دخالت در انتصابات آفت نمایندگی ملت/ لبیک نمایندگان مجلس به توصیه رهبر انقلاب

تهران- ایرنا- جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگوهایی نظرات خود پیرامون توصیه رهبر معظم انقلاب به وکلای ملت درباره پرهیز از دخالت در انتخابات را بیان کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است، به‌طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود». این توصیه سال گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در آن برهه زمانی به دلیل نزدیک بودن انتخابات از سویی و از سوی دیگر تشکیل دولت جدید، بیم آن می‌رفت که بسیاری از نمایندگان مجلس، کار اجرایی را به وکالت ملت ترجیح دهند.

اما توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال نمایندگان مجلس دهم نیز رنگ بویی از توصیه سال قبل داشت؛ ایشان در دیدار چهارم خرداد ماه با تأکید دوباره بر توصیه پیشین خودشان به وکلای ملت مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات، خاطرنشان کردند: «رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شماست؛ چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود».

در حقیقت رهبر معظم انقلاب در دو دیدار اخیرشان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نسبت به دخالت وکلای ملت در انتصابات مسئولان اجرایی به ویژه در دولت هشدار جدی دادند.

به همین بهانه به سراغ ۴۶ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفته‌ایم تا در گفتگو با آنها به تشریح و تبیین آسیب‌ها و آفات دخالت نمایندگان در انتصابات بپردازیم.

 اصرار برخی نمایندگان برای دخالت در انتصابات اشتباه است

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نمایندگان در انتخاب مدیران اجرایی نباید دخالت کنند،اظهار داشت: دخالت نمایندگان در انتصابات و اصرار بر انتخاب برخی افراد اشتباه است. 

دخالت در انتصابات شان و جایگاه نمایندگان را زیر سوال می‌برد

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت در انتصاب مدیران اجرایی توسط نمایندگان، جایگاه قانونگذاری و نظارت مجلس را زیر سوال می‌برد.

دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی به نفع مردم نیست

قدرت‌الله شلمزاری عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دخالت نمایندگان در انتصابات، اختیارات نظارتی آن ها را تحت شعاع قرار می‌دهد گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی به نفع مجلس،دولت و مردم نیست.

دخالت نمایندگان در انتصابات خلاف قانون است/رهبر انقلاب حجت را بر مجلس تمام کردند

امیرحسین بانکی پور فرد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شواری اسلامی، وظیفه نمایندگان را قانونگذاری و نظارت توصیف کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها درباره عدم دخالت نمایندگان در انتصابات حجت را به مجلس تمام کردند.

برخی نمایندگان با دخالت در انتصابات به دنبال منافع انتخاباتی هستند

بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی کار درستی نیست اما این به این معنا نیست که نمایندگان به وظایف نظارتی خود عمل نکنند.

آفت دخالت نمایندگان در انتصابات مدیران«تعارض منافع»است

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: آفت دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی ایجاد «تعارض منافع» است که بر کار نمایندگی سایه می‌افکند.

نمایندگان نباید گزینه‌ای را برای سمت خاصی به مقام‌های اجرایی تحمیل کنند

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت در انتصابات جایگاه نماینده را تضعیف می‌کند و هزینه‌های زیادی برای مجلس دارد.

دخالت در انتصابات، نمایندگان را وادار به چشم‌پوشی از تخلفات می‌کند

سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی گفت: نماینده‌ای که در انتصاب مدیران دخالت داشته باشند نمی‌تواند در انجام وظایف نظارتی خود مستقل عمل کند و ناچار به چشم‌پوشی از تخلفات است.

نمایندگان نباید سهم‌خواهی کنند/ دخالت در انتصابات وهن مجلس است

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت: سوال، استیضاح و فشار به وزرا برای دخالت در انتصابات وهن جایگاه مجلس بوده و در شأن نمایندگان نیست.

«انگیزه‌های انتخاباتی» در برخی دخالت‌های نمایندگان در انتصابات وجود دارد

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نمایندگان تاکید دارند که گزینه فاقد صلاحیت که در جریان انتخابات به نماینده کمک کرده‌اند در دولت منصوب کنند.

نمایندگان نباید در انتصابات دخالت کنند/دولت مسئول انتخاب مدیران است

حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان نباید در انتصابات دخالت کنند،اظهار داشت:مجلس باید مسئولیت انتصاب مدیران را به دولت بسپارد.

نمایندگان برای حفظ «شأن نظارتی مجلس» نباید در انتصابات دخالت کنند

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان برای حفظ «شأن و جایگاه نظارتی مجلس» نباید در انتصابات دخالت کنند.

انتخاب مدیران برعهده دولت است/دخالت برخی نمایندگان با انگیزه‌های سیاسی در انتصابات

هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دخالت برخی نمایندگان با انگیزه های حزبی و سیاسی در انتصابات گفت: انتخاب و انتصاب مدیران بر عده دولت است.

فرمایشات رهبری در مورد «عدم دخالت نمایندگان در انتصابات» فصل الخطاب است

سید علی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت:فرمایشات رهبری در مورد «عدم دخالت نمایندگان در انتصابات» فصل الخطاب است،انتصابات بر عهده دولت است.

دخالت در انتصابات به صلاح نمایندگان و کشور نیست

کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دخالت نمایندگان در انتصابات به صلاح نمایندگان و کشور نیست، اظهار داشت: فرمایشات رهبری قانونا و شرعا برای نمایندگان فصل الخطاب است.

نمایندگان نباید گزینه‌های خود را برای انتصابات به دولت تحمیل کنند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هییت رییسه مجلس گفت: اینکه یک نماینده بگوید باید گزینه مورد نظر من، مدیر کل و یا استاندار باشد، غلط است، اما اگر هشدار دهند که فلان مسئول ضعیف و فاسد است، دخالت در انتصابات نیست.

دخالت در انتصابات، مانع اجرای وظیفه نظارتی نمایندگان است

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی مانعی جدی بر سر راه مطالبه گری حق مردم از دستگاه‌های اجرایی کشور است.

عدم دخالت نمایندگان در انتصابات یکی از اصول قانون اساسی است

رضا حاجی‌پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت:عدم دخالت نمایندگان در انتصابات یکی از اصول قانونی است نمایندگان قانون را وضع کردند و باید به آن پایبند باشد.

دخالت در انتصابات، نمایندگان را از انجام وظایف نظارتی‌شان باز می‌دارد

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: دخالت نمایندگان در انتصابات مدیران اجرایی، آن‌ها را از انجام وظایف قانونی‌شان در حوزه نظارت باز می‌دارد.

«دخالت در انتصابات» برخلاف وظایف و اختیارات قانونی مجلس است

حسین رئیسی نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان کار قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارند و دخالت آنها در انتصاب مدیران عبور از این وظیفه قانونی است.

دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران، با اصل استقلال قوا در تضاد است

غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود نمایندگان به انتصابات تیغ نظارتی مجلس را کُند، می‌کند،گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران، با اصل استقلال قوا در تضاد است

دخالت نمایندگان در انتصابات تیغ نظارت را کُند، می‌کند

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی نظارت مجلس را تحت الشعاع قرار داده و تیغ نظارتی مجلس را کند میکند

دخالت نمایندگان در انتصابات برخلاف اصل تفکیک قوا است

احمد امیرآبادی عضو هییت رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان در انتصابات دستگاه‌های اجرایی برخلاف اصل تفکیک قوا است و بین این موضوع و امر نظارت تفاوت وجود دارد.

نمایندگان نباید برای انتخاب و انتصاب مدیران به دولت فشار بیاورند

رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توصیه رهبری انقلاب در مورد عدم دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی در راستای قانون اساسی و اصل تفکیک قوا بیان شده است،گفت: نمایندگان نباید برای انتخاب و انتصاب مدیران به دولت فشار بیاورند.

تاکید رهبر انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، حجت شرعی و قانونی است

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکید رهبر انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، حجت شرعی و قانونی را بر وکلای ملت تمام کرده است، گفت:طبق اصل تفکیک قوا، انتصاب مدیران بر عهده دولت است

دخالت در انتصابات، اعتبار نمایندگان را از بین می‌برد

حجت الاسلام حسن نوروزی عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با هرگونه دخالت نمایندگان در امور اجرایی،گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی اعتبار خود آنها را هم زیر سوال می‌برد.

رهبر انقلاب با نمایندگان اتمام حجت کرد/ مجلس نباید در انتصاب مدیران دخالت کند

علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب حجت را بر نمایندگان مبنی بر عدم دخالت در انتصابات تمام کردند، اظهار داشت: دخالت نمایندگان در انتصابات ابزارهای نظارتی مجلس را کُند می‌کند.

دخالت نمایندگان در انتصابات بر خلاف انقلابی‌گری و ولایت ‌مداری است/ وجود شائبه رانت و فساد

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دخالت نمایندگان در انتصابات را بر خلاف انقلابی گری و ولایت مداری خواند. 

برخی مجلسی‌ها به توصیه رهبری عمل نکردند/دخالت نماینده در انتصابات عامل «لابی‌گری و تضعیف نظارت» است

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکید مجدد رهبر انقلاب مبنی بر لزوم عدم دخالت نمایندگان در انتصابات حجت شرعی است،گفت: دخالت نماینده در انتصابات موجب لابی‌گری و تضعیف نظارت است.

نمایندگان مجلس نباید در انتصابات دخالتی داشته باشند

فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمایندگان مجلس نباید در انتصابات دخالتی داشته باشند، زیرا اگر مدیری مسئولانه به وظایف خود به درستی عمل نکند، معلوم نیست باید یقه چه کسی را گرفت.

نمایندگان نباید در انتصاب مدیران دولتی دخالت کنند

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار گفت: نمایندگان در بحث انتصابات مدیران دولتی فشار نیاورند که چه فردی انتخاب شود چون قوه مجریه به عنوان نهاد اجرایی باید پاسخگوی عملکردها باشد.

دخالت نمایندگان در انتصابات، موجب تداخل کاری دولت و مجلس می‌شود

محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت در امور دستگاه‌های اجرایی نتیجه خوبی ندارد اما تعامل و مشورت در انتصابات ضروری است.

نمایندگان باید به جای دخالت در انتصابات به وظایف نظارتی خود عمل کنند

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه انتصاب مدیران در حوزه کاری قوه مجریه است، گفت: نمایندگان باید به جای دخالت در انتصاب مدیران به وظایف نظارتی خود عمل کنند.

نمایندگان به جای دخالت در انتصابات به وظایف قانونی خود عمل کنند

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس به جای ورود به انتصابات ، باید به وظایف و مسئولیت‌ها، تکالیف و آنچه که در چارچوب نمایندگی برای آن‌ها تعریف شده است عمل کنند.

دخالت نمایندگان در انتصابات برخلاف اصل استقلال قوا است

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران،بر خلاف اصل تفکیک و استقلال قوا است.

دخالت در انتصابات بُعد نظارتی مجلس را تضعیف می‌کند

زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برخی نمایندگان به هشدارهای رهبری توجه نکردند گفت: دخالت نماینده در انتصابات مدیران اجرایی موجب می‌شود تا نتواند به وظیفه نمایندگی خود در حوزه نظارت به درستی عمل کند.

دخالت نمایندگان در انتصابات، جایگاه نظارتی وکلای ملت را متزلزل خواهد کرد

حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دخالت نمایندگان در انتصابات را عامل متزلزل شدن جایگاه نظارتی وکلای ملت خواند و گفت: نمایندگان نباید از جایگاه خود برای دخالت در وظایف مسئولان اجرایی سوء استفاده کنند.

دخالت نمایندگان در انتصابات برای مجلس هزینه‌ دارد

محمدرضا دشتی اردکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی موجب ایجاد هزینه برای مجلس می‌شود.

دخالت نمایندگان در انتصابات، آفت است

حجت الاسلام اکبر احمدپور نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از آفت‌های دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی این است که باعث می‌شود نمایندگان از انجام وظایفی که قانون بر عهده آن‌ها گذاشته باز بمانند.

قصور«مدیران سفارشی»به پای نمایندگان نوشته می‌شود

محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مسئول سفارشی در انجام امور خود قصور یا کاهلی کند، این کاستی مسئول به نماینده مربوط خواهد شد و مدیران اجرایی مسئولیت عملکرد وی را قبول نخواهند کرد.

ورود نمایندگان به انتصابات دخالت در امور قوه مجریه است

حسین حق‌وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی گفت: ورود نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی دخالت در کار قوه مجریه است و نباید اتفاق بیفتد.

دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران «تعارض منافع» ایجاد می‌کند

علی حدادی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی فرمایش رهبر انقلاب را معیار و نقشه راه در مسیر مجلس خواند و گفت: اگر در انتصاب مدیران اجرایی دخالت شود آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد که مهمترین آن تعارض منافع است.

رهبر انقلاب برای حفظ جایگاه قوا به عدم دخالت در انتصابات تاکید دارند

حجت الاسلام حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید رهبر معظم انقلاب برای عدم دخالت نمایندگان در انتصابات را حفظ جایگاه قوا دانست و گفت: این رویکرد سبب تداوم نظارت نماینده و پاسخگویی مسئولان خواهد بود.

دخالت در انتصابات،بُعد نظارتی مجلس را تضعیف می‌کند

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است و اگر نماینده‌ای در انتصاب مدیران دخالت داشته باشد نمی‌تواند به وظیفه قانونی خود در حوزه نظارت عمل کند.

«چشم‌پوشی بر خطای مدیران» آسیب دخالت نمایندگان بر انتصابات است

سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این نماینده‌ای که در انتصابات دخالت می‌کند نمی‌تواند مسئولیت اصلی خود را انجام دهد،گفت: این نمایندگان مجبور می‌شوند روی خطاهای مدیرانی که منصوب‌شان هستند، چشم‌پوشی کنند.

شورای نگهبان نمایندگانی که در انتصابات دخالت می‌کنند، رد صلاحیت کند

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان باید نمایندگانی را که در انتصاب مدیران اجرایی دخالت می‌کنند، رد صلاحیت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha