تصمیمات سازمان ملی استاندارد فصل‌الخطاب است/ تولید برخی خودروها باید متوقف شود

تهران - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از معضل کیفیت خودرو ناشی از کسری قطعات و تولید خودروهای ناقص است، گفت: تصمیمات سازمان ملی استاندارد فصل‌الخطاب است و باید نظرات این سازمان از سوی همه تولیدکنندگان به‌ویژه خودروسازان اعمال شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید رضا فاطمی امین» امروز (یکشنبه) در بازدید سرزده از گروه صنعتی ایران‌خودرو و همچنین شرکت خودروهای سفارشی ایران‌خودرو (آپکو)، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد مرجع اصلی کیفیت خودروها در کشور است و به طور قطع از سازمان ملی استاندارد پشتیبانی خواهیم کرد و نظرات این سازمان لحاظ خواهد شد.

وی بیان داشت: همه تولیدکنندگان به‌ویژه خودروسازان موظف‌اند که ضوابط سازمان ملی استاندارد را رعایت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بخشی از معضل کیفیت خودرو ناشی از کسری قطعات و تولید خودروهای ناقص است.

فاطمی امین ادامه داد: از ابتدای خردادماه امسال با تعهدی که در بین مدیران ایران‌خودرو ایجاد شد، تولید خودروهای ناقص این خودروساز به حداقل رسید و شاهد درصد بالایی از عبور مستقیم خودروها از خط تولید این خودروسازان هستیم که در گذشته تنها به میزان ۱۰ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر موضوع تولید ناقص خودروها، بخشی از دلایل کاهش کیفیت خودروها به پلتفرم‌ها و قدیمی بودن آنها باز می‌گردد.

سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید خارج می‌شود

وزیر صمت بیان داشت: به طور نمونه خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و تیبا که سالیان سال از تولید آنها می‌گذرد به دلیل قدیمی بودن پلتفرم‌ها با مشکل کیفیت مواجه هستند و باید تولید آنها متوقف شود.

فاطمی امین با اشاره به افزایش تولید خودروی نظیر تارا از دو هزار دستگاه در سال گذشته به بیش از ۷۵ هزار دستگاه در سال جاری خاطرنشان کرد: با تولید این خودرو، تولید خودروهایی همچون سمند و پژو ۴۰۵ از خط خارج خواهد شد.

وی  تصریح کرد: در این زمینه نظرات سازمان ملی استاندارد فصل الخطاب است و هر تصمیمی که از سوی این سازمان در خصوص خودروهای تولید اتخاذ شود باید اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، سه خودرو سمند، تیبا صندوق‌دار و تیبا۲ به علت عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد، از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند.

تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در ایران‌خودرو

در ادامه، مدیرعامل ایران‌خودرو در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در این گروه صنعتی، گفت: براساس مصوبه شورای عالی استاندارد، ایران خودرو از سه ماه قبل اعلام کرده است که خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید خارج خواهند شد.

«مهدی خطیبی» تصریح‌کرد: در این زمینه، تعداد ۹ هزار دستگاه تعهد به تاکسیرانی داریم که براساس استانداردها و اقدامات سخت‌گیرانه‌ای که وجود دارد، به‌طور قطع این تعداد با کیفیت بهتری نسبت به تولیدات قبل عرضه خواهند شد.

تیرماه، خروج سمند از خط تولید

وی با اشاره به برنامه های جامع ایران خودرو در راستای طراحی و توسعه محصول متناسب با نیازهای بازار داخلی، خاطرنشان‌کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، امیدواریم ماه آینده خط تولید سمند در تبریز را با حضور وزیر صمت برای همیشه متوقف کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر این که اکنون خودروی ناقص در ایران خودرو تولید نمی شود و محصولات به صورت عبور مستقیم از خط تولید تحویل مشتریان می‌شود، گفت: اکنون ۲۶ هزار دستگاه خودروی دارای کسری قطعه در ایران خودرو وجود دارد که ۱۴ هزار دستگاه آن مربوط به محصول سورن در تبریز است که گزارش به صفر رسیدن آن نیز به‌زودی ارائه خواهد شد.

کاهش ۲۶ هزار دستگاهی تعهدات معوق

وی اظهار داشت: تعهدات معوق در سال گذشته در همین زمان ۳۲ هزار دستگاه بوده که در پایان اردیبهشت ماه به ۶ هزار دستگاه کاهش یافت که بخش اصلی آن مربوط به محصول سورن بوده که با همکاری پلیس راهور این تعداد تحویل مشتریان خواهد شد.

وی با اعلام این که در حال حاضر روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی کامل و بدون کسری به صورت پایدار در این مجموعه تولید می‌شود، از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید به روزانه ۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه خبر داد.

خطیبی افزود: هم زمان با اجرای طرح های تحول کیفیت محصولات ایران خودرو در قالب ۱۶۱ برنامه اصلی، افزایش تیراژ تولید در راستای پوشش تقاضای موجود در بازار نیز در دستور کار ویژه این شرکت قرار دارد و در همین راستا در روزهای آینده تیراژ تولید محصول تارا افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته به جز در مقاطعی معدود ایران خودرو همیشه تولید خودروی ناقص داشته است، عنوان‌داشت: در زمانی که وضعیت ایران خودرو مطلوب نبود، روزانه ۱۰۰ دستگاه و به عبارتی، پنج درصد از تولید روزانه به صورت عبور مستقیم و بدون کسری انجام می شد.

به گفته خطیبی، فرآیند عبور مستقیم تولید، علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی کیفیت، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات ایران خودرو را در زمینه فرآیند زنجیره تامین و نقدینگی حل می کند و از ایجاد زیان های مالی سنگین جلوگیری خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha