شوینده‌ها، عامل کف روی رودخانه اترک خراسان‌شمالی است

بجنورد-ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: افزایش میزان شوینده‌ و ضدعفونی کننده ها در آب سبب ایجاد کف در رودخانه اترک در محدوده روستای «بابا امان» شهرستان بجنورد است.

حسین هراتی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اخیرا در سطح آب رودخانه اترک در محدوده روستای بابا امان شهرستان بجنورد کف زیادی مشاهده می شود که عامل آن افزایش حجم مواد شوینده و ضدعفونی کننده در آب است.

وی افزود: مواد شوینده از طریق پساب تصفیه خانه که در رودخانه رها شده، وارد آب می شود و در برخی فصول از سال شاهد کف بیشتری بر روی سطح آب هستیم.

هراتی خاطرنشان کرد: کف بر روی سطح آب در تمام طول سال در این رودخانه وجود دارد اما گاهی اوقات به دلیل مصرف زیاد شوینده ها و عملکرد نامناسب مقطعی تصفیه خانه میزان کف بیشتر می شود و تغییر جریان ارتفاعی رودخانه در طول مسیر نیز باعث دید بصری این پدیده می شود.

وی درباره تاثیر مواد شوینده بر زیستمندان در رودخانه گفت: ورود این حجم از مواد شوینده در آب با توجه به تلاقی رودخانه بش قارداش و رودخانه چنارانشهر با پساب تصفیه خانه تاثیر محسوس بر روی زیست مندان رودخانه ندارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: با کاهش دبی روخانه به یقین میزان خودپالایی رودخانه هم کاهش خواهد یافت از این رو آلایندگی ها در زیستمندان تاثیر خواهد داشت اما اکنون این میزان از شوینده ها برای ماهی ها و سایر زیست مندان جای نگرانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رودخانه اترک با ۵۳۵ کیلومتر طول پنجمین رودخانه بلند کشور محسوب می‌شود که سر راه سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان قرار دارد و این روزها به دلیل خشکسالی و گاها ورود فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و سموم کشاورزی به داخل آن با خطر آلودگی مواجهه شده است.

این رودخانه مهمترین رودخانه شمالشرق کشور است که به دریای خزر می ریزد، چهار سد بر روی سرشاخه های این رودخانه در استان خراسان شمالی ساخته شده و در انتها در استان گلستان سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی گل را مشروب می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha