب شده و برای جبران خلاء‌های اجتماعی ایجاد می‌شوند. لذا داشتن روابط عمومی مردمی برای مردم و با مردم به عنوان متغیر اثرگذار بر همه مسوولیت‌های فردی و اجتماعی است و یک سرمایه اجتماعی تأثیرگذار به حساب می آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همچنین این پدیده دو سویه‌ای است که محصول اعتماد مسئولین به مردم و مردم به مسئولین است. بنابراین ما نیز باید به مردم اعتماد کنیم تا اعتماد مردم به مسوولین تامین شود وگرنه به گفته عاملی یک رابطه یک سویه نمی تواند سرمایه اجتماعی خلق کند؛ چرا که بدون اعتماد به مردم نمی‌شود انتظار اعتماد مردم به دولت را داشت.

عاملی با بیان این پرسش که مردم چگونه اعتماد می کنند؟، عنوان کرد: یکی از زمینه‌های اعتماد مردم در این شرایط، کاهش بروکراسی‌های اداری است. هر چند بروکراسی برای احراز اعتماد است اما برداشتن بروکراسی یعنی من به تو اعتماد دارم بنابراین لازم است بروکراسی ها را کاهش داد زیرا رنجی که مردم در ازای بروکراسی می‌کشند رنج بزرگی است. به هر حال در شرایط فعلی هم تبیین چرایی تغییرات اقتصادی برای کارکنان و مردم اهمیت دارد و هم یافتن راه حل های مناسب به کسانی که در معرض مشکلات بیشتری قرار می‌گیرند.

توجه به متاورس ضروری است

وی در ادامه سخنان خود به تبیین موضوع اصلی سخنرانی خود یعنی روابط عمومی متاورس پرداخت و در پاسخ به این سوال که متاورس چیست؟، گفت: متاورس جزو جدیدترین مفاهیمی است که زیرساخت‌های ۱۰ ساله دارد و شرکت فیس بوک که امروز عنوانش را به متا تغییر داد ۱۰ سال است که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند فضا را برای خود فراهم کند. نیاز است به متاورس به عنوان زیست جهان جدید نگاه کنیم. زیرا متاورس جبران کننده ضعف فیزیکی واقعی بودن جهان مجازی است.

استاد دانشگاه تهران با یادآوری اینکه امروز بخش بزرگی از عمر افراد در اینترنت می گذرد، اظهار داشت: امروزه مردم انواع داده‌ها را در بستر موبایل استفاده می‌کنند که این همان فضای صنعتی است و افراد احساس این‌همانی از فضای دوم ندارند زیرا وقتی افراد وارد فضای دوم می‌شوند، ورود به جهان دیگر را احساس می‌کنند.

عاملی افزود: متاورس تلاش دارد این مرز را از بین ببرد به عبارت دیگر فرد همان احساس فیزیکی واقعی مانند لمس کردن، حس کردن و ارتباط برقرار کردن را که در جهان فیزیکی دارد با ظرفیت‌های ابزار متاورسی بتواند در فضای دوم مانند فضای اول تجربه کند. فضای دوم، فضای صنعتی است و افراد تلاش می‌کنند با صنعت، فضای دوم را شبیه فضای اول کنند و تقویت حس نسبت به فرا جهان در روح این تغییرجدید وجود دارد.

قابلیت های همکارانه متاورس
وی ادامه داد: متاورس فضایی واقعی است که تجربه زندگی واقعی و خلق نامحدود را ایجاد می‌کند یعنی محیط ادامه‌دار است. محیط مجازی محیطی نیست که قطع کننده باشد مانند جهان فیزیکی که وقتی ساختمانی را می‌سازید بالاخره کار در یک نقطه ای تمام می‌شود، اما محیط مجازی یک محیط ادامه دار است و امکان تکمیل کردن را در همه موقعیت های فراهم می کند. زیرساخت این فضا، سیستم اقتصادی است به عبارت دیگر هدف متاورس بهره‌وری اقتصادی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در توضیح لایه محتوا خاطرنشان کرد: پلتفرم‌هایی هستند که دنیاهای زنده به وجود می‌آورند. فضای مجازی فضای کاملا به لحظه و در لحظه است و این به لحظه و در لحظه بودن وقتی قابلیت‌های آن، حالت واقعی پیدا می‌کند مفهوم متاورس را شکل می‌دهد.

عاملی در ادامه به لایه زیرساخت اشاره کرد و افزود: در این لایه صنعت و فناورهای بلاکچین که در این محیط شکل می‌گیرد و پایه یک اعتبار را برای متاورس ایجاد میکند، مطرح است.

وی منظور از لایه‌های اساسی را همان لایه‌های اساسی اینترنت معرفی کرد و افزود: ابزارهای اولیه متاورس، واقعیت مجازی است زیرا به عنوان یک صنعت با ابزار و عینک‌های خاص و چشم‌بندهایی که می‌بندند، جهان سه بعدی را دیده و گویی کاملا در حال حرکت در آن هستند مانند قرارگرفتن در طبیعت، آب و اقیانوس یا حتی احساس ضربه خوردن در فضای واقعیت مجازی.

ابزارهای اولیه متاورس
استاد دانشگاه تهران در توضیح واقعیت افزوده به عنوان یکی از اولین ابزارهای متاورس بیان داشت: واقعیت افزوده ابزار دیگری است نسبت به فضای متاورس که در واقع با افزودگی‌هایی مانند هولوگرام عمل می‌کند. هولوگرام‌ها پدیده‌هایی هستند که وقتی در اینجا و درهمین قالب قرار می‌گیرند دکور را متحول می‌کنند و برای هر فرد دکور متناسبی ایجاد می‌کنند به عنوان مثال: قرار گرفتن یک گلدان در یک جا یا دیوار زیبایی که بیان دیگری از بودن را نشان می دهد. واقعیت افزوده واقعیتی است صنعتی که به عرصه محیط مجازی افزوده می‌شود.
عاملی، هدف از واقعیت‌های ترکیبی را ترکیب کنندگی بین این امور دانست و اضافه کرد: بنیان این ابزار، واقعیت گسترده است و همانطور که از نامش پیداست نخست ماهیت ریاضی دارد مثلا وقتی از آن در صنعت پزشکی استفاده می‌شود دیگر به شکل جراحی سنتی نخواهد بود که بیمار از دست برود و ما افسوس بخوریم که چرا نتوانستیم او را نجات بدهیم، به عبارت دیگر واقعیت گسترده در صنعت پزشکی تبدیل به یک مفهوم محاسباتی ریاضی قطعی می‌شود.

وی ادامه داد: واقعیت گسترده به یک معنی یعنی واقعیت قطعی، چرا که داده مبنا، محاسباتی و تامین کننده هدف‌های الگوریتمی است. حال باید گفت این مجموعه با NFD (توکن غیرقابل معاوضه) به هم متصل می‌شوند. در واقع آنها داده‌های غیر قابل تغییر هستند که رمز گذاری شده و با زبان بلاکچین تنظیم می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت :این شبکه برای افراد، دارایی های منحصر به فرد ایجاد می‌کنند. داده‌های غیر قابل تغییر که تبدیل به دارایی‌هایی می‌شوند به عنوان مثال: وقتی کسی زمینی را به عنوان دارایی مبتنی بر NFD خریده است، یک مالکیت برای خود احراز کرده است که دیگران برای تصرف در آن فضا باید اقدام به خرید زمین یا اجاره زمین کنند مثل اتفاقی که در جهان واقعی می‌افتد.

وی در ادامه تصریج کرد: در این مسیر بهره‌گیری از مزیت‌های جهان فیزیکی از طریق تبدیل ماهیت‌های فیزیکی واقعی به سمت ماهیت های فیزیکی مجازی انجام شده و ساخت جهان جدید با همکاری جهانی توسط کاربران انجام می شود. به عبارت دیگر سازنده این جهان کاربران هستند و نه دولت ها و حتی شرکت ها. در جهان متاورس، هر کاربر جهان خود را می سازد و یک نوع احساس اینجا خانه من است، برای کاربر، خانواده، بنگاه های کوچک و بزرگ فراهم می شود. اینجا خانه من است یعنی هر فردی یک مالکیت خاص برای خودش ایجاد کرده و این طبیعی است که سازمان های بزرگ به اعتبار اینکه سرمایه گذاری های بیشتری میکنند توانایی  بیشتری دارند مانند فیسبوک.

پیش بینی از بازار یک تریلیون دلاری کسب و کار متاورس

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در متاورس مشاغل به کسب و کارهای بزرگ تبدیل می‌شوند زیرا اولین پیش‌بینی‌ها بر این است که بازار متاورس و کسب و کارهای آن تبدیل به بازار یک تریلیون دلاری می شود به عبارت دیگر یک تریلیون دلار یعنی یک هشتادم اقتصاد جهان.

عاملی ادامه داد: برآورد شده این فضا در سال ۲۰۲۴ ظرفیت ۸۰۰ میلیارد دلاری دارد و امروز شاید متاورس بیشتر از طریق تبلیغات، تجارت اجتماعی، رویدادهای دیجیتال، سخت‌افزارها و امور مرتبط با واقعیت مجازی، واقعیت گسترده درآمدزایی میکند.

بر اساس گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی دایره رشد صنعت متاورس را شامل چهار قلمرو آگهی های تبلیغاتی، بازارهای واقعیت مجازی، سرگرمی های زنده برخط و بازی‌های نرم افزاری عنوان کرد و افزود: شاید بتوان گفت بیشترین سرمایه گذاری امروز در حوزه بازیهایی است که با ظرفیت متاورس در حال استفاده شدن هستند.

عاملی افزود: بر همین مبنا توسعه‌ها صورت می‌گیرد. فیسبوک حدود ۱۷ میلیارد دلار در ۱۴ مرکز داده در آمریکا و حدود ۴.۱ میلیارد دلار در ۴ مرکز داده در سطح بین المللی سرمایه گذاری کرده که بالغ  ۲۱.۳ میلیارد دلار می‌شود. کافی است آن را با درآمد نفتی ایران در سال گذشته مقایسه کنید. این ابر سازمان هایی که دو و نیم میلیارد کاربر جهان را جذب خود کرده سرمایه گذاری های مالی انجام داده‌اند.

سرمایه گذاری های گسترده متا (فیس بوک)
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تبدیل شدن پلتفرم فیسبوک به متا اظهار داشت: زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک به دو دلیل پلتفرم فیسبوک را به متا تبدیل کرد اولین دلیل، تقویت حس حضور بود تا محیط تبدیل به محیط واقعی فیزیکی شود در نتیجه فرد درگیر حس حضور قویتر و تامین ماهیت حضوری می‌شود ودلیل دوم تأمین ماهیت فیزیکی حضوری است که این دو نیز لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

عاملی با بیان اینکه نوآوری با هدف جذب نگاهداری کاربران فیسبوک در بستر متفاوت انجام میشود بیان کرد: در سرمایه گذاری‌های این حوزه مفهومی به نام iteration اهمیت دارد. iteration به معنی تکمیل کردن است به عنوان مثال شبیه گوله برفی است که وقتی حرکت می کند، ابتدا کوچک است ولی وقتی در مسیر حرکت می کند تبدیل به یک کوه برف میشود.

وی افزود: بر همین مبنا توسعه‌ها صورت می‌گیرد. فیسبوک حدود ۱۷ میلیارد دلار در ۱۴ مرکز داده در آمریکا و حدود ۴.۱ میلیارد دلار در ۴ مرکز داده در سطح بین المللی سرمایه گذاری کرده که بالغ  ۲۱.۳ میلیارد دلار می‌شود. کافی است آن را با درآمد نفتی ایران در سال گذشته مقایسه کنید. این ابر سازمان هایی که دو و نیم میلیارد کاربر جهان را جذب خود کرده سرمایه گذاری های مالی انجام داده اند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: فقط فیسبوک در منطقه اروپا ۱۰ هزار  پرسنل جدید برای متاورس استخدام کرده و ۲۲ درصد پرسنل خودش را برای متاورس افزایش داده است. اینها بازارگرمی نیست و بسیاری از اقدامات بنیادین در این عرصه انجام می شود.

عاملی خاطرشان کرد: رئیس مرکز زیرساخت و داده متا اعلام کرده آنها ۴۸ ساختمان فعال دارند و ۴۷ ساختمان دیگر نیز درحال ساخت است تا بتوانند این سرمایه متاورس را در فیسبوک به وجود آورند. همچنین در سال ۲۰۱۴ خرید هایی انجام داده اند که بنگاه های بزرگ مانند گوگل، یوتیوب، توییتر و فیس بوک توانسته اند بنگاه‌های کوچک را بخرند. به عبارت دیگر می‌روند بنگاه های مرتبط با خودشان با قابلیت های بالا را که دائما در افزایش بوده اند را می‌خرند. لذا اپلیکیشن «اوکلوس» را به مبلغ ۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ خرید و در سال ۲۰۱۶ «اوکلوس ریفت» که نمایشگر سربند واقعیت‌های مجازی است و همچنین در سال ۲۰۱۸ نیز هدست اوکلوس گو» را راه اندازی کرد.
وی ادامه داد: جستجوی بصری- نزدیک شدن به عرصه های واقعی تر از فعالیت‌هایی است که گوگل لنز انجام داده است. گوگل لنز با راه انداختن این پلتفرم تلاش می‌کند تا نزدیک شدن به واقعیت را تقویت کند و این امکان را به اینستاگرام نیز اضافه می‌کنند

عاملی در مثال‌های دیگری از آزمایشگاه متا گفت که در حال آزمایش ساخت دستکش مخصوصی است که به کاربر امکان می‌دهد در فضای متاورس حس لامسه را تجربه کنند و یا عینک مخصوص هوشمندی که متا طراحی کرده و نیاز به هدست یا بسیاری از امکانات اضافه شده برای احساس بصری در جهان واقعی طبیعی بودن ندارد.

ورود هوش مصنوعی  یعنی انسانی شدن متاورس
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ورود هوش مصنوعی یعنی انسان شدن متاورس اظهار داشت: یکی از خطاهای که افرادی که در متاورس کار می‌کنند این است که دوباره دنبال آواتارهای صنعتی هستند، زیرا آواتارهای صنعتی یک بار در جهان دوم شکست خورده‌اند. آنها در جهان دوم اسم را عوض کردند که یک ماهیت متفاوت از خود نشان داد و به این ترتیب آواتارها جای آدم‌ها را می‌گرفتند. این یک مسیر شکست خورده است و مسیر درست آن است که انسان در فضای مجازی توسعه پیدا کند و  خودش و تعاملات خودش را در آن فضا مشاهده می کند بنابراین فضایی مهم است که می‌تواند هدف متاورسی را فراهم کند.

روابط عمومی متاورس
عاملی روابط عمومی متاورس را تعریف کرد و بیان داشت: روابط عمومی متاورس عرصه حضور سه بعدی، محسوس، هویت بخش، هویت دار، منعطف، غیر مرکزی برای تغییر همراه با مشارکت همگانی در فضای دوم است. این محیط همین خصوصیاتی که می‌گوییم با تفاوت‌هایی راجع به خود انسان واقعی است اما ما به عنوان انسان واقعی به زمین متصل هستیم و وقتی به متاورس می‌رویم پرواز کرده و و با همه جهان مرتبط می شویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مفهوم جهان در این معنا تحقق پیدا می‌کند در حالی که این مفهوم در انسان فیزیکی تحقق پیدا نمی‌کند به عبارتی انسان متاورسی و روابط عمومی متاورسی، بستری فرا مکانی و فرا زمانی دارد.

عاملی همچنین اظهار داشت: حضور روابط عمومی در فضای متاورس در قالب‌ها و روش های متفاوت صورت می گیرد. در واقع دو انتخاب وجود دارد: یا باید خودش یک بستر متاورس ایجاد کند و دائما دامنه دارایی‌های متاورسی سازمان را توسعه دهد یا باید در پلتفرم دیگری شرکت کند.

 وی اضافه کرد: توصیه ما مورد اول است که در یک بستر متاورسی بومی، ظرفیت‌های خودش را توسعه دهد و به مرور تبدیل به یک قدرت متاورسی بزرگ شود. در اینجا هر چه دارائی‌های متاورسی افزایش پیدا کند، قدرت بزرگتری محقق می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: باید توجه داشت اپلیکیشن‌های مختلفی که در حال حاضر در وب ۲ وجود دارند همه در عرصه متاورس به وب ۳ تبدیل می‌شوند. وب۳ به مفهوم متاورسی آن و نه به مفهوم قدیم آن چراکه وب ۳ قدیم وب تعاملی بود وب ۳ متاورسی از اینترنت نسل سوم صحبت می‌کند اینترنت نسل سوم عرصه فیزیکی واقعی شدن این بستر است.

کاربردهای روابط عمومی متاورس
عاملی در ادامه ۶ کارکرد را برای روابط عمومی متاورس نام برد  و گفت: مورد اول ارتباطات گسترده است که از طریق وب معمولی هم داریم همینطور وب نقاله اطلاعات هم ارتباط ایجاد می‌کند ولی ارتباطات آن کامل، همه گیر و درگیرکننده و حتی غرق کننده نیست. در فضای متاورسی یک نوع استغراق در فضای واقعی شکل می‌گیرد. توسعه مشارکت ذینفعان و علاقه مندان دومین کارکرد متاورس است که می‌تواند ذینفعان و علاقمندان را در محیط خود درگیر کند.

وی افزایش روایتگری در توضیح محصول یا خدمات را به عنوان کاربرد سوم هم اینگونه توضیح داد که، دروغگویی در عرصه تبلیغات بدترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد. متاورس باید این‌همانی ایجاد کند که بتواند با محصول واقعیت مجازی شده یکی باشد تا بتواند افزایش روایتگری در توضیح محصولات را فراهم کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص چهارمین کاربرد اظهار داشت: به عنوان مثال در روابط عمومی کارخانه بی ام دبلیو تصاویر به صورت سه بعدی و با استفاده از هوش مصنوعی است که مشتری‌ها می‌توانند به صورت زنده رانندگی کنند و پشت اتومبیل مورد نظر بنشیند، احساس نرمی، سکوت موتور و  سایر خصیصه های یک رانندگی لذت بخش را احساس می‌کنند.

عاملی درباره گسترش تبلیغ غیر مستقیم محصولات مجازی هم بیان داشت: جایگذاری محصول می‌تواند شامل هدیه دادن یک خدمت به یک روزنامه نگار، یک نشریه، یا یک اینفلوئنسر باشد به این امید که او درباره آن محتوایی بنویسد و یا درباره آن خدمت در شبکه‌های اجتماعی پست بگذارد. اینها موارد مطالعه شده است که آگهی غیرمستقیم اثری قوی تر نسبت به آگهی مستقیم دارد.

وی تجربه حضور در مکان را ششمین کاربرد دانست و افزود: متاورس باید بتواند تجربه متفاوت حضور در مکان را فراهم کند.
وی ادامه داد: نتیجه گیری از صحبت من این است که روابط عمومی متاورس در مسیر آغازین خود قرار دارد و می‌تواند شروع را با تقویت فضای تصویری شبیه سازی و واقعیت مجازی دنبال کند. همچنین محتواهایی که بتواند با عینک‌های واقعیت مجازی،  فضای مجازی دیده شود یا تصویرهایی که بتواند جنبه نزدیک‌تری به واقعیت داشته باشد. بنابراین روابط عمومی‌ها به اقتضای حوزه ماموریت نهاد مربوطه، نیازمند تعیین اولویت‌های متاورسی هستند.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: آنها باید دوقلو های آنالوگ دیجیتال مرتبط با حوزه ماموریت را فعال کنند همچنین اتاق‌های پر مراجعه که مربوط به خدمات سازمان است در محیط متاورس باز طراحی کنند و حتی اینکه چه مواردی در سازمان برای اعضای سازمان مهم است و چه مواردی برای مشتریان مهم است؟ اینها همه موضوعات متاورسی هستند.

وی به روابط عمومی‌ها توصیه کرد که حتما یک نمایش سه بعدی و واقعیت مجازی از ظرفیت‌ها و  خدمات سازمان تهیه کرده و در معرض دریافت نسخه موبایل یا کامپیوترها قرار دهند. زیرساخت‌های لازم مانند کارگاه های شبیه سازی، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و امکانات ساخت تصاویر با کیفیت نزدیک به واقعیت را نیز ایجاد کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین باید امکان تبدیل دارایی‌های سازمان به دارایی‌های مجازی و تامین ارزش‌های مالی جدید بر مبنای بلاکچین آماده شود چه بسا ناگزیر شویم در سطح ملی سیاست‌گذاری کلانی درباره دارایی‌های مجازی اتخاذ کنیم و تبدیل دارایی‌ها به ماهیت ماندگار که هم احراز کننده دارایی‌های مجازی و هم به صورت گریز ناپذیر تعیین کننده حقوق معنوی هستند، اتفاق می‌افتد.

ضرورت توجه به بومی سازی و استفاده از پلتفرم های ایرانی
عاملی یادآور شد: به مخاطرات این فضا و ضرورت‌های بومی سازی باید توجه داشته باشیم. در پلتفرم‌های غیر ایرانی حضور پیدا نکنید و سعی کنید از ظرفیت‌های پلتفرم های ایرانی استفاده کنید زیرا آن پلتفرم می‌تواند موضوع محدودیت‌های یا تصرف در داده‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما باید شرایط خودمان را درک کرده و بعد در این فضا وارد شویم؛ چرا که ممکن است آن دارایی بعداً تبدیل به پرداخت اجاره‌هایی برای حضور باشد که سازمان امکان پرداخت و تامین منابع آن را نداشته باشد. اینجا منظور تامین دارایی است که در معرض همگان قرار بگیرد ولی احراز هویت حقوق معنوی مخصوصاً در طراحی آن مبتنی بر الگوریتم های بومی است که باید دقت شود
وی با بیان اینکه باید از یک نقطه شروع کنیم و با منطق تکمیل و کمال بتوانیم کار را توسعه بدهیم عنوان کرد: این حرکت باعث شروع قوی‌تر خواهد شد.

سند ملی روابط عمومی ها در دست تدوین
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این نکته که سند ملی روابط عمومی در دست تدوین است و امیدواریم در سند ملی روابط عمومی بتوانیم نظام روابط عمومی را پیش بینی کرده و جایگاه نو و حقوقی را در سازمان تامین کنیم عنوان کرد: سند ملی روابط عمومی برای همه روابط عمومی‌های بخش دولتی و خصوصی ظرفیت‌ساز خواهد بود و لذا جا دارد که خانواده روابط عمومی ایده‌هایشان را در اختیار ما بگذارند و انجمن‌های قوی در حوزه روابط عمومی در این حوزه ها ورود پیدا کنند.

عاملی اظهار داشت: امیدواریم سند ملی روابط عمومی مانند سند ملی معماری، سند ملی موسیقی و سند ملی سینما که در دست تدوین و نهایی شدن است بتواند این هدف را تامین کند و مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha