مشارکت خیرین در ساخت هشت هزار کیلومتر پروژه راهسازی کشور

لارستان- ایرنا- نماینده وزیر راه وشهرسازی در امور توسعه زیربنایی و مدیرعامل انجمن خیرین راهساز کشور گفت: افزون بر هشت هزار کیلومتر پروژه راهسازی به ویژه در حوزه راه های روستایی و فرعی با کمک و مشارکت خیرین و نیک اندیشان در استان های مختلف ساخته شده است.

سید حسین میرشفیع  پنجشنبه در آیین تجلیل از خیرین راهساز در لارستان فارس اظهار داشت: همچنین خیرین در ساخت شمار زیادی پل و ابنیه های فنی راهسازی و همچنین رفع نقاط حادثه خیز در جاده های کشور نقش فعال داشتند.

وی تصریح کرد: بر اساس تفاهم نامه با سازمان اورژانس کشورو مجمع خیرین سلامت قرار است که در آینده ای نزدیک و ظرف سال جاری ۱۰۰ مورد اورژانس جاده ای و ۱۰۰ مورد نیز پد بالگرد در سطح راه های ارتباطی و مناطق مختلف کشور  با حمایت و نقش و مشارکت خیرین ساخته شود.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه گفت: لارستان و شهرهای جنوبی فارس از جمله مناطق پیشتاز در زمینه کارهای خیرخواهانه است که تاکنون بیش از ۲۰۰ پروژه راه روستایی و فرعی در این مناطق با مشارکت و  همت خیرین ساخته و به بهره برداری رسیده است.

مشارکت خیرین در ساخت هشت هزار کیلومتر پروژه راهسازی کشور

وی همچنین یادآور شد: خیرین می توانند در برخی پروژه های مهم در این منطقه از جمله برای تکمیل راه ارتباطی بندرعباس- لار به سمت شیراز مشارکت کنند؛ چون این محور هم اینک یکی از جاده های خطرناک و پرتردد در سطح کشور محسوب می شود.

وی افزود: پروژه بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس که یک طرح ملی و کریدور شمال به جنوب نیز محسوب می شود می تونند از جمله پروژه های مورد هدف در تفاهم نامه ها و قراردادهای حوزه راهسازی با خیرین باشد.

وی گفت: در محور جهرم تا لار حدود ۵۳ کیلومتر در محدوده اداره کل راه و شهرسازی استان فارس و ۱۰۵ کیلومتر در محدوده مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی لارستان است.

وی تصریح کرد: رویکرد دولت در پروژه های مشارکتی با خیرین نیز به صورت ۵۰ درصدی است یعنی به همان میزان که خیرین سهم و نقش و هزینه کرده اند دولت هم متعهد به پرداخت و انجام آن شود.

میرشفیع  گفت: مواردی که خیران توافق‌نامه دارند با جدیت پیگیری می‌شود و توافقات امروز نیز در حوزه راه‌های روستایی و فرعی هم سهمی که برای دولت است و هم سهم خیرین انجام خواهد شد.

او گفت: همیشه کار خیر این نیست که مستقیم پول نقد پرداخت کند، برخی مواقع کار خیر پای کار آوردن ظرفیت‌ها و پیگیری برخی از امور است.

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه گفت: هر ظرفیتی که به صورت خیرین و سرمایه‌گذاری مطرح شود، آمادگی هماهنگی و همکاری داریم.

میرشفیع به ظرفیت فرودگاهی در این منطقه اشاره کرد و گفت: ظرفیت پروازهای لارستان را با می توان حتی با استفاده از هواپیماهای اجاره ای و یا ملکی افزایش داد و زمینه توسعه فرودگاه لارستان رابیش از گذشته فراهم کرد.

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری  با بیان اینکه باید کارهای بزرگتری برای لارستان در نظر گرفته شود، گفت: تهیه مقدمات و انجام این کارها زمینه توسعه منطقه‌ای و جهشی در توسعه لار منجر می‌شود.

میرشفیع با بیان اینکه بنا داریم که هر کس تحت پوشش نهادهای حمایتی است خانه‌دار شود، گفت: ما زمین و تسهیلات بانکی را تامین می‌کنیم خیرین هم می‌توانند در این زمینه حمایت کنند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام محرومان منطقه لارستان خانه‌دار شوند.

او همچنین از خیرین استان هرمزگان هم خواست که بیش از گذشته در پروژه های حوزه وزارت راه و شهرسازی مشارکت کنند به ویژه در زمینه مسیر بندر لنگه به سمت بستک و لار یکی از موارد مهم و مورد هدف خیرین این استان می تواند باشد.

فوت سالانه ۱۶ هزار ایرانی در تصادفات جاده ای

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری کشور هم گفت: هر سال حدود ۱۶ هزار نفر در کشورمان بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند که علاوه بر ضربات روحی و روانی بر خانواده های داغدار آنها و بر اساس برآوردهای کارشناسی سالانه رقمی افزون بر ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز هزینه های مالی برای کشور و دولت بهمراه دارد.

خداداد مقبلی افزود: همچنین بر اساس برآوردها و گزارش های آماری بیش از به ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر نیز بر اثر سوانح رانندگی زخمی می‌شوند.

او ادامه داد: تمامی این حوادث دلایل مختلفی از جمله خطای انسانی و جاده دارد و موجب از بین رفتن جان کاربرانِ جاده‌ای می‌شود و ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز با اعتبارات محدود در یک بازه زمانی برطرف نخواهد شد که در این زمینه به شدت نیازمند حمایت و همت خیرین و افراد نیک اندیش در جای جای کشور هستیم.

مقبلی تصریح کرد: دولت سالانه برای هر نفر فوتی ناشی از تصادفات  نزدیک به ۲ میلیارد تومان و به ازای هر نفر زخمی نیز مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان هزینه پرداخت می ‌کند.

معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی  روستایی گفت: خیران راهساز سفیران ایمن در جاده ها هستتد و در حقیقت با نقش و مشارکت خود  آرامش در جاده‌ها را با اقدامات خیرخواهانه به ارمغان می‌آورند.

مقبلی گفت: در سال‌های ۹۷‌ و ۹۸ در حوزه راه‌های روستایی اطلس راه های روستایی تهیه شد که مبنایی برای توزیع اعتبارات ملی شد.

او ادامه داد: در این اطلسِ راه‌ها متوجه شدیم که از ۳۱ استان در سطح کشور ۷ استان در حوزه آسفالت از ضریب ۱۰ درصدی برخوردار است.

او گفت: از ۴۶۷ شهرستان استان کشور نیز تعداد ۷۲ شهرستان راه های روستایی آسفالت آن‌ها زیر ۷۰ درصد است که هزینه‌های زیادی برای بهسازی و آسفالت این میزان راه نیاز است.

نگاه مسئولان و دولت نسبت به مناطق خیر خیز باید عوض شود

مشارکت خیرین در ساخت هشت هزار کیلومتر پروژه راهسازی کشور

فرماندار ویژه لارستان نیز در این همایش تاکید کرد: یک نگاه و رویکردی که از گذشته بر این منطقه حاکم شده این است که  در شهرهای جنوبی فارس خیرین و نیک اندیشان چون سهم و مشارکتشان در پروژه ها و توسعه منطقه زیاد بوده از آن طرف نقش دولت در توزیع اعتبارات محدود و نگاهش به این مناطق نیز کمرنگ شده است.

داریوش دهقان تصریح کرد: این درحالی است که دولت باید به پاس قدردانی و حضور و مشارکت مثال زدنی خیرین به عنوان بازوان قدرتمند اجرایی در پروژه ها و ساخت و توسعه امور زیربنایی و ایجاد انگیزه بیشتر در مردم سهم و نقش خود را در کمک و حمایت از این مناطق پر رنگ تر و به همان میزان که خیرین کمک کرده اند فراتر از آن برای این شهرها نیز هزینه کند.

او گفت: به نطر می رسد ظرفیت بی نظیر خیرین در این منطقه هنوز برای مسئولان حتی در سطح استان هم ناشناخته مانده است و باید این نگاه به خیرین و رویکرد و نگرشی که تاکنون نسبت این مناطق از سوی دولت ها وجود داشته ، تغییر کند.

وی ابراز داشت: نقش خیرین درتوسعه و سیر تحولات مناطق و شهرهای جنوبی فارس را نمی توان تنها محدود به یک دوره و برهه زمانی خاص قلمداد کرد و بر اساس  مطالعه و گذشته پرشکوه این دیار ردپای خیرین در هر امر توسعه ای این مناطق پررنگ دیده می شود.

وی به حضور خیرین لارستانی و دیگر شهرهای جنوبی فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این افراد در قامت کارگر و یا کارآفرین و یا تجار به این کشورها سفر می کنند و وجه دریافتی خود را برای توسعه و آبادانی منطقه ، شهر و یا روستای خود هزینه می کنند.

دهقان تصریح کرد: در لارستان و جنوب فارس بر خلاف همه نقاط کشور به جای خروج ارز از کشور خیرین ارز وارد کشور و حتی منطقه خود می کنند و امروز نتایج حضور و رد پای بسیاری از بخشش‌های بازرگانان و نیک اندیشان لارستان بزرگ در شهرهای مختلف جنوبی به وضوح قابل مشهود است و بخش بزرگی از تاریخ و توسعه این منطقه را باید دردل زندگی‌نامه‌ همین افراد و نیک اندیشانش جستجو کرد.

دهقان گفت: امروزه دیگر نیکی کردن و مشارکت در امور خیرخواهانه در این شهرستان و منطقه تبدیل به فرهنگ شده و وسعت آن از حمام سازی تا فرودگاه قابل مشهود است.

او اضافه کرد: نیک اندیشان لارستانی هر چیزی که به سود مردم و منافع عمومی باشد و به فراخور نیاز منطقه با انگیزه و رغبت ورود می کنند که مصادیق آن فراوان است. 

فرماندار ویژه لارستان با انتقاد از کابوس‌های مرگ و تلفات جاده‌ای در جاده‌های ارتباطی این منطقه هم خواستار همت و تلاش مسئولان در بهسازی جاده‌های این شهرستان شد.

وی خواستار اتمام و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم –بندرعباس ، توسعه فرودگاه بین المللی و افزایش تعدد پروازهای خارجی و داخلی این فرودگاه شد.

مشارکت ۵۰ درصدی خیران لارستانی در احداث راه و شهرسازی

مشارکت خیرین در ساخت هشت هزار کیلومتر پروژه راهسازی کشور

حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان هم در این آیین گفت: تاریخچه نیکوکاری در منطقه جنوب فارس و غرب هرمزگان از دیرباز زبانزد بوده و با نگاهی به ساخت آب انبارها، ساخت مسکن و مدرسه و بسیاری از امور خیرخواهانه دیگر در این مناطق خود موید این موضوع است.

شبانی ادامه داد: همت بلند خیرین در مشارکت و سهم آنها در ساخت پروژه‌های مختلف در منطقه لارستان مورد توجه مسئولان بوده است و پروژه های پُر هزینه ای از سوی نیک‌ اندیشان این خطه به ثمر نشسته و منطقه لارستان بزرگ هموره در این راستا سرآمد بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: تفاهم‌نامه حدود ۲۰۰ کیلومتر راه با مشارکت خیرین و اداره راه و شهرسازی منعقد شده که بیشتر در حوزه راه های فرعی، روستایی و اصلی بوده و سهم  خیرین در این راستا نیز۵۰ درصد بوده است.

او گفت: میزان اعتبار پروژه های مشارکتی و خیرسازدر شهرهای جنوبی زیر مجموعه حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان در قالب ۲۰ پروژه است که این پروژه ها از پیشرفت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی در حال اجرا هستند.

وی میزان قیر مورد نیاز برای این تعداد پروزه خیرساز را نیز ۱۸ تن عنوان کرد و گفت: میزان اعتبار لازم برای اتمام این طرح ها نیز افزون بر هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

حجت الاسلام رمضانی، امام جمعه لار هم در یان همایش بزرگترین حسرت در روز قیامت را عدم استفاده از مال برای کار خیر نام برد و گفت: کار خیر موجب رضایت خدا آسایش مردم و صدقه جاری است تا زمانی‌که شهروندان از آن استفاده می‌کنند.

زاهدیان، رئیس انجمن خیرین راه و شهرسازی لارستان نیز راه را یکی از مهمترین شاخصه های پیشرفت در یک منطقه قلمداد کرد و گفت: چرا که اگر دسترسی به راه هموار نباشد نمیتوان از ظرفیت پروژه های عمرانی بهره‌مند شویم.

او ضمن گرامیداشت زنده یاد سید عبدالباقی مظفری‌نیاکه پیشرو در کار خیر راه و شهرسازی بود، گفت: از قدیم الایام تلاش و همت نیک اندیشانی که در زمینه راه فعالیت می‌کردند مسبوق السابقه است.

زاهدیان از مسئولان شهرستانی در خواست کرد که با توجه به قانون و اهتمام و تلاش ادامه دهندگان راهِ خیران راه و شهرسازی در این شهرستان، بزرگ‌راهی را به‌نام زنده یاد مظفری‌نیا نام‌گذاری کنند.

این مقام مسئول شهری از ائمه جماعات شهرستان لارستان خواست تا خیران را در زمینه ساخت راه و شهرسازی تشویق کنند چرا که آوردن خَیر در زمینه احداث راه سخت و دشوار شد و با توجه به هزینه گزاف کمک آن‌ها هیچ نام و نشانی از آن‌ها بُرده نمی‌شود.

زاهدیان در ادامه از مسئولان کشوری و شهرستانی خواست که پروژه‌های خیرساز را در اولویت اجرا قرار دهند؛ همچنین ماشین آلات کشاورزی را بدون گمرک وارد کنند.

رئیس انجمن خیرین راه و شهرسازی لارستان ضمن قدردانی و همراهی از اداره کل راه و شهرسازی و شرکت نفت در زمینه سوخت تصریح کرد که در این زمینه با یک سری مشکلات مواجه هستیم و از فرماندار لارستان میخواهیم سوخت لازم را جهت توسعه و پیشرفت پروژه راه تهیه کنند.

در این همایش از ۵۶ خیر راهساز در سطح شهرستان لارستان و شهرهای جنوبی فارس و همچنین غرب استان هرمزگان نیز تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha