۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۹
کد خبر: 84763841
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید مجدد آمریکا به تعهد کامل دفاعی برای ژاپن

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۹
کد خبر: 84763841
تاکید مجدد آمریکا به تعهد کامل دفاعی برای ژاپن

تهران- ایرنا - «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن بار دیگر بر انجام تعهدات کامل آمریکا در امور دفاعی ژاپن با توجه به افزایش تنش ها میان چین و ژاپن تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز» اساس سفر آسیایی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که شامل دیدار با رهبران کشورهای ژاپن، استرالیا و هند در قالب نشست گروه «کوآد» نیز می شود راه اندازی چارچوب اقتصادی هند- اقیانوسیه به عنوان برنامه ای بزرگ است که یک رکن اقتصادی برای آمریکا در آسیا را تامین خواهد کرد. 

به نوشته رویترز، بایدن در سخنانش در دیدار با نخست وزیر ژاپن با اشاره به روابط خوب میان دو کشور گفت: « ژاپن و آمریکا متحدانی قدیمی هستند که اساس صلح و ثبات را در منطقه هند-اقیانوسیه شکل می دهند. آمریکا کاملا بر سر اجرای تعهداتش درباره مسائل دفاعی ژاپن باقی می ماند.

پیش از این دیدار، رئیس جمهوری آمریکا با امپراطور ناروهیتو  در ورودی کاخ «آکاساکا» در مرکز توکیو دیدار و بر تحکیم روابط دو کشور تاکید کرد. 

براساس این گزارش قرار است گفتگوها میان جو بایدن و فومیو کشیدا با محوریت گسترش برنامه های نظامی و افزایش ظرفیت دفاعی ژاپن در برابر رشد نفوذ چین در منطقه انجام شود. همچنین انتظار می رود درباره تقویت روابط دو کشور در برابر حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز مباحثی مطرح شود. هر دو کشور تغییرات یکجانبه در شرایط موجود با توسل به زور را غیرقابل قبول می دانند. 

از سوی دیگر نخست وزیر ژاپن پیش از دیدار رهبران دو کشور در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «به نظر می رسد آمریکا حضور در منطقه هند-اقیانوسیه را بدون در نظر گرفتن پیامدهایش افزایش دهد.» 

به نوشته این رسانه، در آسیا رشد نفوذ چین در کنار روابط نزدیکش با روسیه، نگرانی ها را افزایش داده است و تنش ها میان چین و تایوان بالا گرفته است. از طرفی مسئله کره شمالی نیز در این منطقه به قوت خود باقی است. امروز قرار است پس از دیدار رئیس جمهوری آمریکا با خانواده ژاپنی هایی که توسط کره شمالی ربوده شدند، درباره کره شمالی نیز گفت و گو شود.

به علاوه قرار است مذاکراتی در زمینه همکاری های فضایی میان دو کشور صورت بگیرد. توکیو ابراز امیدواری کرده است که یکی از فضانوردهایش را  در نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ در قالب برنامه آرتیمیس ناسا به سطح ماه بفرست.ژاپن برنامه های فضایی بسیاری با تمرکز بیشتر بر روی پرتابه ها و کاوشگرهای فضایی داشته است اما برنامه سفر انسان به فضا را به شکل مستقل نداشته و همواره بر روی آمریکا و روسیه برای بردن فضانوردانش به فضا حساب کرده است.

از آنجا که آمریکا همواره در رقابت با چین در همه زمینه ها از جمله فضا می باشد، سرمایه گذاری و برنامه های جاه طلبانه ژاپن از سوی آمریکا مورد استقبال قرار می گیرد. انتظار می رود پکن تا آخر سال جاری میلادی برنامه اولین ایستگاه فضایی خود را کامل کند و به پایان برساند. 

«نارندرا مودی » نخست وزیر هند و « آنتونی آلبانیز» نخست وزیر جدید استرالیا نیز قرار است برای نشست کوآد به توکیو سفر کنند. 

«جو بایدن» دیروز در ادامه سفر آسیایی اش از کره جنوبی به ژاپن رفت و فردا پس از پایان نشست کوآد، توکیو را به مقصد آمریکا ترک می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha