به گزارش روز سهشنبه ایرنا از سازمان تامین اجتماعی، محمد محمدی اظهار داشت: ارتباط بیمهای و پرداخت حق بیمه، شرط اصلی برای ارائه انواع خدمات بیمهای و درمانی به بیمهشدگان تأمیناجتماعی و افراد تحت تکفل آنان است و سوابق بیمهای هر فرد در واقع کارنامه روزهای بیمهپردازی او به سازمان تأمیناجتماعی است که به هنگام برقراری و ارائه خدمات مختلف بیمهای در کنار نرخ حق بیمه پرداختی، مبنای اصلی برقراری و ارائه خدمات کوتاه مدت و بلندمدت بیمهای و محاسبه مبلغ قابل پرداخت است.
وی ادامه داد: در مورد هر فرد شاغل در یکی از کارگاههای مشمول قوانین کار و تأمیناجتماعی، کارفرما مکلف است صورت مزد، حقوق و حق بیمه مربوطه را در مهلت قانونی و طبق ترتیبات پیشبینی شده در قانون تأمیناجتماعی، به صورت ماهانه محاسبه و به شعب سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.
محمدی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۳۹ قانون تأمیناجتماعی، مهلت قانونی برای تحویل فهرست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد است و کارفرمایان مکلف هستند، حق بیمه کارگران و شاغلان را در مهلت قانونی به سازمان تأمیناجتماعی پرداخت کنند. با پرداخت حق بیمه ماهانه، برای هر فرد بیمهشده، سابقه بیمهپردازی ایجاد شده و این سوابق در بانکهای اطلاعاتی این سازمان نگهداری میشود.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی با طرح این پرسش که «چرا سابقه بیمه برای بیمهشدگان مهم است» افزود: سابقه بیمه به منزله ماهها و سالهای پرداخت حق بیمه است که ملاک ارائه تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به بیمهشدگان قرار میگیرد؛ به عنوان نمونه برای پرداخت هدیه ازدواج به بیمهشدگان اجباری، داشتن حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمهپردازی نیاز است یا برای احراز شرایط بازنشستگی، برحسب شرایط مقرر در ماده ۷۶ قانون تأمیناجتماعی، داشتن حداقل مشخصی از سابقه بیمهپردازی نیاز است.
سابقه بیمه به منزله ماهها و سالهای پرداخت حق بیمه است که ملاک ارائه تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به بیمهشدگان قرار میگیرد
محمدی با اشاره به اهمیت موضوع سوابق بیمهپردازی، توصیه کرد: همه بیمهشدگان با ثبتنام در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی به نشانی ES.TAMIN.IR سوابق بیمهای خود را به صورت مرتب بررسی کنند.
وی افزود: بیشتر کارفرمایان مرتبط با این سازمان، خوشحساب و متعهد بوده و حق بیمه کارگران را در موعد مقرر پرداخت میکنند ولی گاهی مشاهده میشود که برخی کارفرمایان در پرداخت حق بیمه کارگران کوتاهی کرده و یک یا چند ماه حق بیمه برای بیمهشدگان پرداخت نشده و در میان سوابق بیمهای بیمهشدگان، خلاءهایی ایجاد و این در صورتی است که کارگر در آن مقطع در محل کار شاغل بوده و مزد یا حقوق یا حقالزحمه دریافت کرده است.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: این گروه از بیمهشدگان میتوانند برای بازیابی سوابق آن ماه یا ماههایی که حق بیمه آن پرداخت نشده، به صورت قانونی اقدام کنند. در واقع این افراد با مراجعه به شعب تأمیناجتماعی، مدارک و مستنداتی که حاکی از اشتغال و دریافت مزد یا حقوق یا حقالزحمه در آن مقاطع باشد را به شعبه ارائه داده و فرم ادعای سابقه را تکمیل میکنند.
وی اضافه کرد: اکنون در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان نیز بخش اعتراض به سوابق فعال شده و بیمهشدگان بدون مراجعه به شعبه، درخواست خود را در این زمینه ارائه دهند. این درخواستها و مدارک و مستندات ارائه شده در شعب تأمیناجتماعی در کمیته رسیدگی به ادعای سوابق بررسی و در صورت تأیید ادعای بیمهشده، میزان حق بیمه با رعایت مقررات جاری محاسبه و به کارفرما ابلاغ و پس از طی مراحل قانونی مدت مورد تأیید کمیته، جزو سابقه بیمه شده منظور میشود.
محمدی تأکید کرد: مقرر شده است، پس از ثبت اعتراض بیمهشدگان در مورد سوابق ناموجود، سازمان تأمیناجتماعی ظرف ۲ ماه، پس از رسیدگی فنی و کارشناسی، پاسخ پذیرش یا رد ادعای سابقه بیمهشده را اعلام کرده و در صورت تأیید و احراز اشتغال بیمه شده در روزهای ادعایی در کارگاه، موضوع به کارفرما برای پرداخت حق بیمه موردنظر ابلاغ شود و پس از طی مراحل قانونی، سوابق ماههایی که بیمهشده در کارگاه اشتغال داشته اما حق بیمه مربوط به آن ماهها پرداخت نشده، در کارنامه سوابق بیمه فرد بیمهشده، ثبت خواهد شد.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی تصریح کرد: سوالی که در اینجا مطرح میشود، این است که آیا بیمهشدگان برای ماههایی که کارکرد نداشتهاند و به تبع آن، حق بیمه آنان نیز در آن روزها پرداخت نشده و میان سوابق بیمهای آنها فاصله ایجاد شده است، خود میتوانند مستقیم مبالغ حق بیمه را پرداخت کنند تا سابقه بیمه برای آنها منظور شود؟
امکان تکمیل سوابق برای ماههای بدون کارکرد وجود ندارد
وی توضیح داد: امکان تکمیل سوابق برای ماههای بدون کارکرد وجود ندارد. این امکان صرفاً برای کسانی وجود دارد که در آن مقطع که برای آنها سابقه ایجاد نشده است، کار میکرده و کارفرما به هر دلیل، حق بیمه آنها را در مهلت مقرر قانونی پرداخت نکرده است و مدارکی دال بر اشتغال مانند فیش حقوقی، حکم کارگزینی یا هر مدرکی که اثبات میکند برای کارفرمای مدنظر کار کردهاند را در اختیار داشته باشند و این مدارک را به همراه مشخصات کارفرما و کارگاه به ضمیمه فرم ادعای سابقه به شعب تأمیناجتماعی ارائه یا در سامانه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی ثبت کنند.
محمدی گفت: صرفاً افرادی میتوانند برای تکمیل سابقه بیمه اقدام کنند که در ماههایی که برای آنها حق بیمه پرداخت نشده است، حتماً در کارگاه مورد ادعا شاغل بوده باشند، البته یک استثناء هم داریم؛ آن هم مربوط به افرادی است که بالای ۶۰ سال سن و دارای سابقه بیمه کمتر از ۱۰ سال هستند و میخواهند با استفاده از قانون خاص تصویب شده برای این افراد، از مستمری بازنشستگی بهرهمند شوند. این گروه از افراد میتوانند در صورت تمایل شخصی خود، سوابق بیمهپردازی خود را تا سقف ۱۰ سال با پرداخت یک جای حق بیمه روزهای باقیمانده تا ۱۰سال، تکمیل کنند تا مطابق مقررات مستحق دریافت مستمری بازنشستگی از سازمان تأمیناجتماعی شوند.
وی یادآور شد: با عنایت به صدور بخشنامه در شهریور سال ۹۹ از سوی سازمان تأمیناجتماعی برای بیمهشدگانی که به دلیل ماهیت شغلی خود بهصورت کسری از ماه در کارگاههای مشمول قانون تأمیناجتماعی اشتغال به کار دارند مانند منشی مطب پزشکان و معلمان امکان تکمیل سوابق بیمهپردازی در روزهای جاری اشتغال پس از عقد قرارداد، به طور اختیاری فراهم شده است.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی گفت: این گروه از بیمهشدگان میتوانند برای اطلاع از ضوابط و مقررات مربوط به تکمیل سوابق کسری از ماه - که البته فقط در مورد ماههای پس از انعقاد قرارداد امکانپذیر خواهد بود - بخشنامه مرتبط با این موضوع را از سایت سازمان دریافت و مطالعه و با عقد قرارداد، نسبت به تداوم بیمهپردازی خود به صورت کامل اقدام کنند.
محمدی توصیه کرد: بیمهشدگان بهصورت منظم به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه و سوابق بیمهای خود را مشاهده و بررسی کنند همچنین افراد در مقاطعی که به هر دلیل اشتغال ندارند، حسب مورد با انعقاد بیمه اختیاری یا بیمه مشاغل آزاد، بیمهپردازی خود را ادامه دهند تا میان سوابق بیمهای آنها فاصلهای ایجاد نشود همچنین هریک از بیمهشدگان میتوانند با شمارهگیری #۱۴۲۰*۴* و ارسال شماره ۲ و در نهایت ارسال شماره ملی آخرین سابقه ماه قبلی خود را با مقدار کارکرد روزانه و دستمزد ماهیانه دریافت کنند.
نظر شما