احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر از برنامه‌های اولویت دار دولت است

اراک - ایرنا - معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت: احداث ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر در یک دوره چهارساله از برنامه‌های اولویت دار دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمود کمانی» در آیین امضای تفاهمنامه با استانداری مرکزی با اشاره به احداث ۱۰ هزار مگاواتی انرژی تجدید پذیر در برنامه دولت قرار دارد،افزود: چهار هزار مگاوات آن از طریق نیروگاه خورشیدی است که از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید انجام می شود و مصوبات لازم برای این مهم اواخر سال گذشته از شورای اقتصاد اخذ شده‌ است .

وی ادامه داد: نرخ خرید برق در این مدل به صورت ارزی بوده و دوره بازگشت سرمایه سرمایه گذار نیز ۶ ساله است که امکان پرداخت آن در دوره چهار ساله نیز وجود دارد.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نرخ خرید برق در این مدل به صورت ارزی انجام می شود سرمایه گذار درگیر نوسانات ارزی نیز نمی شود.

کمانی گفت: برای این چهار هزار مگاوات مناقصه برگزار شده و سرمایه گذاران مختلف در این مناقصه شرکت کرده و در حال ارزیابی هستند.

وی ادامه داد: با کمک استان ها ساختگاه هایی برای نیروگاه های تجدید پذیر در نظر گرفته شده و که در استان مرکزی نیز ساختگاه های خوبی معرفی شده‌ است.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) خاطرنشان کرد: نشست‌های نهایی هفته گذشته برای بررسی این ساختگاه ها برگزار شده و  به دلیل انتخاب مناسب این ساختگاه‌ها، هفته آینده این مهم نهایی می شود و مرحله دوم مناقصه را برگزار و شرکت ها قیمت ها را برای ساخت نیروگاه تجدید پذیر در این ساختگاه ها اعلام و قراردادها بسته می شود.

کمانی گفت: پیش بینی می شود ظرف یک ماه آینده این طرح نهایی و احداث این نیروگاه‌ها آغاز شود.

وی اظهار داشت: ایجاد سه هزار مکاوات نیروگاه بادی در دستور کار این سازمان بوده و مقدمات آن انجام و در دبیرخانه شورای اقتصاد نهایی شده و با نهایی شدن این طرح در وزارت صمت ساخت این نیروگاه‌ها نیز همانند نیروگاه های خورشیدی اعلام می شود.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت: ساخت ۲  هزار مکاوات نیروگاه های خود تامین صنعت از دیگر برنامه های این سازمان بوده و در این طرح صنایع بزرگ می توانند از طریق احداث نیروگاه های خورشیدی برق را به شبکه تزریق کنند و وزارت نیرو معادل این انرژی را به صنایع تحویل داده و و تضمین می کند که در هیچ شرایطی برق این صنایع قطع نشود.

کمانی اظهار داشت: برای تضمین این موضوع یک قرارداد سه جانبه بین سازمان ساتبا، شرکت توانیر و سرمایه گذار بسته می شود و بخشنامه وزارت نیرو نیز این طرح را پشتیبانی می کند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است مصوبه ای توسط استاندار مرکزی در شورای تامین استان برای شرکت های صنعتی که امکان احداث این نیرگاه‌ها را دارند گذرانده شود که در هیچ شرایطی برق آنها قطع نشود.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) افزود: مالک نیروگاه می تواند در مکانی که زمین مناسب و تابش مناسب وجود دارد نیروگاه را احداث کرده و برق را به شبکه تزریق کند و در محل کارخانه انرژی را تحویل گیرد.

کمانی افزود: همانند این طرح هزار مگاوات برای صنایع مستقر در شهرک های صنعتی در نظر گرفته شده و تفاهمنامه ای با شهرک صنعتی در تهران گذرانده شده که هرکجا زمین برای ایجاد این نیروگاه ها وجود دارد در اختیار صنایع قرار دهد و استان مرکزی نیز می تواند زمینی را برای این مهم اختصاص دهد تا صنایع و مجموعه های کوچکی که امکان اختصاص زمین به این مهم را ندارند در شهرک ها نیروگاه های تجدید پذیر احداث کنند.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت: این نیروگاه‌ها با کمک تسهیلاتی که در اختیار خانواده های تحت حمایت سازمان های حمایتی قرار داده می شود احداث و برق تولیدی آنها به مدت ۲۰ سال از آنها خریداری می شود.

کمانی افزود: بخشی از پول برق خریداری شده بابت بازپرداخت وام به حساب موسسه مالی و بخشی به خانواده ها اختصاص داده می شود.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های انجام شده هر کیلوت ساعت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری خواهد شد که هر ماه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول برق به خانواده ها و یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان بابت بازپرداخت وام پرداخت می شود.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت: معرفی خانواده از طریق کمیته امداد، بهزیستی و بسیج بوده و شرطی که در گذشته وجود داشت و خانواده های باید تحت پوشش این سازمان ها بودند برداشته و این اختیار به این سازمان ها داده شده که هر خانواده ای که نیاز دارد برای اجرای این طرح معرفی کنند.

کمانی ایجاد نیروگاه های زباله سوز با کمک شهرداری ها و استانداری ها و خریداری برق حاصل از تولید این نیروگاه ها را از دیگر برنامه های وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: در این مدل پسماندهایی که باید دفن شوند به انرژی استاندارد تبدیل می شود.

وی ادامه داد: قیمت گذاری مناسبی برای برق تولیدی این نیروگاه ها در نظر گرفته شده که برای سرمایه گذاران جذابیت ایجاد کند.

مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) یاداور شد: ۷۳ درصد رشد متوسط صنعت برق در سال ۲۰۲۰ از طریق انرژی های تجدید پذیر است و این نسبت در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته حدود ۱۵ درصد بوده است.

کمانی گفت: با توجه به مشکلاتی که در تامین برق انرژی های فسیلی به وجود آمده و اتفاقات موجود که افزایش نرخ گاز و سوخت را به همراه داشته شرایط برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها سخت شده است و در کشور ما نیز که فکر می شد گاز به میزان کافی برای تولید برق وجود دارد سال گذشته برای تامین سوخت نیروگاه ها با مشکل مواجه شدیم.

در پایان این آیین مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با استاندار استان مرکزی تفاهمنامه ای برای افزایش همکاری در زمینه تولید انرژی از نیروگاه های تجدید پذیر امضا کرد.

۷۷۷ هزار مشترک برق در استان مرکزی وجود دارد که برق آنان از طریق ۱۸هزار و ۲۴۹ دستگاه ترانسفورماتور و ۲۱ هزار کیلومتر شبکه تامین می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha