فرماندار مراغه رفع مشکلات ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سهند را خواستار شد

مراغه- ایرنا- معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندارویژه مراغه رفع مشکلات ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سهند در شهرستان را خواستار شد و گفت: بیش از ۱۲ سال از تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مراغه می‌گذرد و اما همچنان مشکلاتی مانع ایجاد آن شده است.

داود اسدیان روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان مراغه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: براساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی و لایحه پیشنهادی مورخ ۲۸ آذرماه ۸۹ دولت، منطقه ویژه اقتصادی سهند مراغه به تصویب مجلس شورای اسلامی و در ۱۵ دی‌ماه ۸۹ به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اجرای پروژه به دلایل مختلف محقق نشده کاست، گفت: از عمده ترین مشکلات، ناکامی در جذب سرمایه گذار به دلیل درخواست زمین برای اجرای طرح از محل اراضی ملی بوده که با توجه به موقعیت ژئوفیزیکی شهرستان و وضعیت اراضی ملی این امکان مقدور نبوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای این طرح شکوفایی اقتصادی شهرستان، ایجاد بستر لازم برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی از نظر مشوق های قانونی پیش بینی شده در مناطق ویژه و همچنین ایجاد کریدور ( راهگذر ) شمال- جنوب در استان (منطقه آزاد ارس - منطقه ویژه اقتصادی مراغه) و دستیابی به تسهیلات رفاهی و لجستیکی را به دنبال دارد، از این رو از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده عالی دولت در سفر ریاست محترم جمهوری به آذربایجان شرقی تقاضای تخصیص اعتبار لازم جهت تملک اراضی برای احداث منطقه ویژه اقتصادی به شرکت شهرک های صنعتی استان را داریم.

اسدیان به اعتبارات مورد نیاز و حیاتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مراغه هم اشاره کرد و افزود: در حوزه مقاوم‌سازی مسکن روستایی سهمیه شهرستان یکهزار و ۲۰۰ واحد مسکن بوده که در مجموع نیازمند ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم اما بعد از سپری شدن هشت ماه از ابلاغ اعتبارات به علت عدم تخصیص توسط سازمان برنامه و بودجه هنوز روستائیان بلاتکلیف هستند و این مشکل تبعات اجتماعی زیادی نیز داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه عمران روستایی یکصد میلیارد تومان اعتبار برای اجرای دیوار ساحلی و پل جهت جلوگیری از حوادث طبیعی در ۴۰ روستا نیاز است که به علت عدم تخصیص اعتبار هر سال باعث ایجاد خسارت مالی و جانی برای روستاییان شده است.

اسدیان اعلام کرد: این شهرستان دارای ۵۶ کیلومتر محور اصلی ۴۷۱ کیلومتر محور روستایی و ۱۸ کیلومتر راه فرعی آسفالته است که با حمایت مسئولان می توان زیر ساخت راه را تقویت کرد و ایمنی را ارتقا داد.

وی گفت: محور مراغه- هشترود، محورهای روستایی، پل تقاطع تازه کند سفلی، پل کهجوق ، پل داش آتان، زیر گذر خداجو، خرید، تعمیر و تجهیز ماشین آلات راهداری از جمله مواردی است که نیازمند توجه مسئولان کشوری هستیم.

فرماندار مراغه به مشکلات حوزه عمرانی شهری اشاره کرد و افزود: تجهیز و امکانات مربوط به ماشین آلات عمرانی، خدمات شهری و آتش نشان، اعتبار برای ترمیم ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، تخصیص اعتبار صد میلیارد ریال جهت تعمیرات و بازسازی اتوبوس‌ها و اختصاص ۳۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰ دستگاه مینی بوس به شهرداری مراغه، تأمین قیر مورد نیاز برای آسفالت معابر و احداث کنارگذر در شهر مراغه از جمله موارد مورد نیاز عمران شهری است.

اسدیان همچنین خواستار تامین اعتبار برای پروژه نیمه‌ تمام تالار شهروند شد و بیان کرد: شهرداری مراغه در راستای اجرای پروژه های رفاهی و گردشگری اقدام به طراحی و شروع عملیات اجرائی تالار شهروند مراغه کرده است.

وی اعلام کرد: این پروژه با زیربنای ۴ هزار و ۸۰۰ مترمربع در سه طبقه با کاربری پارکینگ و تالار پذیرایی در حال اجرا است که به علت عدم امکان تأمین منابع مالی عملیات اجرایی متوقف شده است و انتظار داریم شهرداری را در تامین اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای این پروژه حمایت کنند.

وی به مشکلات اصحاب رسانه مراغه هم اشاره و تاکید کرد: «صدور مجوز ایجاد خانه مطبوعات مستقل از مرکز استان هم»، «اعطای تسهیلات کم‌بهره به خبرنگاران و چاپخانه‌داران»، «اختصاص کاغذ یارانه‌ای به نشریات شهرستان» و «فعال شدن مجدد بیمه خبرنگاران» از جمله خواسته های این قشر است.

اسدیان ادامه داد: احداث موزه فرهنگ و هنر مراغه، تاسیس اداره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، تبدیل سالن آمفی تئاتر به مرکز فرهنگی و تئاتر شهر، احداث پردیس سینمایی مراغه از دیگر مشکلات حوزه فرهنگی و هنری شهرستان است.

به گزارش ایرنا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، پنج‌شنبه در قالب سفر استانی هیات دولت به آذربایجان‌شرقی و به عنوان نماینده ویژه آیت‌الله رییسی در مراغه حضور یافت و پس از ادای احترام به شهدای گمنام و دیدار با خانواده‌های شهیدان «کنعانی» و «کرمی»، به منزل استاد محمدحسین کریمی مراغه‌ای، شاعر شهیر آذربایجان و دارای نشان درجه یک هنری رفت.
وی همچنین با حضور در میز خدمت با تعدادی از شهروندان مراغه‌ای دیدار کرد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha