تمرکز بر مسایل راهبردی،‌تغییر ساختارها و تحرک مدیریتی؛ سه شاخص‌ عملکردی وزارت علوم

تبریز- ایرنا- رییس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمرکز بر مسایل راهبردی و بنیادی، تغییر ساختارها و تحرک مدیریتی را سه شاخص عملکردی در این وزارتخانه در دولت سیزدهم عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه علم و آموزش ایرنا، علی اکبر فامیل کریمی در سومین روز از اجلاس روسای دانشگاه ها در تبریز گفت: در دولت سیزدهم و مجموعه وزارت علوم اتفاقات بزرگی رخ داده است. تمرکز بر مسایل راهبردی و بنیادی، تغییر ساختارها و تحرک مدیریتی سه شاخصی هستند که در فضای مدیریتی در این وزارتخانه رخ داد. جریان های معلوم الحال و منتسب به جریان های معاند در حال برنامه ریزی علیه وزارت علوم بودند که با این سه محور از این چالش عبور کردیم.

وی افزود: دولت سیزدهم، دولتی است که با راهبردهای جدید ترسیم شده است از این رو به عنوان نخستین قدم در حراست وزارت علوم، بیانیه گام دوم را در دستور کار قرار دادیم. زمانی که از وزیر علوم حکم دریافت کردم، تاکید جدی داشت که مرکز حراست وزارت علوم در امر صیانت توجه جدی داشته باشد.

رییس مرکز حراست وزارت علوم خاطرنشان کرد:  این مرکز از سه جهت سلبی، سلبی - ایجابی و ایجابی عمل می کند. در بخش سلبی همه اقدامات در محدودیت ها ‌و ممنوعیت ها وجود دارد و در فرآیند امنیت و حراست مبحث قابل توجهی است.

فامیل کریمی یادآور شد:‌ بخش دیگر فعالیت مرکز حراست وزارت علوم در حوزه ترکیبی، سلبی و ایجابی است و از میان بر همه آنها باید عبور کرد تا حراست و صیانت مقبول انجام داد. همچنین بخش دیگر، حراست ایجابی است. آنچه در احکام وزیر علوم به بنده ابلاغ شد، مبنی بر ایجابی شدن بستر همه جهت گیری ها بود.

وی ادامه داد: بیشتر افراد فعال در وزارت علوم از جامعه نخبگان هستند و هر جا نگاه صیانتی را کنار بگذاریم، ضرر کرده ایم. در هشت ماه گذشته از نگاه حراست، چالش هایی داشتیم. به طور طبیعی در پایان هر دولت، با بهم ریختگی هایی مواجه هستیم. بخشی از این بهم ریختگی ها عادی به نظر می رسد اما بخش دیگر قاعده مند شده است که در این صورت، عبور از آن سخت است.

رییس مرکز حراست وزارت علوم به اجرای قانون همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی اشاره و تصریح کرد: برای اجرای این قانون دو راهکار درآمدهای اختصاصی و فروش املاک مطرح شد.  وزارت علوم درآمد اختصاصی چندانی ندارد که از عهده این قانون سنگین برآید، در خصوص فروش املاک، حوزه های نظارتی نمی تواند به این راحتی و در یک بازه زمانی ۶ ماهه تا یک ساله این اقدام را انجام داد. این موضوع، چالشی بود که دشمن به آن توجه کرد و جریان های معلوم الحال روی آن تمرکز کردند تا چالشی ایجاد کنند.

 فامیل کریمی تاکید کرد: روسای دانشگاه ها تاب آوری و مدیریت سختی را در اجرای قانون همسان سازی به کار گرفتند و روزهای پر تلاشی را پشت سر گذاشتندو اداره می کنند که باید در این خصوص به روسای دانشگاه ها  نمره ۲۰ داد.

وی همچنین درباره حضوری شدن دانشگاه ها گفت: تصمیم نظام مبنی بر حضوری شدن بود اما با مخالفت جریان های معاند مبنی بر غیرحضوری شدن مواجه شدیم. وقتی تصمیم نظام مبنی بر غیرحضوری به دلیل تلفات بالای کرونا بود همان اتاق فکر تاکید بر حضوری شدن دانشگاه ها داشتند. 

 رییس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در نشست روسای دانشگاه ها که سال گذشته برگزار شد، همه به یک وحدت رویه رسیدند و دشمن به اهلیت روسای دانشگاه ها پی برد.

فامیل کریمی خاطرنشان کرد: شوراهای صنفی یک ساختار قانونی است که باید بر اساس قانون شکل بگیرد و یک تشکل خوش خیم است که جریانی مریض که ریشه در اتاق فکر معاندین دارند، سعی کردند این ظرفیت و جریان خوش خیم را بدخیم کنند.

وی درباره عفاف و حجاب دانشگاه ها هم اظهار داشت: قبل از آغاز دانشگاه ها، در شبکه های مجازی با موضوعی مواجه بودیم و جعبه ابزاری در شبکه مجازی تحت عنوان بیانیه ایجاد کردند و بعد از شروع دانشگاه ها جریانی سازمان یافته شکل گرفت.

به گزارش ایرنا، نشست سه روزه رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با محور بررسی مسایل مختلف حوزه آموزش عالی امروز در دانشگاه تبریز به کار خود پایان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha