لارستان بزرگ و شهرهای جنوبی فارس به همان میزان که دارای ظرفیت ها ،داشته ها ودیرینگی وتاریخ و تمدن وفرهنگ غنی ،مردمان نیک اندیش ، نیروی انسانی نخبه، علمای برجسته و نخستین خواستگاه دولت اسلامی با گستره ای وسیع جغرافیایی است، اما همچنان راه های نرفته فراوانی نیز دارد.
مردمان این دیارهمواره در همه صحنه ها و عرصه های دفاع از آرمان های نظام و انقلاب از دوران مبارزاتی در نهضت امام راحل و در طول این ۴۲سال همیشه همراه و همگام انقلابشان بوده اند و هم اینک نیز به گام های استوار، برنامه های تحولی و امید آفرین و تصمیم های کارسازدولت مردمی آیت الله رئیسی امید بسته اند.
مردم قدرشناس این دیار اگرچه در طول سالیان متمادی و طی ۴۲ سال گذشته نیز شاهد خدمات و اجرای طرح های مهم و کلان در حوزه های گوناگون بوده اند اما گودال ها آنقدر عمیق ، عمق مشکلات و نارسایی ها و همچنین فاصله میان خواسته ها تا تحقق آنها آنچنان زیاد است که این خدمات آنگونه که باید برای اهالی این مناطق چندان قابل ملموس نیست.
آب ، خواسته ای مشرک میان مردمان جنوب فارس
با مرور مهمترین خواسته ها و مطالبات مردمان این خطه برخی نیازها بین مردم و شهروندان در بسیاری از مناطق وجه اشتراک داشت؛ خواسته هایی که به قول خودشان دیگر رنگ کهنگی گرفته و تاکنون هرچه فریاد زده اند برای تحقق آنها ره به جایی نبرده اند.
در طول بیش از یک دهه اخیر به دنبال بروز خشکسالی ها از یک طرف، برداشت های بی رویه برای کشاورزی از سوی دیگر و همچنین فرسایش و استهلاک خطوط و تاسیسات منابع آبی که عمر برخی از این تاسیسات به بیش از ۲۵ سال نیز می گذرد به ویژه در سطح روستاها و مناطق محروم، موضوع دسترسی به منابع آبی و همچنین تامین آب شرب سالم را با چالش جدی مواجه ساخته است.
تامین آب شرب به طور نسبی در میان خواسته ها و مطالبات بیان شده از سوی شهروندان در همه شهرها و مناطق دیده می شد البته بروز و بحران کم آبی و موضوع کیفیت آب در برخی مناطق همچون بیرم لارستان نیز بیشتر مورد تاکید بود.
تامین آب پایدار خواسته بحق بیرمی ها
یکی از مناطقی که به شدت با مشکل کم آبی مواجه است و حتی آن را فروان فریاد زده اند مربوط به بخش بیرم لارستان است که امروزه موضوع آب و کیفیت آن به یکی از سوژه های اصلی رسانه ای ظرف یک سال اخیر تبدیل و بارها از آن به غیزانیه دوم نیز نام برده شده است.
افت فشار آب در منطقه بیرم و قطعی های مکرر و عدم دسترسی مناسب مردم به آب از جمله مسائلی است که بیرمی ها و مردم این منطقه خواستار رفع آن شده اند.
یک شهروند بیرمی می گوید: افت محسوس فشار آب در منطقه بیرم و روستاهای اقماری آن همواره به عنوان یکی از مشکلات ودغدغه های جدی و چندین ساله این شهر است اما برغم همه نامه نگاری ها و درخواست های مکرر اقدام خاصی برای رفع آن صورت نگرفته است.
این شخص بیان داشت: در طول یک شبانه روز مردم بیرم کمتر از ۶ ساعت آن هم از ساعات پایانی شب تا قبل از ساعت هفت صبح آب دارند.
وی بیان داشت: مشکلات و دغدغه های مردم بویژه در زمینه نداشتن آب مربوط به این دولت نیست و معضلات زیرساختی از جمله کمبود آب از سالیان متمادی بر این منطقه سنگینی می کند.
این شخص مشکلات مربوط به آب بیرم را تنها در حوزه شرب نداست و گفت: کمبود آب در حوزه کشاورزی نیز مردم این منطقه را سالهاست که رنج می دهد.
این ساکن بیرم گفت: البته نامه نگاری ها و درخواست های مکرر با بسیاری از مسئولان و مقامات استانی و استانداران وقت بویژه در دولت تدبیر و امید انجام شده و مردم امیدوار به حل این مشکل برای همیشه هستند.
وی با اشاره به راکد بودن برخی طرح های آبخوان داری و آبخیزداری در منطقه اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح ها سالیان متمادی است که دلیل کمبود اعتبار و در سایه کم توجهی راکد و نیمه فعال هستند.
او می گوید: بیشترین میزان فشار آب در منطقه بیرم تنها از ساعات پایانی شب تا قبل از ساعت هشت روز بعد است به گونه ای که استفاده از آب برای شست وشو و بویژه استحمام باید در این ساعت ها صورت گیرد.
مهاجرت مردم بیرم به خاطر کم آبی
یکی دیگر از اهالی منطقه بیرم همچنین افت فشار آب و کم آبی در حوزه شرب و کشاورزی را یادآور شد و گفت: این مشکل تنها مربوط به این دولت نیست بلکه بیش از ۳۰ سال است که مردم منطقه با این مشکلات و سختی ها دست و پنجه نرم می کنند.
وی با توجه به کمبود محسوس آب در بیرم ، گفت: با توجه به اشرافیت و شناخت خوبی که مردم از منطقه دارند به نظر می رسد بهترین گزینه برای رفع مشکل کم آبی احیای چاه "گلی کمپو" یکی از چاه های قدیمی در منطقه است.
این شخص اهل بیرم معتقد است: مردم در آن روزگار و از زمان های گذشته و حتی تا حدود ۳۰ سال قبل از همین چاه تامین آب می کردند و مشکلی در زمینه افت فشار اب هم نداشتند.
وی می گوید: احیای این چاه قدیمی و یا حفر چاه های جدید در نزدیکی این چاه به دلیل آنکه تجربه گذشته نشان داده از گزینه انتقال آب از سد هایقر و یا سلمان فارسی نیز منطقی تر و امیدبخش تر است.
همچنین برخی از شهروندان بیرمی می گویند که کف شکنی چاه ها شاید در کوتاه مدت تا حدودی افت فشار آب را بهبود ببخشد ولی بدون شک مشکل اساسی مبنی بر نبود آب پایدار در منطقه را حل نمی کند.
به گفته آنان در بیشتر ساعات شبانه روز حتی آب برای استحمام و شستوشوی دست هم نیست.
یک فرهنگی بازنشسته در شهر بیرم می گوید: بر اساس بررسی های که صورت گرفته قرار بود برای رفع مشکل آب بیرم ابتدا از فاز نخست سد سلمان فارسی و با خط انتقال از حد فاصل روستای ارد تا بیرم اقدام شود که این طرح نیز سالها بدون نتیجه مانده است.
نیاز منطقه به آب شیرین کن
به نظر می رسد آنچه بیش از خود چالش کمبود و افت شدید فشار آب، مردم و شهروندان بیرمی را نگران کرده است، نبود آب شیرین کن به اندازه نیاز در منطقه است.
یکی دیگر از شهروند بیرمی در این زمینه می گوید: تعداد آب شیرین کن ها در بیرم محدود است و خواستار افزایش تعداد تانکرهای آبرسانی برای حمل آب شیرین کن شد.
هادی زندوی افزود: حتی قیمت آب شیرین کن نسبت به گذشته و در این شرایط سخت گران تر شده است.
وی با بیان اینکه قیمت هر ۲۰۰ لیتر آب شیرین کن ۱۵۰ هزار ریال است، گفت: بسیاری از مواقع ضروری تانکرهای سیار آبرسانی در منطقه حضور ندارند و حتی گوشی های خود را خاموش میکنند.
انتقال آب از سد سلمان
معاون عمرانی فرماندار ویژه لارستان نیز گفت: چند گزینه برای رفع چالش کم آبی در منطقه بیرم پیش بینی شده و در دستور کار برنامههای عمرانی شهرستان لارستان نیز قرار گرفته که یکی از بهترین گزینه ها انتقال آب از طریق خط دوم سد سلمان فارسی است.
احمد دلاور افزود: انتقال آب از سد سلمان علاوه بر بخش بیرم سه بخش دیگر جویم، بنارویه و صحرای باغ را نیز شامل می شود.
وی تصریح کرد: مطالعات این طرح به اتمام رسیده و تاکید استاندار فارس و همچنین فرماندار ویژه لارستان و البته پیگیری های نماینده سابق و کنونی مجلس برای تامین اعتبارات ملی در خصوص تسریع در اجرای این طرح از سال های قبل تاکنون ادامه دارد.
دلاور تصریح کرد:یکی از دلایل مهم در تاخیر عملیات اجرایی این طرح وجود چندین گزینه از جمله انتقال آب از سد هایقر بوده که این موضوع تا حدودی منتفی شد و هم اینک گزینه اصلی اجرای طرح انتقال اب از طریق خط دوم سد سلمان است که با توجه به آبگیری این سد تا پایان سال جاری بدون شک عملیات اجرایی طرح آبرسانی بیرم قبل از آبگیری سد خواهد بود.
ساماندهی وضعیت راه ها خواسته مشترک
ساماندهی وضعیت راه های دسترسی به عنوان یک زیرساخت اساسی در مسیر توسعه مناطق و شهرهای جنوبی فارس نیز یکی از خواسته ها و مطالبات جدی و بحق مردمان این دیار از دولتمران سیزدهم بوده است.
در این میان تکمیل و بهره برداری از طرح ملی بزرگراه لار-جهرم- بندرعباس به عنوان یک شاهراه حیاتی و پروژه ای ملی از جمله دغدغه ها و خواسته های مهم اما مغفول مانده مردمان دیار جنوب فارس طی سالهای متمادی است.
داستان غمبار تصادفات جاده ای در محور لار – جهرم- بندرعباس برای خانواده های داغ دیده و آسیب دیدگان از حوادث ناگوار این محور خود غمنامه سترگی است که فریادهای درگلو مانده داغدیدگانش اینک چروکی بر پیشانی شان شده است و آنها با هزاران دریغ، آه و حسرت خواستار پایان این صحنه های ناخوشایند هستند.
بارها فریاد دلخراش مرگهایی از این جاده طنین انداز شده و چه روزهای غم انگیزی که بر جان و مال مردم و مسافران در این مسیر ناایمن فرود آمده ، خانواده های بسیاری را داغدار و جوانانی را پرپر و بی رحمانه به کام مرگ کشانده و نوزادان و خردسالانی را که در غم مهر پدر و آغوش گرم مادرمحروم ساخته است.
شاید بتوان به کشته شدن ۱۵ نفر در طول یک ماه(تیرماه ۹۸) به عنوان غم انگیزترین و دردناک ترین حادثه رخ داده این مسیر اشاره کرد.
این محورمهم و شاهراه حیاتی در جنوب کشور را محدود و منحصرکردن تنها به یک استان و یا یک منطقه و شهرستان و چشم دوختن به اعتبارات قطره چکانی استانی خود آغاز انحراف و خطایی راهبردی برای بهره برداری سریع از آن محسوب می شود و بدون شک شرایط خاص این جاده ایجاب می کند که باید با نگاهی فرا استانی و فرا منطقه ای والبته با عزمی راسخ و مسئولانه برای تمکیل پروژه چهارخطه شدن این جاده گام داشت.
درخواست عاجزانه شهروند لاری از رییس جمهوری
یکی از شهروندان لاری در همین زمینه به ایرنا می گوید: لارستان بزرگ در طول سالیان متمادی حقش را تضییع کرده اند.
این فرهنگی بازنشسته از آیت الله رییسی و دولت سیزدهم خواست اعتبار لازم برای تکمیل جاده لار- جهرم- بندرعباس که بیش از ۱۵ سال از شروع فعالیت و آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد را تامین کند.
او می گوید: بزرگترین هدیه و ارمغان دولت به استان فارس و لارستان بزرگ تکمیل و بهره برداری از همین محور ترانزیتی است که هم اینک به جاده مرگ نیز شهرت یافته است.
طول کل مسیر لار- جهرم – بندرعباس حدود ۳۸۶ کیومتر است که ۵۳ کیلومتر در حوزه راه و شهرسازی جهرم حدود ۲۰۵ کیلومتر در حوزه شهرستان لارستان و مابقی نیز در حوزه راه و شهرسازی هرمزگان است.
جاده ای استراتژیک در جنوب کشور
تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.
در کنار اهمیت و استراتژیک بودن این جاده ترانزیتی، وجود پیچ ها و پرتگاههای خطرناک ، گردنه های هراس انگیز و همچنین کم عرض بودن بخش وسیعی از مسیر پرترافیک حدود ۴۰۰ کیلومتری لار- جهرم – بندرعباس، این محور را تبدیل به قتلگاهی برای مسافران و رانندگان کرده و خانواده های زیادی را طی سالیان متمادی قربانی و داغدار کرده است.
شوربختانه امروز از محور لار- جهرم – بندرعباس به عنوان یکی از خطرناک ترین محورهای جنوبی کشور نیز از آن یاد می شود.
این محور ترانزیتی و پرتردد اما ناایمن گرچه در حوزه جغرافیایی دو استان فارس و هرمزگان است اما به گفته مسئولان و متولیان امر و وزارت راه و شهرسازی مرکز ثقل و نقطه اتصال شمال به جنوب کشور نیز محسوب می شود.
تردد روزانه و ترافیک سنگین تریلرهای حامل مواد سوختی و غذایی در این مسیر از مناطق مختلف کشور خود گواهی بر این مدعاست.
محور لار – جهرم- بندرعباس کوتاه ترین ، بهترین و در صورت بهره برداری و تکمیل چهارخطه شدن آن مناسب ترین مسیر برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر قشم و کیش و مسیری امن برای تردد حجم انبوه خودروهای سنگین حامل مواد سوختی به سمت مناطق جنوب خواهد بود.
به گفته مسئولان و براساس آمارهای روزانه، از بندرعباس در روز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تریلی حامل سوخت و مواد غذایی به سمت استان فارس و مرکز کشور بارگیری میشود یعنی در هر ساعت حدود ۲۰ تریلی بارگیری و در این مسیر تردد میکنند.
اگرچه مدیرکل راه و شهرسازی لارستان ابراز امیدواری کرد که بر اساس پیش بینی پیمانکاران حدود ۲۰ کیلومتری از مسیر لار به سمت جهرم تا چند ماه آینده زیر بار ترافیک می رود اما مردم و شهروندان نیز می گویند: بارها از این وعده ها شنیده اند اما تحقق نیافت.
پیشرفت حدود ۴۵ درصد با گذشت بیش از یک دهه
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین در حالی از ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه سخن گفت که با گذشت بیش از ۱۰ سال مجموع کلی پیشرفت فیزیکی پروژه به ۴۵ درصد نرسیده است.
همچنین بر اساس اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با تزریق این میزان اعتبارات محدود و با توجه به شرایط حاکم و محدودیت منابع دولتی همچنان سالها باید برای بهره برداری و تکمیل این محور منتظر ماند.
شبانی می گوید: اعتبار تخصیص یافته و پیش بینی شده در بودجه سال جاری برای این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون حدود ۴۰ درصد آن ابلاغ شده است.
بر این اساس چنانچه سالانه همین میزان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شود و حتی با تخصیص کامل آن حدود ۲۳ سال طول می کشد که این طرح چهارخطه پایان یابد.
وی یکی از پروژه های اساسی و اولویت دار اداره کل راه و شهرسازی لارستان و مسئولان و مقامات اجرایی در استان فارس و حوزه وزارت راه و شهرسازی را تکمیل و بهره برداری از طرح چهار خطه کردن محور لار- جهرم - بندرعباس دانست و گفت: هم اینک کل این محور در قالب پنج فاز در حال اجرا است.
شبانی با بیان اینکه هم اینک چهار شرکت پیمانکاری و در قالب پنج قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت هستند، گفت: قطعه اول حد فاصل سه راهی زرین دشت- تونل وحدت به طول هفت کیلومتر و با تعهد شرکت پیمانکاری زیدون کوش در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بیش از ۴۵ درصد است.
شبانی بیان کرد:قطعه دوم نیز از تونل وحدت و دسترسیهای طرفین آن به طول ۲ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری زیدون کوش و قطعه سوم به طول ٢٤ کیلومتر حدفاصل سه راهی منصور آباد به سه راهی آب باریک با تعهد شرکت پیمانکاری جهاد نصر فارس در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بسیار پایین و کمتر از پنج درصد است.
وی همچنین قطعه چهارم این محور را شامل محدوده گردنه بریز به طول ۱۰ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری راه کوهپایه بویر عنوان کرد و گفت: این قطعه نیز با ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
شبانی ، قطعه پنجم این پروژه را شامل دو فاز از تقاطع بنارویه تا ابتدای گردنه بریز به طول ۱۹ کیلومتر و همچنین روستای بریز تا گردنه دارابی به طول ۱۱ کیلومتر از سوی شرکت پیمانکاری آب و خاک ذکر کرد که با پیشرفت ناچیز حدود سه درصد وارد فاز عملیاتی شده است.
شبانی گفت که حدود ۳۰ کیلومتر از سمت لار به بندرعباس نیز به مناقصه رفته اما در عین حال معتقد است که این قطعه پیشرفت فیزیکی مناسبی تاکنون نداشته و پیمانکار نیز رغبت چندانی به دلیل کمبود اعتبار برای شتاب بخشی اجرای طرح ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این ۳۰ کیلومتر را افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.
استان فارس هماینک یک هزار و ۴۶۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۳۰۹ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۹۳۹ کیلومتر راه روستایی دارد.
فازبندی بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس در پنج قطعه
به گفته شبانی این طرح هم اینک در پنج قطعه در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی کل محور در هر قطعه متفاوت است اما میانگین کلی پروژه حدود ۴۰ درصد است.
وی با بیان اینکه هم اینک چهار شرکت پیمانکاری و در قالب پنج قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت هستند، گفت: قطعه اول حد فاصل سه راهی زرین دشت- تونل وحدت به طول هفت کیلومتر و با تعهد شرکت پیمانکاری زیدون کوش در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بیش از ۴۵ درصد است.
شبانی می گوید: قطعه دوم نیز از تونل وحدت و دسترسیهای طرفین آن به طول ۲ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری زیدون کوش و قطعه سوم به طول ٢٤ کیلومتر حدفاصل سه راهی منصور آباد به سه راهی آب باریک با تعهد شرکت پیمانکاری جهاد نصر فارس در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بسیار پایین و کمتر از پنج درصد است.
وی همچنین قطعه چهارم این محور را شامل محدوده گردنه بریز به طول ۱۰ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری راه کوهپایه بویر عنوان کرد و گفت: این قطعه نیز با ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
شبانی ، قطعه پنجم این پروژه را شامل دو فاز از تقاطع بنارویه تا ابتدای گردنه بریز به طول ۱۹ کیلومتر و همچنین روستای بریز تا گردنه دارابی به طول ۱۱ کیلومتر از سوی شرکت پیمانکاری آب و خاک ذکر کرد که با پیشرفت ناچیز حدود سه درصد وارد فاز عملیاتی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین میانگین پیشرفت فیزیکی تونل وحدت را نیز بالای ۵۵ درصد عنوان کرد و گفت: یکی از موانع اساسی در کنار کمبود اعتبار برای شتاب بخشی در اجرای این پروژه ملی احداث همین تونل بوده است.
شبانی گفت که حدود ۳۰ کیلومتر از سمت لار به بندرعباس نیز به مناقصه رفته اما در عین حال معتقد است که این قطعه پیشرفت فیزیکی مناسبی تاکنون نداشته و پیمانکار نیز رغبت چندانی به دلیل کمبود اعتبار برای شتاب بخشی اجرای طرح ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این ۳۰ کیلومتر را افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.
ضرورت شتاب بخشی و اولویت بندی در اجرای طرح
نکته حائز اهمیت و تا حدودی تعجب آور در اجرای این طرح ملی آن است که با وجود فعال بودن پروژه در طول سال های گذشته و حتی بخش های وسیعی از آن نیز تا مرز زیرسازی پیش رفته اما به نظر می رسد پیشرفت ها و عملیات های انجام شده تاکنون به گونه ای ملموس برای جلب رضایت مردم در طول این مسیر نبوده و مردم منطقه و رانندگان خسته همچنان در حسرت چهارخطه شدن این طرح مهم بزرگراهی هستند.
تکمیل و بهره برداری طرح چهار خطه جاده لار- جهرم- بندرعباس امروز به دلیل این صحنه های دلخراش و رو به فزونی و و تصادفات هر روزه آن دیگر به غمنامه ای برای مردم و شهروندان لارو مسافران تبدیل شده است.
شتاب بخشی توسعه لارستان و نگاه ویژه دولت سیزدهم
فرماندار ویژه لارستان نیز می گوید: لارستان، از شهرستانهای واقع در جنوب شرقی فارس است که جمعیتی مسلمان از مذاهب شیعه و سنی را در خود جای داده و همواره در طول تاریخ، مرکز رویدادهای مهم تجاری، اقتصادی، مذهبی و سیاسی بوده است و امروزاین خطه برای عبور از تنگناها و قرارگرفتن و شتاب بخشی در مسیر توسعه به شدت نیازمند همت و توجه ویژه دولتمردان در سطح ملی و استانی است.
جلیل حسنی می گوید: لارستان نخستین خواستگاه حکومت اسلامی و مهد علمای برجسته و بزرگی همچون آیت الله سید عبدالحسین لاری و آیت اله آیت الهی و بسیاری از فرهیختگان سیاسی و دینی بود،
او به وجود بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و دیرینگی و پیشنیه کهن لارستان نیز اشاره کرد و گفت:
کاوشهای باستانشناسی صورتگرفته حکایت از وجود آثاری تاریخی همچون بازار قیصریریه با قدمت بیش از هزار و ۷۰۰ سال پیش دارد.
وی به ترکیب جمعیتی لارستان نیز اشاره کرد و گفت: با وجود انکه بیش از دهه ها بخش و شهر و شهرستان از دل این دیار کهن برخاسته و برخی مناطق از آن انتزاع شده است همچنان یکی از وسیع ترین مناطق و شهرستان های استان فارس است که فاصله برخی بخش ها و روستاهای آن حتی به بیش از ۳۹۰ تا ۴۰۰ کیلومتر زمن می برد.
حسنی هچنین تاکید کرد: تا پیش از انتزاع بخش اوز و ارتقای آن به شهرستان در سال ۹۸ ترکیب جمیعیتی لارستان از نظر شیعه و سنی ۶۰ به ۴۰ بود و هم اینک با جدایی شهرستان اوز جمیعت اهل تشیع و تسنن در این شهرستان ۷۹ به ۲۱ درصد شده است.
وی تصریح کرد: با وجود همه این تنوع و ترکب جمیعیتی اما زندکی مساملت همانگی و همدلی در تمامی عرصه های و مراودات روزانه و درهم امیخته وچسبندگی فرهنگی و ارتباطات اجتماعی در ین خطه زبان زد عام خاص است و مصداق عینی این وحدت مثال زدنی می تواند الگویی تمام عیار در سطح کشور و حتی بری از کشورهای مسمان باشد.
توسعه در لارستان انسان محور است
وی دیگر ظرفیت های مهم شهرستان لارستان را نیز یادآور شد و گفت: یکی از مهمترین داشته ها و منابع مهم و ارزشمند این دیار وجود خیرین و نیک اندیشانی است که طی سالیان متمادی همگام و هم راستا و حتی جلوتر از دولت های گوناگون برای آبادانی وتوسعه این منطقه پیش قدم بودند.
فرماندر لارستان گفت: اینجا در لارستان بر خلاف بسیاری از مناطق دیگر که منابع اعم از نفت و گاز و معادن، آب ، گردشگری و یا مسایل دیگر می تواند محور توسعه و پیشرفت آن منطقه محسوب شود اما محور و خالق پیشرفت های اقتصادی و توسعه همه جانبه در لارستان و این کویر خشک تنها نیروی انسانی پویا، مردم و خیرین منطقه هستند.
او تصریح کرد: میلیارد ها تومان هزینه و سرمایه گذاری خیرین و نیک اندیشان خطه لارستان در اجرای طرح های مختلف در این شهرستان وجود دارد و به ندرت طرح و پروژه ای پیدا می شود که پای خیرین و نیک اندیشان لارستان در آن دیده نشود.
حسنی بدون اشاره به میزان کمک های میلیاردی خیرین در زمینه اجرای طرح های کلان و عام المنفعه در سطح لارستان گفت: در همه حوزه ها از راه، آب، بهداشت و درمان، مسکن و بسیاری حوزه های دیگر ردپای خیرین و افراد نیک اندیش در این خطه پیداست.
وی با ابراز نگرانی از تکرار صحنه های دلخراش و تصادفات مرگبار در جاده ترانزیتی لار- جهرم- بندرعباس و حجم بالای ترافیک در این مسیر وشاهراه حیاتی شمال به جنوب کشور نیز اشاره کرد و اتمام و تکمیل این طرح را نیز ضرورت و خواسته بحق و از مطالبات جدی مردم این سامان عنوان کرد.
لاری ها همچنین برخی دیگر از اولویت های مهم دولت سیزدهم در حوزه های داخلی را نیز یادآور شد و گفت: فراهم کردن مولفه های اصلی توسعه منطقه ای لارستان و جنوب فارس و همچنین غرب هرمزگان از طریق بزرگراه بندرعباس لارستان - شیراز، بزرگراه بندرلنگه به لار و شهرستان خنج و نیز تمرکز بر پروژه راه آهن بندرعباس - لارستان – جهرم – شیراز نیز می تواند حجم بالا اما راکد مالی این منطقه را به جریان توسعه ملی متصل کند.
خیرخیز بودن
وی تاکید: هم اینک با وجود بیش از ۱۸۰موسسه و بانک در سطح لارستان منابع بانکی مردم و نیک اندیشان خطه لارستان از بسیاری از مناطق و شهرهای دیگر در استان فارس پیش گرفته است و برای کشور ارز اوری داشته است.
وی بیان کرد: خیرخیزبودن منطقه لارستان و وجود نیکوکاران و نیک اندیشان این خطه همواره زبانزد عام و خاص بوده اند و نه تنها در شهرستان بلکه فراتر و حتی حوزه کشورهای خلیج فارس منشا بسیاری از تحولات و برکات و کارهای عام المنفعه هستند.
وی بیان کرد: بسیاری از لاری ها و دیگر شهرای جنوبی استان فارس و از همان زمان های دور به عنوان نیروی کار از کشور خارج شدند وامروز در قالب کارآفرین و خیر یا سرمایه گذار به کشور و خطه و میهن خود بازگشته اند تا منشا بسیاری از تحولات باشند و در امور خیرخواهانه و کارهای عام المنفلعه نقش بارز و ممتاز ایفا کنند.
وی یادآور شد: هم اینک بسیاری از سرمایه گذاری های کلان منطقه ای از مسیر حضور و نقش تعیین کننده همین خیرین و نیک اندیشان لارستان در این شهرستان به ثمر نشسته است.
وی همچنین به وجود فرودگاه بین المللی لار به عنوان یک نقطه عطف تاریخی در زمینه رشد و شکوفایی لارستان نیز اشاره کرد و گفت: تا پیش از بروز کرونا در طول هفته بالای ۴۰ پرواز خارجی از لار به کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس انجام می شد.
وی تصریح کرد: فرودگاه لارستان هموراه از نظر شمار پروازهای خارجی در رتبه چهارم و پنجم کشور قرار دارد.
حسنی بیان کرد: این فرودگاه در دوران سخت کرونایی نیز با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و روش های نوین همواره از فرودگاه های برتر بوده و سال ۹۹ سه بار متوالی رتبه نخست در بین همه فرودگاه های کشور را به لحاظ رعایت اصول بهداشتی کسب کرد.
موانع و چالش های فرارو
فرماندار ویژه لارستان همچنین به برخی راه های نرفته ، موانع و چالش های پیش روی این منطقه در حوزه های گوناون نیز اشاره کرد و گفت: طولانی بودن مسیر بیش از ۳۸۰ کیلومتری با مرکز استان و البته سخت تر و جانکاه تر ن مسسیر پرخطر و جاده نا ایمن لار، جهرم بندرعباس یکی از معضلات و چالش های مهم در مسیر توسعه لارستان طی این سال های بوده است.
حسنی تصریح کرد: نباید این محور مهم و شاهراه حیاتی در جنوب کشور را محدود و محصور به تنها یک استان و یا یک منطقه و شهرستان کرد.
وی ادامه داد: البته چشم دوختن به اعتبارات قطره چکانی استانی خود آغاز انحراف و خطایی راهبردی برای بهره برداری سریع از آن محسوب می شود و بدون شک شرایط خاص این جاده ایجاب می کند که باید با نگاهی فرا استانی و فرا منطقه ای والبته با عزمی راسخ و مسئولانه برای تمکیل پروژه چهارخطه شدن این جاده گام داشت.
او می گوید: تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.
در کنار اهمیت و استراتژیک بودن این جاده ترانزیتی، وجود پیچ ها و پرتگاههای خطرناک ، گردنه های هراس انگیز و همچنین کم عرض بودن بخش وسیعی از مسیر پرترافیک حدود ۴۰۰ کیلومتری لار- جهرم – بندرعباس، این محور را تبدیل به قتلگاهی برای مسافران و رانندگان کرده و خانواده های زیادی را طی سالیان متمادی قربانی و داغدار کرده است.
لارستان و ترانزیت مواد مخدر
فرماندار ویژه لارستان همچنین یکی دیگر از چالش های فرا روی این شهرستان را قرار گرفتن در مسیر و کریدور شمال به جنوب دانست و گفت: همچنینی نزدیکی به دریا و بنادر جنوبی خود از دیگر دلایل افازایش قابل ملاحظه ترانزیت و حمل مواد مخدر از این این مسیر است.
وی تصریح کرد: البته با اقدامات پیشگیرانه و مسدود کردن گلوگا ها از جمله در پاسگاه چهاربرکه و در طول مسیر لار- جهرم- بندرعباس و ب توجه به همانگی های خوب و اثرگذار بین مجموعه های قضایی، اطلاعتی و امنیتی در سطح استان و منطه تا حدود زیادی میزان کشفیات کاهش یافته است.
وی یاداور شد: میزان کشفیات مواد مخدر در بین سال های ۹۵ و ۹۶ با اقدام های پشگیرانه و حضور ملموس تر پلیس مبرزه با واد مخدر به کمتر از چهار و حتی سه تن در سال رسید است.
ارتباط مثبت با همسایگان
شکل گیری روابط مثبت و کم حاشیه سیاسی کشورمان با همسایگان به ویژه کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس نیز از دیگر خواسته ها و مطالبه جدی مردمان حوزه شهرهای جنوبی استان فارس از دولت سیزدهم است و آنها می خواهند که این رابطه دو سویه و دوستانه درعالی ترین سطح ممکن برقرار شود.
یک پژوهشگر و فعال فرهنگی و اجتماعی در لارستان فارس نیز معتقد است که دولت می تواند در سطحی وسیع تر، جامع تر و با نگاهی راهبردی از طریق همین ارتباط موثر و مثبت مردمان جنوب فارس با کشورهای حوزه خلیج فارس، این منطقه را دروازه ای جدید و استراتژیک برای انجام ارتباطات و مراودات تجاری و بازرگانی و حتی فرهنگی و سیاسی کشور قرار دهد.
مجید حجتی به مهاجرت بسیاری از لاری ها و یا به اصطلاح "خلیج روها" از شهرهای جنوبی فارس به کشورهای همسایه در طول سالیان متمادی اشاره کرد و افزود: نوع مدل مهاجرتی مردمان جنوب فارس و غرب هرمزگان از نمونه های یگانه مهاجرت بین الملل ایرانیان است که اثرات مثبت توسعه ای در ابعاد مختلف در ایران به ارمغان آورده است.
وی تصریح کرد: تاریخ گواه آن است که لارستانی ها قرن هاست بخش عمدهای از تجارت و اشتغال در سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس را در اختیار داشته اند که البته به سبب برخی فراز و نشیبها در مناسبات ایران با برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس طی دهه های اخیر، مشکلات فراوان اقتصادی و سیاسی را برای بسیاری از این افراد رقم زده است.
حجتی تاکید کرد: هم اینک بخش عظیمی از نخبگان لارستانی، بستکی، خنجی، گراشی و اوزی در رده های بالای ارکان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت موثر دارند و همواره چشم به سوی سواحل شمالی خلیج فارس دوختهاند تا شرایط مساعدی برای حضورجدی تر آنها نیز فراهم شود.
او تصریح کرد: امیدواریم در دولت جدید با شکل گیری روابط مثبت و کم حاشیه سیاسی بین ایران و کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس توسعه جنوب کشور آهنگی جدید و امیدبخش به خود گیرد.
حجتی گفت: تعامل مثبت ودوستانه و گسترش روابط دوسویه با همسایگان از نگاه مردم و خلیج روهای لارستانی در راستای روابط تجاری و بازرگانی خلاصه نمی شود و در فراسوی این ارتباط و دیپلماسی با نگاهی تحلیل مدارانه و موشکافانه از منظر روابط بین الملل می تواند امتیازی چندوجهی نیز برای دو طرف به ویژه ایران به ارمغان آورد.
این مترجم و پژوهشگر همچنین به موضوع استفاده بهینه و مناسب از سرمایه های هنگفت مهاجران بویژه برای انجام کارهای عام المنفعه در منطقه نیز اشاره کرد و معتقد است: به همان میزان که باید زمینه و شرایط امن برای این افراد و سرمایهگذاران در آن کشورها فراهم شود باید مسیر صحیح هزینه کرد این سرمایه ها و منابع مالی تجارو بازرگانان ایرانی مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به نحو شایسته ساماندهی و هدایت شود.
وی همچنین خواستار رفع برخی موانع و روان سازی جریان رسمی ارسال وجه توسط ایرانیان از کشورهای عربی به ایران شد.
جمهوری اسلامی ایران در مجموع با ۱۵ کشور دارای مرزهای خاکی و آبی است و به عبارت دیگر این کشورها همسایه های ایران به شمار می روند. هفت کشور پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران مرز خاکی دارند.
همچنین کویت، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، عربستان، روسیه و قزاقستان هشت کشوری هستند که از طریق مرزهای آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، همسایه کشورمان به شمار میروند.
مهمترین مطالبه جنوب فارس از رییس جمهوری از زبان یک استاد دانشگاه
یک استاد دانشگاه شهرستان اوز نیز مساله آب را یکی از نیازها و ضرورت های اساسی مناطق جنوبی فارس و شهرستان اوز دانست و افزود: اقدامات و طرح های بسیاری نیز انجام شده اما هنوز جوابگوی جمعیت رو به افزایش آن نیست.
پروانه پدرام می گوید: به دلیل مهاجرت بسیاری از افراد بومی به شهرهای دیگر یا خارج از کشور و بازگشت آنها در فصل های خاصی از سال، جمعیت برخی مناطق جنوبی استان در این مقاطع زمانی، چند برابر می شود و با افزایش مصرف با قطعی های مکرر آب روبرو هستیم. با کاهش بارندگی در سال های اخیر و شیوع کرونا قطع شدن آب مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته است که امیدواریم در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به لوله کشی ها از سد سلمان فارسی و با نیازسنجی از افراد کارشناس راهکارهایی برای برون رفت از کم آبی شهرستان ارائه و اجرا شود.
وی همچنین به فاصله طولانی مناطق و شهرهای جنوبی فارس با مرکز استان و (شیراز) اشاره کرد و گفت: این موضوع طرح چهار خطه کردن جاده شیراز - لار و کاهش طول مسیر به مرکز فارس از دیرباز در دستور کار قرار گرفته که با وجود پیگیری های زیاد و البته کمک مردم و خیراندیشان پیشرفت خوبی داشته اما نیازمند توجه ویژه دولت و تخصیص اعتبار کلان در سطح ملی است.
وی تصریح کرد: مردم شهرستان اوز و مناطق جنوب استان فارس همواره و در همه صحنه ها حضور فعال داشته اند و بارها فداکاری، اعتماد و اعتقاد قلبی خود را برای خدمت به نظام ثابت کرده اند و اینک نیازمند توجه و عنایت بیشتر رییس جمهوری و وزیران دولت سیزدهم برای تحقق خواسته هایی هستند که برای این شهرستان نوپا براساس ضرورت و اولویت ها عملی کنند.
پدرام اضافه کرد: سال های زیادی است که مردم از آنچه دارند برای پیشرفت شهر و منطقه خود هزینه می کنند و رسالت دولت جدید هم ایجاب می کند تا در حیطه اختیارات خود پاسخگوی مردم قدرشناس باشند تا در کنار یکدیگر برای پیشبرد اهداف متعالی تر گام بردارند.
وی دیگر نیازهای مهم و قابل مشهود در شهرستان اوز و مناطق جنوبی استان فارس را در بخش مسکن ذکر کرد و گفت: در اجرای طرح ملی مسکن نیازمند توجه بیشتر هستیم. تامین هزینه های ساخت و تاخیر در اجرای پروژه برای بسیاری از ثبت نام کنندگان این طرح مشکل ساز شده که دولت و وزارت راه و شهرسازی می تواند برای گره گشایی از این نیاز ضروری مردم و جوانان چاره اندیشی کند.
پدرام یادآور شد: البته می دانیم که شرایط کرونایی و محدویت های مالی و اعتباری بر اولویت های دولت تاثیر می گذارد و به طور یقین سلامت، بهداشت و تامین واکسن و نیازهای دارویی هموطنان از اولویت های مهم این دولت نیز محسوب می شود اما تامین معیشت مردم و رسیدگی به دغدغه های آنان نیز می تواند در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.
حمایت دولت از طرح های خیرساز
همچنین یکی از فعالان فرهنگی و رسانه ای در شهرستان اوز با اشاره به مهمترین خواسته های مردم این شهرستان از رییس جمهوری گفت: دوبانده کردن محور اوز- خنج یکی از اولویت های مهم و خواسته های بحق مردم این شهرستان از رییس جمهوری و دولت سیزدهم است.
احمد خضری می گوید: برخی از مهمترین نیازمندی های مردم و خیرین در این منطقه از رئیس جمهوری احصا شده و به صورت مکتوب نیز به نماینده ویژه رئیس جمهوری در شهرستان تحویل داده می شود.
او به برخی طرح های عمرانی و مهم خیرساز در شهرستان اوز نیز اشاره کرد و گفت: با صحبت ها و نشست هایی که با خیرین داشتیم نیز با تامین مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال از سوی دولت و با مشارکت نیک اندیشان این طرح های مهم به پایان می رسند.
انتقال آب از سد سلمان مهمترین خواسته گراشی ها از رییس جمهوری
مردم و مسئولان شهرسستان گراش فارس نیز برخی از مهمترین خواسته ها و مطالبات خود از رییس جمهوری را شامل انتقال آب از سد سلمان به روستاها و مناطق دچار بحران آبی دانستند.
آنان همچنین تامین اعتبار برای پروژه های کلان در حوزه های مختلف از جمله راه های دسترسی ، صنعت ، آموزش و بهداشت و درمان را نیز از دیگر خواسته های جدی و بحق خود از رییس جمهوری و دوتمردان سیزدهم در آستانه هفتمین سفر استانی خود به استان پهناور فارس می دانند.
فرماندار گراش در همین زمینه گفت: سفر هیات دولت به استان فارس و نمایندگان ویژه رییس جمهوری به این شهرستان در جریان این سفر را باید فرصت مغتنمی برای حل مشکلات و نقطه عطفی در پیشرفت منطقه قلمداد کرد.
مجید غلام پور افزود: شهرستان گراش آماده استقبال از وزرا و معاونان دولت سیزدهم است و بدون شک سفر آیت الله رئیسی و هیات دولت نتایج خوبی برای استان دارد و مایه خیر و برکت برای شهرستان گراش نیز خواهد بود.
وی تصریح کرد: با هماهنگی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مطالبات و خواستههای مردم در این سفر بررسی میشود و ضمن بازدید از پروژههای نیمه تمام و همچنین بازدید از پتانسیل و ظرفیت شهرستان در حوزههای مختلف، موانع پیش رو رشد و توسعه شهرستان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت
فرماندار گراش با اشاره به بخشی از مطالبات و خواستههای مردمی نیز گفت: تکمیل پروژههای عمرانی نیمه تمام، تکمیل و بهره برداری از محور چک چک، توسعه شهرک صنعتی و ایجاد نواحی صنعتی در بخش ارد و دهستان فداغ، تکمیل تونل شهدای خلیج فارس، تکمیل پروژه ساخت مجتمع اداری، ارتقاء زیرساختهای حوزه بهداشت و درمان و استفاده از ظرفیت موجود دانشکده و بیمارستان در راستای ایجاد قطب پزشکی و جذب توریسم درمانی از اصلیترین مطالبات مردم و مسئولان شهرستان گراش است.
وی با اشاره به مشکلات آب رسانی به بخش ارد و ضرورت تامین آب شرب در بخش مرکزی، افزود: آبرسانی از خط انتقال سد سلمان فارسی به بخش ارد با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی همراه و نیاز است این طرح در راستای حل مشکل کمبود آب در این بخش هر چه سریعتر به بهره برداری برسد
وی با بیان اینکه گازرسانی به بخش مرکزی شهرستان میتواند بسیاری از مشکلات مردم را برطرف کند، خاطر نشان ساخت: پروژه گازرسانی به بخش مرکزی نیازمند شتاب بیشتر است و پیش بینی میشود تا پایان سال ۱۴۰۰ با گازرسانی به تمام روستاهای واجد شرایط گراش، این منطقه به عنوان شهرستان سبز معرفی شود
فرماندار گراش با اشاره به کمبود زیرساختهای ورزشی در روستاها و مناطق شهری افزود: رفع کمبود فضا و احداث سالنهای ورزشی در بخش ارد و دهستانهای فداغ و خلیلی، تکمیل و توسعه سالن ورزشی محبی و مجموعه ورزشی شهدا، توجه به ورزش بانوان و توسعه زیرساختهای ورزشی در روستاها از اولویت برخوردار است
وی با اشاره به ظرفیتهای بخش بهداشت و درمان در این شهرستان گفت: رفع موانع، توسعه همه جانبه زیرساختها و استفاده از ظرفیت حوزه بهداشت و درمان و معرفی گراش به عنوان قطب پزشکی استان یکی از مطالبات به حق خیرین سلامت و شهروندان گراشی است که باید در دستور کار قرار گیرد
وی با تاکید بر اینکه مباحث توسعهای در این سفر دنبال خواهد شد، افزود: بی شک در سفر نماینده رئیس جمهور بسیاری از طرحهای توسعهای و موانع پیش رو در شهرستان بررسی خواهد شد و امیدواریم که این سفر برای مردم گراش پُر خیر و برکت باشد.
نظر شما