خزاعی: سینمای ایران نتوانسته برای مارکتینگ ظرفیت‌های مطلوبی ایجاد کند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران برای مارکتینگ و پخش بین‌المللی نتوانسته ظرفیت‌های مطلوب ایجاد کند. گستره بین‌الملل صرفاً حضور جشنواره‌ای نیست و قطعاً، امینت سرمایه‌گذاری و منافع فزاینده آن در بازشناخت ظرفیت‌ها و پلتفرم‌های داخلی و بین‌المللی مفید است.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در دیدار با تنی چند از سرمایه‌گذاران سینما اظهار کرد: این جلسه از آن رو مهم است که حضور بخش خصوصی در کنار بخش‌های دولتی برای رونق و توسعه سینما در زمینه‌های مختلف، هم در تولید آثار و هم در توسعه زیرساخت‌های سینمایی و سالن سازی ضروری است.

وی ادامه داد: فقدان شناخت و آگاهی‌هایی لازم و ناآشنا بودن سرمایه گذاران با مفاد قوانین و آئین نامه‌ها باعث می‌شود تا آثار سینمایی با مشکلات و اشکالاتی روبرو شوند و فرایند سرمایه و سرمایه‌گذاری در سینِما دستخوش مشکلات و ناامنی گردد.

رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: این‌گونه نشست‌های مشترک با مدیران دولتی کمک می‌کند تا در مسیر مشترکی که پیش رو دارید با آگاهی و انسجام و هماهنگی بهتری کارها را به جلو ببرید و هم‌افزایی هم داشته باشید.

خزاعی گفت: در گذشته تصور از سرمایه‌گذار در سینِما یا فیلم به کسی اطلاق می‌شده است که صرفاً منابع و سرمایه‌اش را در روند تولید دخیل می‌کرده است. ولی امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران ضمن داشتن فعالیت‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی اتفاقاً دغدغه فرهنگی هم دارند و اغلب آثاری که تولید شده نشان می‌دهد که خیلی از شما عزیزان با علایق فردی، رویکرد فرهنگی و دغدغه‌های اجتماعی وارد این عرصه شده‌اید و این شاخصه‌ نشان می‌دهد که با ما جامعه‌ای طرف هستیم که اهل تعامل و گفتگو هستند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مشکلاتی که بعضاً برای برخی از فیلم‌ها در سینِما پیش می‌آید خاطر نشان کرد: شناخت از قوانین و آئین‌نامه‌ها کمک می‌کند تا این‌گونه گره‌ها و مشکلات پیش نیاید. عمده مشکلات فیلم‌ها ناشی از فقدان شناخت نسبت به آئین نامه‌هاست.

خزاعی گفت: معتقدم اگرچه بار اصلی مسئولیت فیلم‌ها طبق قوانین بر دوش تهیه کنندگان سینماست ولی سرمایه گذاران هم باید درکنار اضلاع اصلی فیلم‌ها یعنی تهیه کنندگان و کارگردانان در این زمینه و در روند بهبود کیفی فیلم‌ها نقش اساسی داشته باشند. بدیهی است امنیت سرمایه‌گذاری با آگاهی از قوانین و شیوه نامه‌ها بهتر تضمین می‌شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه سینمای ایران برای مارکتینگ و پخش بین‌المللی نتوانسته ظرفیت‌های مطلوب ایجاد کند. گستره بین‌الملل صرفاً حضور جشنواره‌ای نیست و قطعاً، امینت سرمایه‌گذاری و منافع فزاینده آن در بازشناخت ظرفیت‌ها و پلتفرم‌های داخلی و بین‌المللی است.

رئیس سازمان سینمایی، گفت: سینمای ایران در زمینه مخاطب‌یابی، پخش و عرضه، بازاریابی و تبلیغات و روابط عمومی و اجتماعی و اقتصادی باید از ساختار بسته و کوچک سنتی خودش خارج شود و در قواره بین‌المللی کار کند و با تفکر و شناخت شما در این زمینه این ممکن‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در دنیای امروز به سینِما نگاهی صنعت‌محور نداشته باشیم در یک مدار بسته و کوچک تمام می‌شود و سرمایه که به تولد و رونق یک محصول فرهنگی کمک می‌کند به هدر می‌رود.

رئیس سازمان سینمایی گفت: قطعاً سینِما محصول پردرآمدی است منوط به اینکه الزامات تولید و عرضه آن را بشناسیم. وقتی به یک فیلم در کنار ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش به عنوان یک دستاورد و محصول صنعتی هم نگاه کنیم قابلیت و توانمندی آن را در عرصه های مختلف سودآوری باید در نظر بگیریم. از لباس، عروسک، برندینگ، گیشه و پلتفرم، رسانه‌های مجازی و تبلیغات و همه صنایع جانبی آن.

خزاعی گفت: دلیل صنعتی‌نشدن سینمای ایران فقدان کمپانی است. کمپانی شدن راه نجات صنعت سینماست. وقتی از کمپانی حرف می‌زنیم در واقع از بستر و امکانی حرف می‌زنیم که زنجیره‌ای از همه ظرفیت‌ها و نیازها را در خود دارد. از لجستیک قوی تولید، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، روابط بین‌الملل، پخش کننده بین المللی، ارتباطات گسترده و حرفه‌ای داخلی و خارجی، و همه این‌ها باعث می‌شود تا یک محصول در مقیاس بزرگ عرضه گردد.

وی اظهار داشت: شکل‌گیری کمپانی تنها راه حل برون رفت و نجات سینمای ایران از یک اقتصاد و دایره کوچک عرضه و تقاضای صرفاً داخلی است. تلفیقی از نگاه و تجربه سرمایه‌گذاری و رویکرد تجاری با التزام به شاخصه‌های فرهنگی و فکری کمک می‌کند که سینمای ایران بالنده‌تر وموفق‌تر ظاهر شود.

رئیس سازمان سینمایی گفت: شناخت شما از قوانین و مقررات باعث می‌شود تا امنیت سرمایه شما بهتر و بیشتر تضمین شود. اگرچه تهیه کننده و کارگردان این ملاحظات و دغدغه‌ها را به صورت جدی دارند ولی هم افزایی شما هم باعث اطمینان خاطر بیشتر خودتان و امنیت سرمایه ها می‌شود.

خزاعی بیان کرد: بازار سینمای ایران به محصولات متنوع نیاز دارد. بر اساس تقاضای جمعیت مخاطبان نسبت به تولید و تنوع آن فکر کنید در آن صورت قطعاً محصول شما مورد استقبال جامعه هم قرار می‌گیرد. لازم است در حوزه‌های تولید آثار دینی، آثار دفاع مقدس و سینمای کمدی یا ژانرهای اکشن و وحشت و سینمای کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری کنید و تمرکز سرمایه‌گذاری تان فقط روی آثار اجتماعی نباشد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: رونق تولید و ایجاد اشتغال بویژه در دوران پساکرونا و امسال مهم است. این مهم با مشارکت شما و همراهی جدی بخش‌های خصوصی محقق خواهد شد. حیات سینِما به مشارکت جدی و فعالانه بخش‌های خصوصی است.

خزاعی با بیان اینکه بازار حوزه فرهنگ و سینِما در حال تغییر و تحول است تاکید کرد: با گسترش تعاملات با کشورهای منطقه، بازار سینمایی چین و جهان اسلام و ابعادی فراگیرتر و … قطعاً ساختارهای موجود دچار تحول می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: پیشنهاد می‌دهم برای کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت بالاتر برای سرمایه تان حتماً با شناخت و آگاهی از قوانین و مقررات اقدام نمائید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha