مردم محوری اولویت اصلی جشن‌های دهه کرامت در سیستان و بلوچستان است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مردم محوری اولویت اصلی جشن‌های دهه کرامت است گفت: باید از ظرفیت مردم و تشکل‌های مردمی در جشن‌های این دهه و ولادت امام رضا (ع) در استان استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین مسگرانی روز دوشنبه در نشست شورای برنامه ریزی دهه کرامت سیستان و بلوچستان اظهارداشت: براساس بخشنامه صادر شده از سوی شورای فرهنگ عمومی این استان مقرر شد برخی مکان ها، خیابان ها و یا مدرسه ای در صورت امکان در این ایام به نام امام رضا (ع) نامگذاری شود.

وی گفت: در جشنواره گرافیک رضوی نیز کارهای مهم و خوبی تولید شده که باید با همکاری شهرداری در سطح شهر و ادارات استان اجرایی شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه برادران اهل سنت بخصوص در سراوان ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند، افزود: امنیت، فرهنگ و بسیاری از موضوعات کشور از لطف و عنایت ائمه به خصوص امام رضا (ع) و خواهر بزرگوار ایشان است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: امسال برای پنجمین سال متوالی در ابتدای دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س)، میزبان پرچم متبرک آن حضرت و حضور خادمین در زاهدان خواهیم بود.

حجت الاسلام مهدی پودینه گفت: حدود ۳۷ برنامه شامل غبارروبی گلزار شهدا، حضور خادمین و پرچم متبرک در بیمارستان ها و عیادت از بیماران، حضور در مساجد، مکان های عمومی و نظامی، دیدار با خانواده شهدا، نیازمندان، زندانیان و غیره در طول دهه کرامت در زاهدان برگزار می شود.

وی افزود: همچنین جشن هایی ویژه دختران و دختران شهدا با حضور خادمین در تالار فردوسی زاهدان برگزار خواهد شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اجرای نذر شادی با هدف احساس مسئولیت مردم در ایام شادی اهل بیت (ع) نیز در این ایام  برنامه ریزی شده که همه مردم می توانند در این برنامه ها مشارکت داشته و از ظرفیت ادارات نیز باید در این زمینه استفاده کرد.

رییس دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: دهه کرامت دهه فجر آستان قدس است و از این ایام باید در تبلیغ این مکتب در کل عالم بخصوص ایران اسلامی بهره مند شد.

دادخدا خدایار افزود: کاروان‌های زیرسایه خورشید توسط شاخه جوانان آستان قدس راه اندازی شده و حدود ۱۲ سال است که در حال انجام می باشد و متشکل از مدیر اجرایی، روحانی، مداح و چند پرچم گردان است.

وی بیان کرد: هدف از تشکیل کاروان زیرسایه خورشید تبلیغ فرهنگ رضوی برای آشنایی بیشتر مردم با اهل بیت (ع)، اهتزار پرچم مطهر و شناسایی محرومین و رفع محرومیت است.

رییس دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در سیستان و بلوچستان گفت: از ۱۵ خرداد کاروان زیرسایه خورشید وارد چابهار و کنارک شده و سپس به نیکشهر، بنت، فنوج، سرباز، ایرانشهر، بزمان و دلگان رفته و برنامه هایی برگزار می کنند.

وی افزود: این کاروان سپس وارد زاهدان شده و بعد از اجرای چند برنامه محوری به زابل رفته و از آنجا راهی مشهد مقدس می شوند.

خدایار ادامه داد: ۲۰ کانون تخصصی و موضوعی داریم که هرکدام در طول این ایام برنامه هایی را در محله ها، مساجد و برخی مکان ها اجرا می کنند.

وی بیان کرد: در شب ولادت امام رضا (ع) در تمام مساجد زاهدان و حتی حاشیه شهر مولودی خوانی و جشن برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مراسم افتتاح بهسازی و ایزوگام سقف هزار خانه که در سیل کنارک آسیب دیده بود با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و حفر ۵۰ چاهک در سیستان با کمک جهاد کشاورزی در این ایام انجام می شود.

رییس دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: تاکید بیشتر بر حضور خود مردم است اما انتظار داریم تمامی دستگاه ها همکاری لازم را داشته و شب ولادت امام رضا (ع) زیارت امین الله و هر روز ساعت هشت صبح و هشت شب صلوات خاصه پخش شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: دهه کرامت یادآور بزرگوارانی است که ولی نعمت ایران اسلامی هستند.

مرتضی سلطانی نژاد افزود: امام رضا (ع) در این استان جایگاه خاصی دارد و مردم سیستان و بلوچستان ارادت خاصی به این امام رئوف دارند.

وی بیان کرد: دهه کرامت خاص مشهد، قم و شیراز نیست بلکه متعلق به همه مردم است و هیچ کوتاهی نباید در برنامه های مربوط به این دهه انجام شود.

وی گفت: امسال باید بیش از گذشته از ظرفیت فضای مجازی و مجموعه شاد آموزش و پرورش در معرفی دهه کرامت و انتشار سخنان و روایات ائمه به خصوص امام رضا (ع) و خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه (س) استفاده کرد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: شعر رضوی نیز به عنوان برنامه تکلیفی باید اجرایی شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha