امام‌شناسی مردم دشت ورامین باعث شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد شد

ورامین- ایرنا- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امام شناسی مردم دشت ورامین سهم مهمی در شکل‌گیری قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ داشت، قیامی که باعث سست شدن پایه‌های حکومت شاهنشاهی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل کوثری شامگاه پنجشنبه در آئین گرامیداشت شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ که در روستای محمدآباد عرب‌ها از توابع بخش جوادآباد ورامین برگزار شد اظهار داشت: کفن‌پوشان قیام خونین ۱۵ خرداد در روزی که رسانه و دوربینی وجود نداشت، پای در میدانی گذاشتند که هدفشان فقط پیروی از امام بود و در این راه، هیچ هراسی به خود راه ندادند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مردم این دیار از چنان شناختی برخوردار بودند که حتی گلوله‌های رژیم پهلوی نیز نتوانست آنان را از حرکت باز دارد و در اصل این امام شناسی مردم دشت ورامین بود که باعث شکل‌گیری قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ شد.
وی تصریح کرد: حرکت مردم روستای محمدآباد عرب‌ها در حمایت از امام خمینی(ره) نشان می‌دهد که شناخت و بصیرت این افراد، ریشه در باوردهای دینی دارد، حرکتی اثرگذار که زمینه پیروزی انقلاب را فراهم کرد.
کوثری با بیان این که در دوران ستم‌شاهی اموال و دارایی‌های مردم ایران به یغما برده می‌شد، افزود: یکی از مهمترین برکات انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام راحل، جلوگیری از تارج اموال و ثروت ملت توسط آمریکا و اروپایی‌ها بود، حرکتی که امروز باعث شده تا تمام ارکان کشور توسط مردم اداره شده و هیچ کشوری به خود جرأت دخالت در امور داخلی ایران را نمی‌دهد.
وی با اشاره به این که انقلاب ملت ایران نه با سلاح که با جان و خون آنان به پیروزی رسید، اظهار داشت: مردم دشت ورامین با چنان اراده و ایمانی پای در میدان دفاع از امام راحل گذاشتند که امروز نیز با گذشت ده‌ها سال از این قیام خونین، اقتدار و عظمت آن را می‌توان مشاهد کرد، اراده‌ای پولادین که باعث شد تا داستان خالی آنان و لبیک گفتن به ندای رهبر، این روز را در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی، جاودانه سازد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تفکر کفن‌پوشان قیام ۱۵ خرداد را  عامل پیروزی در دوران هشت سال دفاع مقدس اعلام کرد و افزود: در جنگ تحمیلی نیز دشمن تصور داشت که با انبوه سلاح، مهمات و نیروی انسانی می‌تواند ایران اسلامی را اشغال کند غافل از این که اراده مردم ایران اسلامی که ریشه در اموزه‌های قیام خونین ۱۵ خرداد دارد، باعث می‌شود تا آنان با وظیفه شناسی به میدان آمده و با حضور به هنگام و دفاع از امام و انقلاب، در برابر دشمن ایستادگی کرده و پیروزی را نصیب اسلام کند.
کوثری با تأکید بر این که امام شناسی به زمان، مکان و نسل گذشته محدود نمی‌شود، اظهار داشت: این که امروز جوانان و نوجوانان دهه هشتادی و دهه نودی، با سر دادن سرود " سلام فرمانده" عشق خود را به امام زمان(عج) و رهبر معظم انقلاب نشان داده و توطئه فرهنگی دشمنان را خنثی می‌کنند، بیانگر این واقعیت است که تفکر انقلابی، جهادی و امام شناسی در روح و جان ملت ریشه دارد.
در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲مردم دشت ورامین پس از شنیدن خبر دستگیری حضرت امام خمینی (ره) کفن پوش و با پای پیاده برای دفاع از مرجعیت شیعه به سمت تهران حرکت کردند که در محل پل باقرآباد، با گلوله نیروهای ستمشاهی متوقف شدند.
در این قیام هفت از مردم به نام‌های سید مرتضی طباطبایی رفیعی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی، ابوالقاسم اردستانی، حسن خانی، امیرهوشنگ معصومشاهی و عزت الله رجبی به شهادت رسیدند.
شهید سیدمرتضی طباطبایی رفیعی و جعفر عرب‌مقصودی، از اهالی روستای محمدآباد عرب‌ها بودند.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha