انتقاد مدیر محیط زیست خراسان شمالی از نبود مصوبه برای احیای رودخانه اترک

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تا کنون هیچ اعتباری برای کارگروه احیای رودخانه اترک در استان مصوب نشده است اما تلاش داریم اقدامات خوبی برای احیای این رودخانه انجام شود.

رضا شکاریان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود اهمیت حفاظت از منابع آب و بروز مشکلات فراوان در حوزه تامین آب کشاورزی حوزه اترک در عمل مصوبه خاص قابل اجرا برای مساله احیا رودخانه اترک نداشتیم و این کارگروه در حاشیه قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: کارگروه احیا رودخانه اترک به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و انجام تغییرات در سطوح مدیریتی استان برای مدتی تشکیل نشده است و تلاش این اداره کل برآن است تا به زودی این کارگروه فعالیت خود را از سر گیرد.

وی تصریح کرد: کارگروه احیا رودخانه اترک که در سال ۹۹ به پیشنهاد محیط زیست تشکیل و در نیمه دوم همان سال به پیشنهاد معاونت وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری با کارگروه حفاظت از منابع آب استان ادغام شد. 

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به رهاسازی فاضلاب به رودخانه اترک گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر بر کیفیت آب موجود در رودخانه است که اقدام به پایش منابع آب رودخانه به صورت فصلی کرده و نتایج آن را به سازمان محیط زیست و در صورت لزوم به مراجع نظارتی استان ارائه می دهد.

شکاریان با بیان اینکه چنانچه آب آلوده باشد پس از منشا یابی آن اقدامات قانونی لازم انجام می شود افزود: با توجه به قرار گیری طول مسیر رودخانه در مجاورت سکونتگاه ها در تمام طول مسیر بیش از ۲۰۰ کیلومتر رودخانه اترک در خراسان شمالی، فاضلاب انسانی و پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بجنورد و گاهی به ندرت پساب واحدهای صنعتی وارد رودخانه می شود. 

وی اظهار داشت: البته اگرچه به لحاظ استانداردهای محیط زیست ورود پساب تصفیه شده در حدود استانداردهای لازم محیط زیست به رودخانه به عنوان یک محیط پذیرنده می تواند صورت پذیرد اما اگر از این آب برای مصارف کشاورزی استفاده شود غیرمجاز محسوب شده و دستگاه های متولی مانند جهادکشاورزی و وزارت بهداشت باید به عنوان متولیان سلامت و امنیت غذایی جامعه به این موضوع ورود کنند.

شکاریان گفت: علاوه بر این وجود اراضی کشاوری زیاد در حریم و اطراف رودخانه باعث شده تا زه‌آب کشاورزی که کود و سموم شیمایی باقی مانده دارد در سطح خاک و گیاه است به رودخانه وارد و سبب آلودگی آب رودخانه شود که در این زمینه نیز با جهاد کشاورزی جلسات متعدد برگزار و خواستار کاهش استفاده از سموم و کود در اراضی کشاورزی اطراف رودخانه شده ایم و جهادکشاورزی نیز اقداماتی در خصوص جایگزینی روش های ارگانیک مبارزه با آفات و عدم استفاده از کودهای شیمایی انجام داده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست در مواردی که پساب غیر استاندارد و فاضلاب خام به رودخانه وارد شود برابر ضوابط اقدام به شکایت قضایی خواهد کرد خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر چندین پرونده قضایی برای برخی صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی که اقدام به رهاسازی غیرمجاز فاضلاب کرده اند، تشکیل داده و احکام قضایی مناسبی هم صادر شده است.

رودخانه اترک از دامنه های جنوبی ارتفاعات هزار مسجد در حدفاصل شهرستان های قوچان و چناران سرچشمه می گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی وبخش های میانی شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب های حاشیه دریای خزر (تالاب آلاگل) می ریزد. 

براساس این حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha