آیین گرامیداشت روز ملی اهدای عضو در آرامستان امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد

مشهد- ایرنا-  آیین گرامیداشت روز ملی اهدای عضو عصر شنبه همزمان با ۳۱ اردیبهشت ماه در قطعه بخشندگان زندگی در آرامستان بهشت رضا(ع) با حضور مسولان استانی و خانواده های بیماران مرگ مغزی منجر به اهدای عضو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد عصر شنبه در این مراسم گفت: در دنیایی با ادیان مختلف، مفتخریم که مسلمان و پیرو دینی هستیم که آموزه های آن امروز هم پاسخگوی نیاز بشری است چرا که خیلی از ادیان حتی اهدای خون را ممنوع و حرام می‌شمارند درحالی که آموزه های دین اسلام این اجازه را می دهد تا در دنیای متمدن امروزی مسلمانان متمدنانه زندگی کنند.

علی نجفی افزود: در دین اسلام یک آموزه دینی به نام وقف صدقه جاریه وجود دارد یعنی از قدیم رسم بود درختی به عنوان صدقه جاریه می‌کاشتد تا منجر به آسایش یا ارتزاق انسان‌ها شود و این واسطه خیر و برکت برای افراد تا روز قیامت شود؛ اما چه صدقه جاریه‌ای بالاتراز این که یک زندگی را احیا و اهدا کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگ ما فرهنگی برگرفته از دین مبین اسلام است و دین ما توصیه بر ایثار می کند و رضایت شما خانواده هایی به اهدای عضو عزیزانتان اوج ایثار و از خودگذشتگی است و هیچ قلمی قادر به نوشتن عظمت و بزرگی این ایثار شما نیست.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان این که ما اینجا برای درس گرفتن از شما آمده ایم، اظهار کرد: من به کار شما ایمان دارم و به خانواده ام وصیت کرده‌ام که پس از مرگم بدن مرا نیز اهدا کنند و امیدوارم خانواده من هم همانند شما از خود گذشتگی کنند و این ایثار را نشان دهند.

آیین گرامیداشت روز ملی اهدای عضو در آرامستان امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: طبق بررسی های صورت گرفته بیشترین استرسی که به خانواده بیماران مرگ مغزی وارد می‌شود هنگامی است که بیمارشان را برای اهدای عضو به اتاق عمل می‌بریم اما با نهایت بزرگواری و گذشت این اهدا را قبول می‌کنند.

 ابراهیم خالقی با بیان این که این عزیزان مرگ مغزی که اعضای آنان اهدا شده است افرادی برگزیده بودند چرا که از هر ۱۰۰ نفری که فوت می‌کند یک نفر با تابلوی مرگ مغزی فوت می‌شود یعنی اول مرگ مغزی و بعد دچار مرگ قلبی می‌شود افزود: بنابراین به قول اروپاییان طبیعت، این فرد مرگ مغزی را انتخاب کرده که ما ایرانیان می‌گوییم خدا او را انتخاب کرده چرا که طبق آیات قرآن  که خداوند می فرماید "اگر فردی یک نفر را نجات دهد گویا بشریت را نجات داده است." از این طریق لیاقت پیدا کرده تا جان بقیه را نجات بدهد.  

وی ادامه داد: مشهد جز معدود شهرهایی است که شهرداری آن قطعه مخصوصی برای عزیزان مرگ مغزی اهدا کننده عضو به نام بخشندگان زندگی و نیز شورایی به نام انجمن حمایت کنندگان از اهداکنندگان مهر رضوی دارد.

آیین گرامیداشت روز ملی اهدای عضو در آرامستان امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم در خصوص علت نامگذاری روز ۳۱ اردیبشهت ماه به نام روز ملی اهدای عضو گفت: سال ۵۸ فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر این که "اگر اهدای عضو سبب نجات زندگی فرد دیگری می‌شود اشکالی ندارد" به مجلس رفت اما تصویب نشد و حدود ۱۰ سال موضوع اهدای عضو در کشور مسکوت ماند تا این که با پیگیری‌های مکرر رهبر فرزانه انقلاب موضوع اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در دستور کار شورای نگهبان و مجلس قرار گرفت و در تاریخ ۳۱ اردیبشهت ماه ۱۳۶۸ برای اولین بار قانون اهدای عضو در نظام جمهوری اسلامی تصویب شد.

مجید طهوریان عسکری در خطاب به خانواده های اهداکننده عضو با بیان این که دست مریزاد به شما ایثارگران و دلیرمردان و شیرزنانی که با ایثار عزیزترین نفس خود در این مسیر مهم و حیاتی باز دوباره جانی دیگر به انسانی دیگر بخشیدید، افزود: در بیماران مرگ مغزی اگر یک عزیزی جان خود را از دست می دهد اما با اهدای عضو وی چندین نفر وضعیت زندگیشان بازیابی می‌شود و زندگیشان مجدد احیا می‌شود.

وی با بیان این که شما با اهدای عضو عزیزانتان با خداوند معامله کردید، ادامه داد: ایثار، رشادت و جانفدایی شما برای یک زندگی دوباره در انسان ها چه بسا کمتر از کاری که خانواده شهدای کربلا در صحن کربلا کردند نیست و شما کرامت و بزرگی را آموختید.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد  اظهار کرد: کار شما در اهدای عضو عزیزانتان، همچون کار شهدایی است که برای انقلاب و نظام رفتند تا دیگران زنده بمانند است.

وی ضمن تقدیر از جامعه پزشکی گفت: فشاری که بر جامعه پزشکی است قطعا کمتر از فشاری که بر خانواده ها است نخواهد بود لذا به تمام پزشکان به ویژه به عزیزانمان در بیمارستان منتصریه مشهد که در مسیر اهدای عضو این راه قدم برمی‌دارند و کمک می‌کنند تا انسانی دیگر به زندگی خود بازگردد و سالم شود خدا قوت می‌گوییم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha