پویش "بدون دخانیات" در مشهد اجرا شد

مشهد- ایرنا- رییس انجمن درمانگران اعتیاد خراسان رضوی گفت: پویش "بدون دخانیات" همزمان با هفته بدون دخانیات با شعار "آگاهی بخشی، نجات بخش زندگی" در مشهد برگزار شد.

دکتر بیتا میرزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به آسیب شناسی‌های انجام شده در زمینه دخانیات، بخش عمده گرایش جوانان به مصرف دخانیات یا انواع مواد مخدر وابستگی‌زا، ناشی از عدم آگاهی از عوارض و پیامدهای مصرف آن است که نخستین گام در پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، اطلاع رسانی و آگاه سازی است.

وی ادامه داد: امسال در هفته ملی بدون دخانیات این آگاهی به مخاطبان داده می شد که دخانیات علاوه بر این که می تواند تهدید کننده سلامت جسم و روان انسان باشد برای سلامت محیط زیست ما نیز آسیب‌رسان است.

رییس انجمن درمانگران اعتیاد خراسان رضوی گفت: این پویش با همکاری سازمان نظام پزشکی مشهد، انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شهرداری مشهد در ۲ مرحله، در ۲ منطقه و برای ۲ گروه هدف برگزار شد که یک گروه مخاطب آن، دانشجویان و جوانان در سن دانشجویی هستند که این پویش برای آنان در محوطه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روزهای ۹ و ۱۰ خرداد ماه امسال برگزار شد.

"پویش بدون دخانیات" در مشهد اجرا شد

میرزایی افزود: گروه هدف دیگر این پویش، مخاطبان عام از هر سن، گروه و طبقه‌ای هستند که برای این گروه، پویش در روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ خرداد ماه عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ مقابل در ورودی ضلع امامت پارک ملت مشهد برگزار و خدمات مشاوره‌ای در خصوص دخانیات و اعتیاد به آنها ارائه می‌شود.

"پویش بدون دخانیات" در مشهد اجرا شد

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این کمپین، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص عوارض استعمال دخانیات و مصرف انواع مواد مخدر، علائم اعتیاد و راه‌های درمان آن و معرفی مراکز درمانی مجاز است که این اطلاع رسانی هم به صورت محتوای آموزشی از طریق چاپ بروشور و پوستر و هم از طریق ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در هر نوبت توسط یک پزشک درمانگر اعتیاد و یک دستیار روانپزشک یا روانشناسی که در این کمپین به صورت دائمی حضور دارند به همشهریان ارائه می‌شود.

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در حاشیه این پویش علاوه بر آگاه سازی و اطلاع‌رسانی، یک کار پژوهشی با موضوع بررسی سطح آگاهی و نگرش افراد در خصوص اعتیاد با توزیع پرسشنامه در بین داوطلبان نیز انجام می شود که با راهنمایی همکاران و دانشجویان پزشکی پُر می شود تا بر اساس نتایج به دست آمده مسیرهای درمان اعتیاد ارزیابی و برای اصلاح باورها و اطلاعات نادرست جوانان در گرایش به مصرف دخانیات و نیز تولید محتوای آموزشی مناسب در این زمینه به درستی برنامه‌ریزی شود.

میرزایی افزود: سازمان نظام پزشکی مشهد و انجمن درمانگران اعتیاد استان این آمادگی را دارند که برای تمامی برنامه‌های پیشگیری و اطلاع رسانی و آموزش عمومی از امکانات و ظرفیت خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: امید است که برگزاری این پویش‌ها محدود به مناسبت‌های خاص سالانه یا ۶ ماهه نمانَد و بتوان با فواصل کمتری این پویش‌ها را برگزار کرد و در این مسیر سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف همراهی و همکاری کنند تا بتوان در مسیر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به ویژه دخانیات، قدم‌های موثرتری برداشت.

"پویش بدون دخانیات" در مشهد اجرا شد

سازمان بهداشت جهانی ۳۰ ماه می مصادف با ۱۰ خرداد ماه را روز جهانی مبارزه با دخانیات و شعار امسال را "دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما" اعلام کرده است.

در کشور ما چهارم تا دهم خرداد ماه هفته ملی بدون دخانیات نام گذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha