۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 84760704
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آرامش در بازار گیلان یک هفته بعد از مردمی سازی یارانه‌ها

رشت - ایرنا - با گذشت حدود یک هفته از آغاز طرح مردمی سازی یارانه ها با وجود برخی ناهماهنگی ها در نخستین روزهای اجرای این طرح در حال حاضر شاهد ثبات قیمت ها حتی کمتر از نرخ های مصوب در بازار استان گیلان هستیم.

به گزارش ایرنا، طرح اصلاح ارز ترجیحی از طریق قطع پرداخت یارانه و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اقلامن مصرفی و توزیع یارانه بصورت مستقیم به اقشار مختلف از شنبه هفته گذشته به طور رسمی آغاز شد. 

بر اساس این طرح که با آزادسازی قیمتها همراه بود، قیمت نهایی برای برخی اقلام توسط دولت تعیین شد که در این جدول قیمت هر کیلو گوشت مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان هر کیلو تخم مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

با وجود تنشهای روزهای اولیه و برخی شیطنت های رسانه ای و همچنین اقدام برخی از افراد برای ایجاد تنش در بازار بودیک که منجر به ایجاد صفهای طولانی در فروشگاهها شد، اما اکنون نه تنها شاهد آرامش در بازار استان گیلان و کاهش چشمگیر اقدام به خرید مردم هستیم، بلکه قیمت های برخی از محصولات مهم همچون مرغ و ترخم مرغ تا بیش از ۲۵ درصد کمتر از نرخ مصوب در بازار به فروش می رسد و تقریبا بازار استان گیلان وضعیت تعادل و باثبات خود را طی می کند.

طبق بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا، قیمت مرغ گرم که هفته قبل تا ۴۰ هزار تومان رسیده بود، امروز شنبه ۳۱ اردیبهشت بین ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان در بازار رشت به فروش می رسد. همچنین قیمت تخم مرغ نیز روند عادی را طی کرده تغییری با نرخ مصوب نداشته است. البته در برخی مناطق با توجه به وزن تخم مرغ به دلیل فروش دانه ای این محصول به دانه ای ۲ هزار تومان نیز رسیده است.

علاوه براین قیمت گوشت قرمز نیز در ۲ محصول گوسفندی و گاوی نیز نسبت به روز پنجشنبه روند ثابت را طی می کند. گوشت گوسفند بین ۱۰۵ تا ۱۴۰ هزار تومان و گوساله نیز ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در رشت عرضه می شود.

همچنین روغن سرخ کردنی نیز با توجه به قیمت مصوب؛ ۸۱۰ گرمی ۶۹ هزار و۵۰۰ تومان ، یک لیتر و ۳۵۰ گرمی مایع سرخ کردنی ۱۰۵ هار تومان و پنج میلیونی نیمه جامد ۴۰۶ هزار تومان عرضه شد.

عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت

یک کارشناس اقتصادی رسیدن دست‌کم قیمت عرضه در بازار با قیمت مصوب را اتفاق نادری دانست و گفت: به طور معمول قیمت بازار از مصوب بیشتر می شود اما در این مورد اتفاق نادری رخ داد و قیمت بازار فاصله بسیاری با نرخ مصوب گرفت.

اسماعیل رمضانپور با اشاره به عوامل تاثیر گذار  در عرضه مرغ با قیمت کمتر از قیمت مصوب افزود: مرغ محصولی فاسد شدنی است بنابراین مردم نمی توانند ان را بیش از حدظرفیت سردخانه یخچال و فریزرهای شان انبار کنند و به‌دلیل اینکه ذخایری  هم از قبل داشتند و  با آگاهی از این موضوع که  قیمت مرغ از این بالاتر نخواهد رفت ، رفتار هیجانی و استقبال بیش از اندازه نمی کنند.

این عضو هیات علمی گروه اقتصاد و حسابداری دانشگاه گیلان اظهار داشت: در فاصله اعلام خبر و اجرای قیمت های مصوب هم فاصله ای ایجاد شد که برخی از اماکن توزیع را با همان قیمت های قبلی توزیع می کردند بنابراین بخشی از مردم توانستند نیازهای شان را با همان قیمت قبل تامین کنند.

رمضانپور تبلیغات سوء مبنی بر نخریدن مرغ در شبکه های مجازی و برخی رسانه ها که گرچه رفتار خوبی نبود را از دلایل کاهش قیمت برای مرغ عنوان کرد و گفت: این درحالی است که شاهد کوچ به سمت خرید گوشت قرمز به جای رغ هستیم

این کارشناس اقتصادی وضعیت مرغ و تخم مرغ را نسبت به محصولات بسته بندی دیگر متفاوت دانست و افزود: مرغ را می توان منجمد کرد اما تخم مرغ خاصیت انجماد پذیری ندارد؛ ضمن اینکه تخم مرغ های محلی گاهی می توانند جایگزین تخم مرغ های کارخانه ای شوند، بنابراین بخشی از کاهش قیمت نیز می تواند مرتبط با آن باشد.

در قانون نسبت عرضه و تقاضا ؛ هر زمانی که استقبال مردم از خرید یک کالا و محصول بالا برود ، قیمت آن نیز افزایش می یابد و هر زمانی که میزان خرید از آن کالا و محصول کاهش یابد، قیمت نیز کاهش می یابد و فعالان بخش باز گانی با کاهش قیمت و یا مشوق های دیگر تلاش می کنند نظر خریداران را جلب کنند .

تشکیل ۴۲۶ پرونده تخلف پس از اجرای اطلاح ارز ترجیحی

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان با بیان اینکه طی یک هفته اخیر ۴۰ پرونده در بخش روغن خوراکی تشکیل شده است، گفت: همچنین ۲۹۲ پرونده در بخش آرد و نان و ۹۴ پرونده در بخش مرغ و تخم مرغ تشکیل شده است.

مرتضی امینی  با بیان اینکه تعدادی از واحدهای نانوایی متخلف شناخته شدند و یک واحد آن به دلیل کم فروشی تعطیل و پلمب شد. 

وی با بیان اینکه همزمان با آغاز طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها طی یک هفته اخیر ۴۰ پرونده در بخش روغن خوراکی تشکیل شده است، افزود: شاهد محکومیت ۵۲۷ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۶۰ ریالی متخلفان بودیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان همچنین از تشکیل ۲۹۲ پرونده در بخش آرد و نان با میزان محکومیت یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۳۰۲ ریال خبر داد و اظهار کرد: در بخش مرغ و تخم مرغ نیز با تشکیل ۹۴ پرونده، متخلفان به پرداخت جریمه ۵۹۷ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۳۰۸ ریالی محکوم شدند.

امینی هرگونه افزایش قیمت کالا بدون مجوز ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان را غیر قانونی دانست و ادامه داد: در تولید و توزیع چهار قلم کالا هیچ مشکلی وجود نداشته  افزایش قیمت کالا باید با تصمیم ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان باشد؛ در غیر این صورت با آن واحد برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه بازی با سفره و سبد زندگی مردم و خانوار اعلام جنگ با مردم است، عنوان کرد: در صورت مشاهده و احراز تخلف بلافاصله با واحد صنفی مربوطه شدیدا برخورد خواهد شد.
امینی تصریح کرد: شرکت ها و عمده فروشی ها باید از سوی اعضای ستاد تنظیم بازار مورد نظارت و پایش قرار گیرند و لذا با کسانی که بخواهند با ارزاق و مایحتاج عمومی مردم بازی کنند، به شدت با آنان برخورد خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان، از شهروندان خواست در صورت هرگونه تخلف از سوی نانوایی ها و اصناف مراتب را با سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی استان اطلاع دهند و همکاری لازم را با دستگاه های نظارتی داشته باشند.

پیشتر نیز اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت گیلان اعلام کرد که از ابتدای رزمایش تشدید نظارت و بازرسی برای اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی که از ۱۸ اردیبهشت ماه آغاز شد، یکهزار و ۵۰۳ پرونده تخلف صنفی به ارزش ۵۷ میلیارد تومان در استان تشکیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha