۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۰۴
کد خبر: 84776337
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه اسناد قیام ۱۵ خرداد در ورامین گشایش یافت

۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۰۴
کد خبر: 84776337
نمایشگاه اسناد قیام ۱۵ خرداد در ورامین گشایش یافت

ورامین- ایرنا- نمایشگاه اسناد قیام خونین مردم دشت ورامین در ۱۵ خرداد سال ۴۲ گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نمایشگاه که در حسینیه بین‌فاطمه ورامین برپا شده، اسناد مکاتبات ساواک از تحرکات انقلابی مردم در آستانه ۱۵ خرداد، تصاویر شهدای شهرستان ورامین در قیام ۱۵ خرداد، وسایل شخصی شهدا و عکس‌های قدیمی مربوط به تظاهرات انقلابی مردم شهرستان ورامین در معرض دید عمومی قرار گرفته است.
مسئول برگزاری این نمایشگاه که خود یکی از شاهدان  عینی قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ است در حاشیه این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه، صدها سند تاریخی مکتوب از نامه‌نگاری ساواک با دربار، اسناد مربوط به قیام خونین ۱۵ خرداد و روزشمار شکل‌گیری این قیام خونین در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است.
محمد مهمان‌دوست افزود: بر اساس اسناد موجود در این نمایشگاه که توسط نیروهای ستم‌شاهی و ساواک در خصوص قیام خونین ۱۵ خرداد تهیه شده، در روز قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲، حدود ۴ تا ۵ هزار نفر از پیشوا، روستای محمدآباد عرب‌ها و روستاهای اطراف و شهر ورامین در حمایت از امام راحل پای پیاده به سمت تهران حرکت کردند.
وی گفت: این جمعیت در حالی مسیر ۷ کیلومتری ورامین تا پل باقرآباد محل استقرار نیروهای ستم‌شاهی را طی کردند که با دست خالی شعار "یا مرگ یا خمینی(ره) " را سر می‌داند و توسط نیروهای تا بن دندان مسلح که پشت تپه‌ماهورها پنهان شده بودند، به خاک و خون کشیده شدند.
این شاهد عینی قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ ورامین اظهار داشت: بر اساس اسناد مستند ساواک، بسیاری از کشاورزانی که در مزارع اطراف باقرآباد در حال دروی محصول بودند، به رگبار بسته شده و پیکر پاک و مطهرشان داخل چاه‌ها و قنات‌های اطراف پل باقرآباد انداخته شد و هیچ نشانی از آنان وجود ندارد.
مهمان‌دوست در خصوص محل دفن شهدای ۱۵ خرداد گفت: بر اساس شواهد موجود، رژیم ستم‌شاهی چهار گودال در گورستان مسگرآباد تهران حفر کرد و پیکر کفن‌پوشان ورامین و شهدای تهران را داخل این گودال‌ها ریخت، برخی از این افراد در حالی زنده به گور شدند که در هنگام دفن هنوز جان در بدن داشتند.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha