درخواست کشورها برای تامین ۱.۵ میلیون تُن گندم از هند

تهران- ایرنا - دولت هند اعلام کرد، چندین کشور که در جریان حمله نظامی روسیه به اوکراین با کمبود مواد خام رو به رو شدند درخواست تامین ۱.۵ میلیون تُن گندم به هند ارسال کرده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، یک مقام دولتی هند که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با خبرنگاران گفت بیش از ده ها کشور برای تامین بیش از ۱.۵ میلیون تُن گندم درخواست دادند و دولت هند در حال بررسی این موضوع است.

این مقام دولتی که در این تصمیم نقش دارد، افزود: «هند مشتاق است تا به کشورهای آسیب پذیر و هر کشوری که نیاز به گندم دارد کمک کند.» بیشترین درخواست از سوی بنگلادش است که خریدار همیشگی گندم هند بوده است.

رئیس واحد هندی شرکت تجاری جهانی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد برای بنگلادش گندم هندی دستکم ۳۰ درصد ارزان تر از تهیه گندم از سایر کشورها تمام می شود و از نظر زمانی هم تنها یک هفته لازم است تا محموله گندم از هند به بنگلادش برسد. پیش تر این کشور درخواست گندم های وارداتی را که قرار بود با قیمتی بالاتر به داکا برسد، لغو کرد. 

بنگلادش ۴ میلیون تُن گندم تا ماه مارس ۲۰۲۲ وارد کرده که در مقایسه با سال گذشته که ۱.۲ میلیون تن گندم خریداری کرده بود، افزایش چشمگیری است. 

از سوی دیگر علاوه بر بنگلادش، مصر به عنوان بزرگترین وارد کننده گندم جهان درخواست تامین ۵۰۰ هزار تُن گندم را از طریق کانال های دیپلماتیک با هند مطرح کرده است. 

جامائیکا و چندین کشور آسیایی نیز در میان خریداران گندم هند به چشم می خورند. 

برپایه این گزارش هند از سوی برنامه غذای سازمان ملل متحد نیز درخواست تامین گندم برای کشورهایی از جمله اوگاندا و اتیوپی را نیز دریافت کرده است.

هند که پیش از این صادرات خصوصی گندم را ممنوع کرده بود، برخی درخواست های خاص از دولت های خارجی را مورد بررسی قرار می دهد. 

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین بسیاری از کشورهای جهان با مشکلات جدی کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت ها رو به رو شدند. 

 کارشناسان معتقدند از زمان آغاز سال جدید میلادی هزینه گندم افزایش بیش از ۶۰ درصدی داشته است. به گفته آنها این افزایش به دلیل درگیری بین روسیه و اوکراین بوده که تقریبا یک سوم از صادرات جهانی گندم را تامین می کند.

در فصل برداشت ۲۰۲۲-۲۰۲۱ میلادی که از ژوئیه سال گذشته آغاز شد، گندم روسیه ۱۶ درصد و گندم اوکراین ۱۰ درصد از صادرات این محصول در جهان را تشکیل می داد. اما جنگ باعث ممنوعیت صادراتی دو کشور شد. در فوریه، روسیه صادرات همه دانه های (گندم، چاودار، جو و ذرت) به خارج از اتحادیه اقتصادی اورسیا را تا ۳۰ ژوئن ممنوع کرد و در عین حال اوکراین تنها بندر خود در اودسا را تعطیل کرده است.

تحریم های ضد روسیه، شرکت های بین المللی را وادار کرده روابط تجاری بلندمدت خود را با روسیه قطع و این کشور را ترک کنند که باعث اختلال در زنجیره عرضه شده است.

گذشته  از این به دنبال تصمیم مسکو برای منع صادرات، قزاقستان نیز محدودیت های خود را اعمال کرد. اوایل ماه جاری هند صادارت گندم را لغو کرد و گفت «امنیت غذایی در هند، کشورهای همسایه و دیگر کشورهای آسیب پذیر در خطر است».

بعد از انتشار اخباری از دهلی نو معاملات گندم در شیکاگو افزایشی ۶ درصدی داشت و به ۱۲.۴۷ دلار در هر بوشل (واحد اندازه گیری گندم) رسید که بالاترین نرخ در دو ماه گذشته بود. قیمت گندم در اروپا نیز به رقم بی سابقه ۴۶۱ دلار در هر تن افزایش یافت.  

بحران غلات در سراسر جهان حس می شود اما تاثیر آن در آفریقا که به صادرات از منطقه دریای سیاه برای تامین ۹۰ درصد نیاز خود متکی است، محسوس تر بوده است.

پیش تر آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره خطر فقر و گرسنگی به دلیل اوضاع کنونی در بازار گندم جهان هشدار داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha