۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۳
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 84772131
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گزارش مدیران گنبدی از روند پرداخت تسهیلات و ایجاد اشتغال در ۱۴ ماه گذشته
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدماتی گنبدکاووس با ارائه گزارشی، میزان پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و فرصت‌های شغلی ایجاد شده در این شهرستان مرزی را طی سال گذشته و ۲ ماهه نخست امسال تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این عده از مدیران گنبدی روز دوشنبه در جلسه کارگروه اشتغال که با حضور فرماندار ویژه و سایر روسای ادارات و نهادهای اجرایی، خدماتی و بانک‌های این شهرستان برگزار شد، به بیان برخی موانع و مشکلات ایجاد اشتغال از جمله سخت‌گیری بانک‌ها در اخذ وثیقه جهت پرداخت تسهیلات نیز پرداختند.

به گفته محمدرضا میرنیا معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار ویژه گنبدکاووس تعهد اشتغال این شهرستان درسال ۹۹ تعداد چهار هزار و ۹۰۷ شغل بود که با تلاش دستگاه‌های اجرایی و خدماتی، کارآفرینان و بخش خصوصی ۹۹ درصد آن محقق شد.

رییس اداره بهزیستی گنبدکاووس در این جلسه گفت: تعهد اشتغال این اداره در سال گذشته ۱۵۷ نفر بود که با تلاش‌های انجام شده و همراهی واحدهای تولیدی و صنفی و با پرداخت ۶۷ میلیارد ریال تسهیلات ار محل بند ب تبصره ۱۶ برای تمامی آنها فرصت شغلی ایجاد شد.

مسلم نوروزی با تاکید برضرورت حفظ اشتغال ایجاد شده، افزود: قرار است طی روزهای آینده برای ۲۰ نفر دیگر از جامعه هدف بهزیستی گنبدکاووس با پرداخت تسهیلات حدود ۲۰ میلیارد ریالی بنیاد برکت، فرصت شغلی ایجاد شود.

وی، سخت گیری بانک‌ها برای اخذ وثیقه پرداخت تسهیلات و حمایت نکردن از معتادان بهبود یافته برای بهره‌مندی از تسهیلات اشتغالزایی را از مهمترین موانع پیشروی بهزیستی گنبدکاووس درحوزه اشتغال ذکر کرد.

رییس اداره کمیته امداد منطقه ۲ گنبدکاووس (داشلی برون) هم در این جلسه گفت: سال گذشته از محل تسهیلات ۲۲۰ میلیارد ریالی بند ب تبصره ۱۶ و ۲۲ میلیارد ریالی تبصره ۱۸ و ۲۰ میلیارد ریالی صندوق امداد ولایت متعلق به کمیته امداد در مجموع برای حدود ۴۰۰ نفر از مددجویان زیرپوشش این نهاد یا  فرزندان آنها فرصت شغلی ایجاد شد.

محسن خداپرست افزود: کمیته امداد درصورتی که کارفرمایی اقدام به جذب مددجویان یا فرزندان آنها را تا سه سال نماید، این نهاد از ۲ تا چهار سال حق بیمه کارفرما را برحسب مناطق محروم و کم برخودار بودن محل سکونت، پرداخت و یا بابت بکارگیری هر نفر تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌کند.

رییس اداره کمیته امداد منطقه یک گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: این اداره درسال گذشته از محل تسهیلات بند ب تبصره ۱۶ مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال و از محل منابع صندوق امداد ولایت حدود ۱۲ میلیارد ریال برای ایجاد افزون بر ۵۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان و فرزندان آن پرداخت کرد.

علیرضا کریمیان افزود: امسال برای کمیته امداد منطقه یک گنبدکاووس ۵۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی برای ایجاد هزار و ۵۶ فرصت شغلی پیش بینی که تاکنون ۱۰۱ میلیارد ریال آن ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: در ۲ ماه نخست امسال تعدادی پرونده اشتغال برای دریافت تسهیلات به مبلغ ۳۱ میلیارد ریال به بانک‌های عامل ارسال شده است.

کریمیان ادامه داد: ایجاد فرصت‌های شغلی از منابع پیش بینی شده برای مددجویان زیرپوشش کمیته امداد یا فرزندان آنها است و سایر ادارات و نهادها نباید از این نهاد توقع ایجاد اشتغال برای سایر افراد جامعه را داشته باشند. 

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز در این جلسه از پیش بینی هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات درچند حوزه از جمله مکانیزاسیون، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گیاهان دارویی و تامین سرمایه در گردش به واحدهای دام و طیور برای این مدیریت درسال جاری خبر داد. 

حبیب الله زارع گفت: باتوجه به افزایش چند برابری قیمت کالاها وخدمات، نهاده‌ها و تجهیزات و اداوت بخش کشاورزی، این تسهیلات با اولویت حفظ اشتغال موجود به متقاضیان این بخش پرداخت می‌شود.

همچنین رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس نیز گفت: این اداره درسال گذشته ۱۰۰ درصد تعهد ۴۲۸ نفری اشتغال را در حوزه های بوم گردی، گردشگری و صنایع دستی محقق کرد.

مریم آق آتابای افزود: با اینکه گنبدکاووس درحوزه صنایع دستی هنرمندان زیادی دارد اما از داشتن بازارچه صنایع دستی محروم است که باید با همراهی ادارات و نهادها این مهم تحقق یابد.

وی اضافه کرد: تعهد اشتغال امسال میراث فرهنگی گنبدکاووس ۳۵۹ شغل است که تاکنون برای ۴۶ نفر فرصت شغلی ایجاد و در سامانه مربوطه ثبت شده است.

آق آتابای همچنین خواستار حمایت بیشتر از واحدهای بوم گردی روستایی و پرداخت تسهیلات به متقاضیان راه اندازی این واحدها شد و گفت: از یک سال پیش تاکنون تسهیلاتی به این بخش داده نشده است.

رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس هم در این جلسه از عدم شغل دانستن فعالیت مربیان ورزشی گلایه کرد و گفت: ۴۸۰ مربی در رشته‌های مختلف ورزشی در این شهرستان مشغول فعالیت بوده و درآمد متوسطی دارند.

علی عرفانیان افزود: درصورتی که فعالیت مربیان ورزشی نیز جزو مشاغل حمایتی محسوب گردد، آمار ایجاد اشتغال گنبدکاووس افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، وزارت ورزش و جوانان این موضوع را از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درحال پیگیری دارد.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha