ارتقای کیفیت آموزش در حوزه سلامت نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های نوین است

مشهد- ایرنا- مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارتقای کیفیت آموزش در حوزه سلامت نیازمند بهره‌وری و استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های نوین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر آیین محمدی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور، در خصوص ارتقای کیفیت و فناوری‌های نوین افزود: کیفیت در آموزش امر ساده‌ای نیست بلکه چند بعدی است، با تغییراتی که امروزه به وجود آمده و سطح خواسته‌های دانشجویان تغییر کرده است، دیگر روش های سنتی و قدیمی اثربخش نیست و آموزش آنان نیازمند روش‌های نوین و جدید متناسب با علایق دانشجویان است.

وی با بیان این که کرونا بیش از ۹۰ درصد فراگیران دنیا را تحت تاثیر قرار داد و  اگر این ویروس مهار و کنترل شود باز هم آموزش به حالت قبل برنخواهد گشت، گفت: در دوران شیوع پاندمی کرونا، استراتژی استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی و آموزش مجازی توانست تا حد زیادی چالش‌های ایجاد شده به واسطه کرونا را کاهش دهد.

وی خاطر نشان کرد: مباحث آموزشی باید متناسب با نیازهای روز و شیوه‌های نوین تدوین و اجرایی شود، چرا که موفقیت در آموزش نیازمند تولید محتوای الکترونیکی با کیفیت و بر اساس تکنولوژی‌های نوین، مهارت‌های تدریس در محیط مجازی توسط استادان و نیز مهارت‌های یادگیری توسط دانشجویان است که باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش شود دانشجویان به سمت یادگیری فعال بروند تا  بهترین شیوه یاددهی و یادگیری در فضای مجازی را شاهد باشیم.

دکتر محمدی افزود: امروزه استفاده از "ویدیو لرنینگ" یا آموزش از طریق ویدیو ، استفاده از یوتیوب، استفاده از ابرداده ها و هولوگرام و هوش مصنوعی در آموزش مورد تاکید است که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه پیشرو است.

 مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که امروزه تحقق عدالت آموزشی جز با آموزش مجازی میسر نیست، افزود: سازمان بهداشت جهانی بر عدالت آموزشی تاکید دارد  و برای اجرای این مهم استفاده از آموزش مجازی نقشی موثر در عدالت اجتماعی در حوزه آموزش دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۱۰۰ اقدام شاخص آموزشی در حوزه آموزش و فضای مجازی یکی از نمونه‌های پیشرو و موفق کشور در بکارگیری از تکنولوژی‌های نوین آموزش‌ و یادگیری‌ مانند استفاده از تکنولوژی موبایل هوشمند، استفاده از تکنولوژی کتابخانه های موبایلی با فوکوس کردن بر روی قطعات کوچک و اساسی برای دسترسی آسان به دانش مورد نیاز دانشجویان است.

دکتر محمدی با بیان اینکه جشنواره شهید مطهری یکی از غنی‌ترین برنامه های آموزشی در کشور و کلان منطقه ۹ است، افزود: این کلان منطقه تاکنون کارهای موثری در زمینه‌های مختلف آموزشی انجام داده و به عنوان الگویی موفق برای دیگر نقاط کشور تبدیل شده است.

توجه ویژه به جایگاه آموزش در حوزه دانش‌بنیان

دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور نیز در این مراسم گفت: این دوره از جشنواره شهید مطهری به مدت ۶ روز و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

دکتر رضا پروانه افزود: در این رویداد علمی و آموزشی  تقدیر از ۴۰ نفر اساتید برتر آموزش مجازی و در زمان کرونا، یادمان ۳۰ نفر از استادان شهید،درگذشته و بازنشسته، تقدیر از ۱۱۲ استاد ارتقاء یافته و تجلیل از نمونه‌های ۲۷ فرآیند برتر آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کلان منطقه ۹ آمایشی کشور را داشتیم.

وی ادامه داد: در پانزدهمین جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور به موضوعاتی همچون اخلاق حرفه‌ای، مرجعیت علمی، جایگاه آموزش در تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین و غیره پرداخته شد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری پاره تن امام راحل(ره) بود و بنیانگذار کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی ارزش ویژه‌ای برای وی قائل بودند، ادامه داد: وجود استادان خدوم، نخبه و ولایی در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی مشهد مایه افتخار و مباهات است، اساتیدی که ادامه دهنده راه پرافتخار استاد شهید مرتضی مطهری هستند.

استمرار آموزشهای نوین در جهت بهره‌وری

رییس پانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور گفت: در حوزه بهره‌وری آموزش برخی عقب‌ماندگی‌ها به واسطه کرونا ایجاد که خوشبختانه به سرعت برطرف شد و در ادامه نیازمند استمرار آموزش‌های نوین و به‌ روز در جهت بهره‌وری حداکثری در عرصه آموزش هستیم.

دکتر محمدعلی کیانی افزود: این برنامه باید در طول سال باشد و نباید صرفاً در مدت زمان یک هفته‌ای برگزاری جشنواره شهید مطهری خلاصه شود.

ارتقای کیفیت آموزش در حوزه سلامت نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های نوین است

وی با تاکید بر اینکه نیازمند برنامه‌ریزی تخصصی در حوزه مرجعیت علمی هستیم، بیان کرد: در حوزه مرجعیت علمی کارهای بسیاری انجام شده اما کارهای ناتمامی هم هنوز هست که اتمام موفق آنها همانند موارد انجام شده، همت ویژه‌ استادان و مسوولان امر را می‌طلبد.

وی ادامه داد: قدردان تلاش‌های اساتید با وجود تمامی مشکلات موجود هستیم و در جلساتی که با مسوولان وزارتخانه داشتیم پیگیر رفع مشکلات اعضای هیات علمی بودیم و امیدواریم که اقدامات صورت گرفته در این خصوص موثر واقع شده و رضایت‌مندی اساتید را فراهم آورد.

حضور ۲۷۰۲ شرکت‌کننده در جشنواره جشنواره شهید مطهری

دبیر علمی پانزدهمین جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور، نیز در این مراسم گفت: در پانزدهمین جشنواره شهید مطهری همزمان با هفته آموزش از تاریخ ۷ تا ۱۲ خرداد ماه امسال، ۲ هزار و ۷۰۲ نفر در این جشنواره شرکت کرده اند که هزار و ۶۸۷ نفر از آنان به صورت مجازی شرکت کرده‌اند.

دکتر علی عمادزاده افزود: در این جشنواره ۲۸ رویداد آموزشی و نیز یک نمایشگاه مجازی، ۴ سخنرانی کلیدی، ۴ نشست علمی و میز گرد تخصصی، ۶ سمپوزیوم، ۶ کارگاه آموزشی و هفت گفتگوی تخصصی برگزار شد.

مدیر مرکز مطالعات EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در جشنواره پانزدهم توجه ویژه‌ای به موضوع ارتقاء کیفیت و بهره‌وری در آموزش شده است.

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور امروز با حضور مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha