۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۵۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84777035
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بایدن: تصمیم گیری در مورد واگذاری بخشی از خاک اوکراین به روسیه به کی‌یف بستگی دارد

نیویورک – ایرنا- جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که تصمیم گیری در مورد واگذاری بخشی از خاک اوکراین به روسیه، به کی‌یف بستگی دارد.

به گزارش سی ان ان، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین  برای دستیابی به صلح و پایان دادن به حملات روسیه نیاز به واگذاری بخشی از خاک خود دارد یا خیر؟ گفت: من به آنها نمی‌گویم چه کاری باید انجام دهند.

وی ادامه داد: از ابتدا گفته ام که هر امری در مورد اوکراین باید با مشارکت این کشور باشد. این سرزمین آنها است. من به آنها نمی گویم که چه کاری باید انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند.

بایدن اضافه کرد که به نظر می‌رسد در مقطعی  نیاز به یک توافق بین دو کشور وجود دارد.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال گفت: نمی دانم دستیابی به این توافق مستلزم چه کاری است.

وی همچینن تاکید که واشنگتن همچنان به کمک های خود به اوکراینی ها ادامه خواهد داد.

رییس جمهور آمریکا در واکنش به اظهارات ایلان ماسک میلیاردر امریکایی و رییس چند شرکت از جمله تسلا و اسپیس ایکس درباره اقتصاد آمریکا نیز گفت: درحالی که ماسک در مورد کاهش تولید و نیروی کار در کارخانه تسلای خود صحبت می کند، شرکت فورد سرمایه گذاری جدیدی  در خودروهای الکتریکی انجام داده و قصد دارد ۶ هزار نفر به نیروی کار خود اضافه کند. سایر شرکت های خودرو سازی از جمله کرایسلر نیز سرمایه گذاری های جدیدی در این زمینه انجام داده است. شرکت اینتل نیز برای ساخت ریزتراشه های کامیپوتری به دنبال استخدام ۲۰ هزار نیروی جدید است.

وی با طعنه به ماسک گفت برای او جهت سفرش به کره ماه آرزوی موفقیت می کنم.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل همزمان با صدمین روز جنگ اوکراین خواستار پایان هرچه سریعتر این جنگ شد.

دبیر کل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی درباره تاثیر جنگ در اوکراین بر جهان گفت: جنگ در اوکراین بحران سه بعدی غذا، انرژی و مالی را شعله ور می کند و آسیب پذیرترین افراد، کشورها و اقتصادها را تحت فشار قرار می دهد.

وی تاکید کرد: هر چه زودتر این جنگ پایان یابد هم برای اوکراین و روسیه و هم برای جهان بهتر است.

"امین عوض" هماهنگ‌کننده سازمان ملل در اوکراین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این جنگ برنده‌ای ندارد.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل در اوکراین افزود: در مدت بیش از سه ماه جنگ، نزدیک به ۱۴ میلیون اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود شدند که بیشتر این تعداد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

این مقام ارشد سازمان ملل، این میزان مهاجرت را در تاریخ «بی سابقه» خواند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد تبدیل جنگ اوکراین به نبردی فرسایشی هشدار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha