۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۹
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 84772181
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چاقی و بی‌تحرکی از مهمترین عوامل خطرساز بروز دیابت

اهواز - ایرنا - یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: افزایش وزن و بی‌تحرکی از مهمترین عوامل خطر ساز بروز و یا تشدید بیماری دیابت هستند.

دکتر مهرنوش ذاکرکیش روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: عوامل ژنتیکی ، افزایش سن، سابقه دیابت بارداری، بیماری قلبی، عروقی، افزایش فشار خون، چربی، استرس و مصرف برخی داروها از جمله کورتون‌ها نیز در بروز و یا تشدید دیابت نقش مهمی دارند.

وی دیابت را به چهار نوع تقسیم بندی کرد و گفت: در نوع یک ترشح انسولین به شکل مطلق یا نسبی کاهش می یابد که بیشتر در گروه کودکان، نوجوانان و افراد لاغر رواج دارد و برای ادامه زندگی به انسولین نیاز پیدا می‌کنند.

ذاکرکیش ادامه داد: دیابت نوع ۲ به گونه‌ای است که برای کنترل قند خون عملکرد سلولی های پانکراس افزایش می یابد، بنابراین انسولین به میزان بیشتر از حد معمول ترشح می شود و مقاومت به این ماده به وجود می آید، اما پس از مدتی سلول های بتای پانکراس خسته و اختلال در ترشح انسولین نیز ایجاد می‌شود که افراد بالغ و چاق را درگیر می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: در مرحله اولیه داروهای کاهنده قند خون جواب می دهند اما در زمان اختلال در ترشح انسولین، کاهش وزن فرد شروع شده و فقط به انسولین برای کنترل قند خون جواب می دهند.

ذاکر کیش توضیح داد: دیابت بارداری که به دلیل ترشح هورمون های جفت در این دوران بروز می کند و پس از آن به حالت عادی بر می گردد، دیابت های ثانویه نیز به علت بیماری های پانکراس یا غدد و مصرف برخی داروها ایجاد می شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم درخصوص علایم دیابت بیان کرد: این بیماری در مرحله اولیه ممکن است ماه‌ها و سال ها بدون نشانه باشد اما به مرور نشانه هایی از جمله پرنوشی، پرادارای، پرخوری، ضعف، بی حالی، کاهش انرژی، کاهش وزن و کند بهبود یافتن زخم ها تظاهر می‌یابد.

وی به عوارض دیابت اشاره کرد و افزود: این بیماری بر روی عروق کوچک موجود در شبکیه چشم، کلیه و عروق تغذیه کننده اعصاب اثر می گذارد و علایم چشمی، کلیوی و درد شدید پاها می‌شود و همچنین عوارض قلبی عروقی را نیز به دنبال دارد.

ذاکر کیش در زمینه درمان این بیماری گفت: فعالیت بدنی کافی و ورزش های مناسب و رژیم غذایی مناسب در دیابت های نوع یک و ۲ لازم است اما دیابت نوع یک برای درمان نیاز به انسولین دارد اما در دیابت نوع ۲ در مراحل اولیه از یکسری داروهای کاهنده قند خون برای کنترل استفاده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha