به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سیدسعیدرضا عاملی در جلسه پنجاه و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رونمایی از سامانه اطلس جامع موسسات قرآنی کشور که با حضور جمعی از مسوولان قرآنی کشور همراه بود ضمن تبریک سالروز تاسیس و تصویب سند منشور توسعه قرآنی در اردیبهشت ۱۳۸۸ اظهار داشت: جا دارد در فرا رسیدن این سالگردها با نگاه به گذشته، دستاوردهای به دست آمده را بررسی و نسبت به رفع نقاط ضعف آن اقدام و تجدید نظر کرده تا به پیشرفت بیشتری برسیم.
وی در بخشی از این جلسه و پس از رونمایی از سامانه «اطلس جامع موسسات قرآنی کشور» تهیه شده توسط اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت، با ابراز امیدواری از یکپارچه شدن موسسات قرآنی به وسیله این سامانه اظهار داشت: چند نکته باید مد نظر قرار داده شود اول اینکه در بخش توسعه برخی عوامل پیشران هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در توسعه برخی بحث پیشران صنعت، کشاورزی یا خدمات را مطرح میکنند و بعضی بخش کشاورزی و گروهی بخش صنعت یا خدمات را مقدم و اثرگذار بر سایر بخشها می دانند. در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت اسلامی نیز بطور حتم عامل و پیشران اثرگذار بر کل نظام تعلیم و تربیت، انس با قرآن کریم است، به عبارت دیگر اگر تمام بودجههای فرهنگی کشور در امر انس با قرآن، حفظ قرآن، قرائت قرآن، تفسیر و تبیین قرآن متمرکز شود، امری مهم، پسندیده و اثر گذار بر تعلیم و تربیت اسلامی خواهد داشت.
همترازی جایگاه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با کمیسیونهای تخصصی
عاملی پیرامون پیش از دستور جلسه یعنی درخواست ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم مبنی بر همترازی با کمیسیونهای تخصصی افزود: یکی از مواردی که نیاز به تجدید نظر دارد ساختار کمیسیونها است، زیرا نخست کمیسیونها را به بخش دولتی واگذار کردهایم و توسط آنها اداره میشود که البته هدف ما تضعیف بخش دولتی نیست، اما حوزه عمومی مربوط به مردم اهمیت زیادی دارد که نیازمند توجه و تمرکز بر نقش آفرین مردمی و فعالان مردمی است.
وی با تاکید براینکه یکی از مواردی که نیاز به نظارت دارد کمیسیونها هستند، گفت:هنگامی انحصار کار در دست نهادهای دولتی قرار داده میشود در عمل موفق نیست؛ به عنوان مثال میتوان از ظرفیت فعالان انجمنهای قرآنی کشور و مساجد به عنوان یک ظرفیت مهم۸۰ هزارتایی و حوزههای علمیه که شعبه هایی را برای حفظ قرآن ایجاد کردهاند، استفاده کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نگاه خروجی محور میتواند راهگشا باشد، اظهار داشت: هنگامی قرار است هزینه برای حفظ قرآن انجام شود، بررسی اینکه در کدام نهاد یا سازمان هزینه شده اهمیت چندانی ندارد بلکه موفقیت در به نتیجه رسیدن این طرح اولویت دارد؛ زیرا به ثمر نشستن این برنامه به لطف خدا و توجه ائمه اطهار امکانپذیر خواهد بود.
عاملی با یادآوری اینکه زمانی که بتوانیم از ظرفیتهای کشور برای انس با قرآن استفاده کنیم انقلاب عظیم صورت خواهد گرفت اظهار داشت: در ایران ۹۲ و نیم درصد نفوذ اینترنت وجود دارد. به عبارت دیگر ۹۲ و نیم درصد جمعیت ایران با این محیط مجازی اتصال دارند بنابراین طراحی محیط مجازی با منطق بهرهگیری از منابع برای انبوه تولید محتوا است و اگر در فضای سامانهای ابزار لازم برای حفظ و قرائت صحیح قرآن کریم تامین شود، به توفیق میرسیم.
وی خاطرنشان کرد: در غرب شرکتی مانند گوگل با سرمایه ۱۰۰ هزار دلاری در یک گاراژ طراحی و راهاندازی میکنند که بعداً در سطحی قرار میگیرد که ارزش سرمایه آن به یک تریلیون دلار افزایش پیدا کرده و بیش از ۱۰۰ هزار پرسنل در آن مشغول به کار هستند یا در مثال دیگر فیسبوک با دو و نیم میلیارد کاربر، تعداد کارکنان آن به مرز ۱۰۰ هزار نفر نزدیک میشود، اما در ایران چندین سامانه راهاندازی و طراحی میشود که ضعیف هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در فضای مجازی یک تولید به منزله همه تولیدها است، تاکید کرد: یکی از وظایفی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی دارد ساماندهی و یکپارچهسازی فضای مجازی برای امر قرآن است، بنابراین تولید سامانه و یا اطلس برای قرآن باید بتواند به طور کامل کار را جلو برده و پاسخگوی همه نیازها باشد و امیدواریم سامانهای برای نظام یکپارچه توسعه و پیشرفت امر قرآن در کشور تهیه شده و برای آن نهاد متولی مشخصی تعیین شود.
عاملی به انگیزه و شناخت مردم نسبت به قرآن کریم اشاره و تاکید کرد: باید راهکارهای انگیزشی جوانان برای جذب به سمت قرآن کریم بررسی شود، به عنوان مثال اگر با ساخت فیلم سینمایی این امر محقق میشود پس باید آن را تولید کنیم؛ همچنین باید بتوانیم شخصیت مطلوبی که حافظ قرآن باشد به نوجوانان و جوانان معرفی کنیم تا به جای الگو قرار دادن اشخاصی خارجی به مفاخر ملی خود اتکا کنند.
وی با بیان اینکه مدلهای فعلی با واسطه به نتیجه نمیرسد، افزود: یکی از دلایل موفقیت فضای مجازی، وصل بدون واسطه افراد به شبکه است؛ برخلاف کشور ما که واحد مسجد درون خود چندین واحد دیگر ایجاد میکند و این سلسله مراتب مانع رسیدن به اهداف عالیه میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نیازمندیم با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با یک برنامه منسجم از شرکتهای دانش بنیانی که در حوزه تقویت مساجد و کارکردهای مسجد با محوریت توسعه نمازجماعت و توسعه امر قرآن اقدام به طراحی نرم افزار یا سامانه جامعه میکنند، حمایت کنیم. هم اکنون ۲۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی شرکتهای دانش بنیان در تولید سرانه ملی کشور است؛ بنابراین لازم است از ظرفیتهای موجود در کشور نهایت استفاده را ببریم زیرا در حوزه فرهنگ موفق نبودهایم.
عاملی تاکید کرد نباید به گذشته و عدم موفقیت ها توجه کرد، باید با الگو قرار دادن رهبر معظم انقلاب که در گام اول به موفقیتها توجه کردند و در گام دوم هدف گذاری مطلوب و مثبت را مورد تاکید قرار داده اند، از جمع حاضر می خواهم با همفکری، هم افزایی و تکیه بر نقاط مثبت آینده کشور را به پیش ببریم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با بیان این که موضوع حفظ قرآن در کشور در بالاترین درجه اهمیت قرار دارد اظهار داشت: حفظ قرآن برای شورا آن چنان اهمیتی دارد که چند سال پیش در کنار سند آموزش عمومی قرآن کشور، سند مستقل حفظ تدوین و تنظیم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی اظهار داشت: ارتقای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به کمیسیون ملی حفظ قرآن مورد بررسی قرار گرفت که استقبالی از آن نشد. مدل پیشنهادی دیگر این است که ستاد طرح ملی حفظ قرآن کماکان برقرار باشد اما اختیارات آن در حد کمیسیون باشد و اتصال آن از کمیسیون آموزش عمومی به شورا به صورت مستقیم برقرار شود. مشروط بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه بتواند حق مطلب را ادا کند.
وی افزود:به نظر میرسد سازمان اوقاف و امور خیریه می تواند با همه امکانات و ظرفیت هایی که دارد به این مساله ورود کرده و موضوع وقف قرآنی را نیز در سطح کشور توسعه دهد.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این جلسه با بیان اینکه پیشنهاد همترازی ستاد راهبری حفظ قرآن کریم برای اولین بار مطرح میشود اظهار داشت: در این دو سال و نیم گذشته کمیسیون آموزش عمومی نظارتی بر این مساله نداشته است. لذا پیشنهاد می کنیم ستاد راهبری حفظ کماکان برقرار باشد اما همه اختیارات کمیسیون را داشته باشد و ارتباط ما با آن ها سریع و قابل اقدام باشد.
محمد علی خواجه پیری از توافق با همراه اول برای پشتیبانی و سرمایهگذاری در حوزه حفظ قرآن خبر داد و افزود: همراه اول با همه امکانات و سرمایهگذاری حداکثری در این طرح مشارکت خواهد داشت و نسبت به تشکیل کمیته حفظ و شورای قرآن اقدام کرده است و به زودی طی دو هفته آتی خبرهای خوبی از نتایج این توافق به اطلاع می رسد.
پس از بررسی پیش از دستور، دستور نخست این جلسه به بررسی نحوه تحقق مطالبات اخیر قرآنی رمضانیه رهبر معظم انقلاب و مدل اجرای الگوی مسجد تراز قرآنی اختصاص داشت که مقرر شد به منظور شناسایی راهکارهای تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب برای تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی، کارگروهی متشکل از نمایندگان بخش مردمی و عمومی تشکیل شود. اقدامات قبلی دستگاهها و نهادها در دبیرخانه گردآوری و پس از طرح در کارگروه جمعبندی و نتایج به شورا ارایه میشود.
دومین دستور نیز تصویب جزئیات شاخصهای انتصاب مدیران امور قرآنی بود که پیش از این در جلسات ۵۳، ۵۴ و ۵۵ شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جلسات ۱۱۹، ۱۲۰ و ۱۲۱ مجمع مشورتی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته بود و تصویب نهایی آن در صحن شورا باقی مانده بود که بر اساس مصوبه جلسه ۵۶، اختیار تصویب جزییات شاخصهای انتصاب مدیران امور قرآنی به مجمع مشورتی شورا واگذار شد.
دستور سوم جلسه اختصاص به ماده واحده تشکیل کمیته ساماندهی و یکپارچهسازی سامانههای امور قرآنی کشور بود که مقرر شد این موضوع از طریق کمیته ای و با دبیری سازمان تبلیغات اسلامی دنبال شود.
بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نوبت پیش از دستور این جلسه تقویم برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجمع مشورتی در سال ۱۴۰۱ برای تصویب نهایی ارائه شد که طی آن تقویم جلسات ۱۴۰۱ شورا و مجمع مشورتی تصویب شد. همچنین در این جلسه اختیار تعیین مؤسسه حسابرسی صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی بنابر پیشنهاد هیات بازرسان به کمیته تخصیص واگذار شد.
همچنین مقرر شد در صورتی که جلسات کمیسیونها برای تصویب برنامههای تفصیلی اعتبارات ۱۴۰۱ در مهلت معین شده تشکیل نشود، شورای راهبری اسناد وظایف کمیسیون مربوطه را رأساً اجرا کند.
در این جلسه تقویم اجرایی سال ۱۴۰۱ صندوق مشارکت بر اساس جدول مصوب جلسه ۵۲ تصویب شد. در صورت اقدام نکردن کمیسیونها طبق تقویم اجرایی، شورای راهبری اسناد رأساً اقدام خواهد کرد. سهم اعتبارات عرصه بینالملل در سال ۱۴۰۰ جهت کسر از محل اعتبارات حوزه تبلیغ و ترویج توسط شورای راهبری اسناد تعیین و به کمیته تخصیص ابلاغ میشود.
نظر شما