تهران به مرکز فعال در حوزه دیپلماسی اقتصادی تبدیل شده است

تهران - ایرنا - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه و معاونت دیپلماسی اقتصادی کاملا مصمّم هستند تا از همه امکانات خود برای گسترش همکاری با کشورهای همسایه و سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای استفاده کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، مهدی صفری در نشست «ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه: چشم اندازها برای همکاری» که صبح روز دوشنبه برگزار شد، با بیان اینکه ایران، چشم انداز گسترده‌ای برای همکاری با سازمان BSEC و سازمان اکو در نظر گرفته است، گفت: ایران علاقه‌مند است که همکاری‌های خود را با سازمان همکاری اقتصادی سیاه  گسترش دهد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: وزارت امور خارجه و معاونت دیپلماسی اقتصادی کاملا مصمّم هستند تا از همه امکانات خود برای گسترش همکاری با کشورهای همسایه و سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای استفاده کند.

صفری اضافه کرد: تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه علیه ایران مانع از این شده که ما بتوانیم پتانسیل های بالقوه خود را بالفعل کنیم اما به‌رغم این فشارها و تحریم‌ها، تلاش کرده‌ایم که از ظرفیت‌های موجود، حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی با تأکید بر همکاری ایران با سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه به عنوان یک هدف بالقوه برای ایران، گفت: موقعیت ترانزیتی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و BSEC می‌تواند از ظرفیت‌های ایران در زمینه ترانزیت استفاده کند.

صفری با بیان اینکه ایران از نظر دسترسی به دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، ظرفیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: ما همچنین دسترسی خوبی به آسیای میانه داریم که می‌توان از این ظرفیت‌ها در همکاری‌های مشترک به نحو مناسب استفاده کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران برای گسترش همکاری‌ها با سازمان اکو و سازمان BSEC نیز از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است و می‌تواند در حوزه انرژی، تجارت، ترانزیت، گردشگری و محیط زیست همکاری‌های خوبی داشته باشد و خوشبختانه این رویکرد مورد استقبال شرکای ما نیز قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این روزها تهران به یک مرکز فعال در حوزه دیپلماسی اقتصادی تبدیل شده است و سازمان BSEC نیز می‌تواند روی گسترش همکاری‌ها با ایران حساب ویژه‌ای داشته باشد.

همچنین لازار کومان سکو دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه نیز در ادامه این همایش اظهار داشت: ما در حوزه‌هایی مثل تجارت، بانک داری، تامین مالی، انرژی، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و گردشگری با ایران همکاری داشته‌ایم. از علاقه و توجه ایران برای گسترش همکاری‌ها با این سازمان نیز سپاسگزاریم و رویداد امروز، اولین مراسم در سی سالگی BSEC است.

کومان سکو ادامه داد: برخی از رویدادهای دلخراش در منطقه اختلال‌هایی را در روند برخی از فعالیت‌ها و همکاری‌ها ایجاد کرده است که امیدواریم خردورزی در منطقه حاکم شود.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه با تأکید بر اینکه امیدوارم از کشته شدن بیشتر انسان‌ها در منطقه جلوگیری شود، گفت: وقت آن رسیده است که خشونت، فشار و رنج مردم متوقف شود. تحولات کنونی به اقتصاد صدمه منطقه زده است لذا توجه به محیط زیست به نفع کل منطقه است و ما نیاز فوری به بازیابی محیط زیست داریم.

وی با بیان اینکه سازمان BSEC در طول سه دهه گذشته به موفقیت‌های قابل توجهی رسیده و امروز نگاه ما به آینده است، اضافه کرد: این سازمان ابزار خوبی برای همکاری‌های منطقه‌ای است؛ منطقه‌ای که دچار چالش‌های خاص خود است. ما در منطقه خودمان به مانند سایر مناطق با چالش‌هایی مواجه هستیم و مهم است که با خردورزی بر این چالش‌ها حاکم شویم.

در ادامه این نشست، خسرو ناظری دبیر کل اکو با هم گفت: سازمان اکو مانند دیگر سازمان‌های همکاری‌های منطقه‌ای، به دنبال اهداف اقتصادی و اهداف توسعه پایدار برای کشورهای عضو خود است و ما به‌رغم شیوع گسترده کرونا توانستیم نشست سران کشورهای عضو اکو را در عشق‌آباد برگزار کنیم.

دبیر کل اکو با بیان اینکه ما به دنبال توسعه همکاری‌ها بین کشورهای عضو اکو هستیم، اضافه کرد: برخی کشورهای عضو اکو و سازمان BSEC به مانند ترکیه مشترک هستند و این ظرفیت خوبی را برای همکاری‌ها فراهم می‌کند.

دبیر کل اکو اظهار کرد: کشورهای عضو این دو سازمان (اکو و BSEC) از پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و همکاری‌ها بین این دو سازمان در زمینه حمل و نقل و کریدور می‌تواند باعث اتصال کشورهای عضو و منطقه غرب و شرق آسیا به آسیای میانه، قفقاز، اروپا و شرق اروپا شود و باید بین کشورهای عضو این دو سازمان همکاری‌های خوبی صورت بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha