به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر آیین محمدی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور، در خصوص ارتقای کیفیت و فناوریهای نوین افزود: کیفیت در آموزش امر سادهای نیست بلکه چند بعدی است، با تغییراتی که امروزه به وجود آمده و سطح خواستههای دانشجویان تغییر کرده است، دیگر روش های سنتی و قدیمی اثربخش نیست و آموزش آنان نیازمند روشهای نوین و جدید متناسب با علایق دانشجویان است.
وی با بیان این که کرونا بیش از ۹۰ درصد فراگیران دنیا را تحت تاثیر قرار داد و اگر این ویروس مهار و کنترل شود باز هم آموزش به حالت قبل برنخواهد گشت، گفت: در دوران شیوع پاندمی کرونا، استراتژی استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی و آموزش مجازی توانست تا حد زیادی چالشهای ایجاد شده به واسطه کرونا را کاهش دهد.
وی خاطر نشان کرد: مباحث آموزشی باید متناسب با نیازهای روز و شیوههای نوین تدوین و اجرایی شود، چرا که موفقیت در آموزش نیازمند تولید محتوای الکترونیکی با کیفیت و بر اساس تکنولوژیهای نوین، مهارتهای تدریس در محیط مجازی توسط استادان و نیز مهارتهای یادگیری توسط دانشجویان است که باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش شود دانشجویان به سمت یادگیری فعال بروند تا بهترین شیوه یاددهی و یادگیری در فضای مجازی را شاهد باشیم.
دکتر محمدی افزود: امروزه استفاده از "ویدیو لرنینگ" یا آموزش از طریق ویدیو ، استفاده از یوتیوب، استفاده از ابرداده ها و هولوگرام و هوش مصنوعی در آموزش مورد تاکید است که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه پیشرو است.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که امروزه تحقق عدالت آموزشی جز با آموزش مجازی میسر نیست، افزود: سازمان بهداشت جهانی بر عدالت آموزشی تاکید دارد و برای اجرای این مهم استفاده از آموزش مجازی نقشی موثر در عدالت اجتماعی در حوزه آموزش دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۱۰۰ اقدام شاخص آموزشی در حوزه آموزش و فضای مجازی یکی از نمونههای پیشرو و موفق کشور در بکارگیری از تکنولوژیهای نوین آموزش و یادگیری مانند استفاده از تکنولوژی موبایل هوشمند، استفاده از تکنولوژی کتابخانه های موبایلی با فوکوس کردن بر روی قطعات کوچک و اساسی برای دسترسی آسان به دانش مورد نیاز دانشجویان است.
دکتر محمدی با بیان اینکه جشنواره شهید مطهری یکی از غنیترین برنامه های آموزشی در کشور و کلان منطقه ۹ است، افزود: این کلان منطقه تاکنون کارهای موثری در زمینههای مختلف آموزشی انجام داده و به عنوان الگویی موفق برای دیگر نقاط کشور تبدیل شده است.
توجه ویژه به جایگاه آموزش در حوزه دانشبنیان
دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور نیز در این مراسم گفت: این دوره از جشنواره شهید مطهری به مدت ۶ روز و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
دکتر رضا پروانه افزود: در این رویداد علمی و آموزشی تقدیر از ۴۰ نفر اساتید برتر آموزش مجازی و در زمان کرونا، یادمان ۳۰ نفر از استادان شهید،درگذشته و بازنشسته، تقدیر از ۱۱۲ استاد ارتقاء یافته و تجلیل از نمونههای ۲۷ فرآیند برتر آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کلان منطقه ۹ آمایشی کشور را داشتیم.
وی ادامه داد: در پانزدهمین جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور به موضوعاتی همچون اخلاق حرفهای، مرجعیت علمی، جایگاه آموزش در تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین و غیره پرداخته شد.
وی با بیان اینکه شهید مطهری پاره تن امام راحل(ره) بود و بنیانگذار کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی ارزش ویژهای برای وی قائل بودند، ادامه داد: وجود استادان خدوم، نخبه و ولایی در دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی مشهد مایه افتخار و مباهات است، اساتیدی که ادامه دهنده راه پرافتخار استاد شهید مرتضی مطهری هستند.
استمرار آموزشهای نوین در جهت بهرهوری
رییس پانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور گفت: در حوزه بهرهوری آموزش برخی عقبماندگیها به واسطه کرونا ایجاد که خوشبختانه به سرعت برطرف شد و در ادامه نیازمند استمرار آموزشهای نوین و به روز در جهت بهرهوری حداکثری در عرصه آموزش هستیم.
دکتر محمدعلی کیانی افزود: این برنامه باید در طول سال باشد و نباید صرفاً در مدت زمان یک هفتهای برگزاری جشنواره شهید مطهری خلاصه شود.
وی با تاکید بر اینکه نیازمند برنامهریزی تخصصی در حوزه مرجعیت علمی هستیم، بیان کرد: در حوزه مرجعیت علمی کارهای بسیاری انجام شده اما کارهای ناتمامی هم هنوز هست که اتمام موفق آنها همانند موارد انجام شده، همت ویژه استادان و مسوولان امر را میطلبد.
وی ادامه داد: قدردان تلاشهای اساتید با وجود تمامی مشکلات موجود هستیم و در جلساتی که با مسوولان وزارتخانه داشتیم پیگیر رفع مشکلات اعضای هیات علمی بودیم و امیدواریم که اقدامات صورت گرفته در این خصوص موثر واقع شده و رضایتمندی اساتید را فراهم آورد.
حضور ۲۷۰۲ شرکتکننده در جشنواره جشنواره شهید مطهری
دبیر علمی پانزدهمین جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور، نیز در این مراسم گفت: در پانزدهمین جشنواره شهید مطهری همزمان با هفته آموزش از تاریخ ۷ تا ۱۲ خرداد ماه امسال، ۲ هزار و ۷۰۲ نفر در این جشنواره شرکت کرده اند که هزار و ۶۸۷ نفر از آنان به صورت مجازی شرکت کردهاند.
دکتر علی عمادزاده افزود: در این جشنواره ۲۸ رویداد آموزشی و نیز یک نمایشگاه مجازی، ۴ سخنرانی کلیدی، ۴ نشست علمی و میز گرد تخصصی، ۶ سمپوزیوم، ۶ کارگاه آموزشی و هفت گفتگوی تخصصی برگزار شد.
مدیر مرکز مطالعات EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در جشنواره پانزدهم توجه ویژهای به موضوع ارتقاء کیفیت و بهرهوری در آموزش شده است.
آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور امروز با حضور مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
نظر شما